همشهری آنلاین: سوئد و سوئیس اعلام کرده‌اند که حاضر هستند میان امریکا و کره شمالی میانجی‌گری کنند. ترامپ و کیم سران دو کشور تمایل خود را به ملاقات ابراز کرده‌اند، اما به تدریج شک و تردیدها نسبت به انجام این دیدار بیشتر می‌شود.

​​​​​​​پیشنهاد وساطت سوئد و سوئیس میان آمریکا و کره شمالی

به گزارش دويچه وله، سوئد و سوئیس حاضر شده‌اند میانجیگری در ارتباط با دیدار و گفت‌وگو میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی را به عهده بگیرند. این دو کشور در روابط کره شمالی و آمریکا وضعیت دیپلماتیک ویژه‌ای دارند.

سوئد برای آزادی اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی از زندان کره شمالی کوشش زیادی کرد و ترامپ پیش از این از خدمات سوئد در این رابطه تشکر کرده بود. سوئیس نیز کشوری است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آنجا به مدرسه رفته است.

البته رهبر کره شمالی پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۱ میلادی دیگر خاک کره شمالی را ترک نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، حاضر شده‌اند در دیداری دوجانبه در ارتباط با اختلافات بر سر برنامه‌های اتمی کره شمالی مذاکره و در راه حل اختلاف تلاش کنند.

روز جمعه ۹ مارس (۱۸ اسفند) خبر تایید دیدار این دو مقام بلندپایه در صدر اخبار جهان قرار گرفت. آن زمان از هیچ پیش‌شرطی سخن به میان نیامد. پس از تایید این دیدار توسط دونالد ترامپ، به تدریج کاخ سفید از موضع خود عقب نشست و از شروطی برای مذاکره سخن گفت.

کاخ سفید اعلام کرد که دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تنها زمانی صورت خواهد گرفت که کره شمالی قد‌م‌هایی قابل‌راستی‌آزمایی به سمت غیرهسته‌ای شدن بردارد.

سارا ساندرز، سخنگوی ترامپ در این باره خطاب به خبرنگاران گفت: «ما چنین دیداری نخواهیم کرد، مگر این که اقداماتی معین و همساز با گفته‌ها و شعارهای کره شمالی ببینیم.»

استفان لوون، نخست وزیر سوئد و رهبر حزب سوسیال دموکرات این کشور، روز شنبه (۱۸ اسفند / ۱۰ مارس) اطمینان داد که کشورش از آمریکا حمایت می‌کند. او گفت: «اگر ما به گونه‌ای بتوانیم کمک کنیم، از این امر خودداری نخواهیم کرد.»

نخست وزیر سوئد به این نکته نیز اشاره کرد که سوئد از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سفارت خانه‌ای در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی دارد و حافظ منافع آمریکا در آن کشور نیز هست. او تاکید کرد که در مناقشه‌ای که پدید آمده، افرادی مانند رئیس جمهوری آمریکا، رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری چین جایگاه ویژه‌ای دارند و همین افراد هستند که باید برنامه حداقلی برای گفت‌وگو بیابند.

روزنامه سوئدی "داگنس نیهتر" در این باره نوشته است که نی یونگ-هو، وزیر امور خارجه کره شمالی به زودی با همتای سوئدی خود مارگت والاشتروم، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. سخنگوی وزیر خارجه سوئد اما حاضر نشد این خبر را تایید کند، اما گفت سوئد نیز مانند بسیاری از کشورها خواستار حل اختلافات از راه مسالمت‌آمیز و دوستانه است.

سوئیس نیز پیشنهاد کرده که وساطت میان دو کشور را به عهده گیرد. وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده است که کشورش با هر دو کشور آمریکا و کره شمالی ارتباط دارد. دوریس لویتارد، رئیس جمهوری پیشین سوئیس در سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در این باره گفت کشورش سنتی طولانی در ارتباطات دیپلماتیک با کشورهای مختلف دارد.

سوئیس همچنین اعلام کرده که دیدار و گفت‌وگو میان رئيس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی می‌تواند در سوئیس برگزار شود. تاکنون کشورهای مختلفی برای این دیدار در نظر گرفته شده‌اند؛ کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، ژنو، ایسلند و منطقه بی‌طرف میان دو کره.

کد خبر 400608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha