یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

۳۱ رئیس شورای شهر کشور، راه برون رفت از مشکلات جاری شهرها را اجرای دقیق قوانین کشور در مورد تفکیک مدیریت محلی از مدیریت ملی و تحقق مدیریت یکپارچه دانستند و خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر با دولت در اجرای توسعه حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل ریلی درون شهری، بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست شهری شدند.

شورای شهر

به گزارش همشهری، آنها که در شصتمین مجمع مشورتی شوراهای اسلامی مراکز استان‌های سراسر کشور گرد هم جمع شده‌بودند در بیانیه پایانی بر تأمین حقوق قانونی و درآمدهای پایدار مدیریت شهری در «لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها» نیز تأکید کردند.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست شصتمین مجمع را در شهر سمنان بر عهده داشت در سخنانی بابت اینکه درآمد شهرها تکافوی توسعه را نمی‌دهد و شهرداری‌ها دچار کسری بودجه و بدهی شده‌اند، هشدار داد. به‌گفته هاشمی، وقتی به‌جای توسعه مترو برای خودنمایی اقدام به اجرای پروژه‌هایی همچون برج میلاد و باغ پرندگان می‌شود، با عدم تناسب دخل و خرج شهرداری مواجه می‌شویم و در کنار آن به اعتماد مردم نیز لطمه می‌خورد.

او یکی از مشکلات درآمدی شهرداری را از محل دریافت عوارض نوسازی و پسماند دانست که به موقع وصول نمی‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از اشتباهات برنامه‌ریزی و بی‌توجهی به بافت فرسوده شهرها انتقاد کرد وگفت: اگر اجازه گسترش شهرها داده نمی‌شد، ساکنان به سمت نوسازی بافت حرکت می‌کردند و امروز باید تعاونی‌ها را به سمت احیای بافت فرسوده سوق دهیم.

  • ظرفیت بالای سمنان و تهران در حوزه گردشگری

محسن هاشمی در حاشیه اجلاس رؤسای شوراهای کلانشهرها در جمع خبرنگاران گفت: بهترین کار مشترک میان تهران و سمنان می‌تواند در حوزه گردشگری باشد.او گفت: هم‌اکنون سمنان 15میلیون مسافر عبوری دارد و اگر بتوانیم کمک کنیم که حتی 10درصد این مسافران در این شهر ماندگار شوند خوب است.

هاشمی افزود: سمنان استان معین تهران است و باید امکاناتی در آن ایجاد شود که در زمان خطر به امداد تهران بیاید و تهران نیز در مواقع غیرخطر باید به کمک سمنان بیاید و موضوعاتی را برای افزایش سرمایه‌گذاری در این شهر تبیین کند. یکی دیگر از اخبار حاشیه‌ای اجلاس رؤسای شوراهای کلانشهرها افتتاح بلوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که با حضور محسن هاشمی انجام شد. این بلواراصلی‌ترین بلوار شهر سمنان است.

  • پیگیری مطالبات شهرداری‌ها از دولت

بنابراین گزارش، رئیس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها بر ضرورت پیگیری اخذ مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: شهرداری‌ها با مشکلات منابع درآمدی روبه‌رو هستند، بنابراین دستگاه‌های اجرایی نیز باید مانند سایرین بهای خدمات شهرداری را بپردازند درحالی‌که متأسفانه در طول سال‌های متمادی این بها پرداخت نشده‌است.

هاشمی از شورای‌عالی استان‌ها خواست طرحی را پیگیری کند که براساس آن حق و حقوق شهرداری‌ها پرداخت و ضمانت اجرایی آن نیز در این بند تبیین شود. او افزود: از آنجا که براساس قانون توزیع آب، برق و گاز باید زیرنظر شهرداری‌ها انجام شود، می‌توانیم عوارض شهرداری را در داخل این قبوض صادر کنیم.

هاشمی به موضوع واقعی کردن قیمت عوارض پسماند نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا با همراهی دولت نرخ این عوارض افزوده شد که اعتراضاتی را نیز به همراه داشت، اما باید واقع نگر بود. در گذشته با ملاحظات اقشار ضعیف، مابه‌التفاوت را از اقشار مرفه می‌گرفتند که کار درستی نبوده‌است.

کد خبر 400633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha