همشهری آنلاین: مسئولان نروژی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش پهپادهای زیردریایی هستند که آب‌های عمیق آبدره‌ها را برای یافتن زباله‌ها اسکن کند.

استفاده نروژ از پهپادهای زیردریایی برای پاکسازی آب‌دره‌ها

به گزارش ایسنا، اگر تا به حال به اسلو رفته باشید و یا حتی عکس‌های حیرت‌انگیز آبدره‌های آن را دیده باشید، مطمئنا زیبایی آن شما را حیرت‌زده کرده است. اما زمانی که دقیق‌تر نگاه کنید، همه چیز آن طور که به چشم می‌آید نیست. مخصوصا اگر عمیق‌تر نگاه کنید!

آبدره اسلو با زباله پر شده است و میزان آن کاملا به مرز هشدار رسیده است. حتی می‌توان این مشکل را به دیگر آبدره‌های نروژ تعمیم داد. وضعیت بغرنج شده است.

آبدره یا "فیورد" (fjord) شاخابه باریک و ژرفی از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد. آبدره معمولا دارای دیواره‌های پرشیب و تندی است. این دیواره‌ها در پی زیر آب رفتن دامنه‌های کوه‌ها یا ادامه فرسایش یخچالی زیاد و عمیق شدن یک دره ساحلی تشکیل یافته است.

پدیده آبدره در کرانه‌های نروژ بسیار دیده می‌شود. واژه انگلیسی برای آبدره یعنی "Fjord" هم از زبان نروژی آمده است.

آبدره‌ها معمولا در نقاطی دیده می‌شوند که یخ‌گیری‌های کهن یا امروزه به درون رویه دریا کشیده شده باشند.

آبدره زمانی تشکیل می‌شود که یک یخچال طبیعی به دریا رسیده و آب شود. یخچال‌ها معمولا دره‌های U شکل ویژه خود را می‌سازند. این آب شدن یخچال، دره‌ای پرشیب و باریک برجا می‌گذارد که آب دریا در آن می‌ریزد.

این ریزش، دریاچه‌های ژرف و باریک، گاه تا ژرفای 1300 متر پدید می‌آورد که با دریا پیوند دارند.

یخ‌رفت پایانه‌ای، که از سوی یخچال به پایین دره رانده می‌شود، در دهانه آبدره در زیر آب برجا می‌ماند. این روند باعث می‌گردد تا آب در گلوگاه یک آبدره نسبت به پشت گلوگاه آن کم ژرفاتر باشد.

ممکن است فکر کنید دولت نروژ در حفاظت از آنها کوتاهی کرده، که فکر بیراهی نیست و داستان بسیار عجیب است.

دولت نروژ در واقع یکی از معدود دولت‌های جهان است که اجازه تخلیه زباله‌ها را به آبدره‌ها می‌دهد. این کار تا به حال تاثیر قابل توجهی بر آب نواحی آبدره اسلو داشته است.

حتی این آبدره مکان مورد علاقه کسانی است که می‌خواهند ماشین‌های قدیمی و غیرقابل استفاده خود را به درون دره و آب بیاندازند.

عمق فاجعه زمانی عیان شد که یک دلفین مرده پیچیده شده در پلاستیک در سواحل این آبدره پیدا شد. این نشانه‌ای از میزان آسیب‌هایی بود که آبدره طی این مدت متحمل شده است.

این خبر در رسانه‌های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرد. این خبر در سراسر کشور پخش شد و با تلاش فعالان محیط‌زیست، دولت نهایتا تصمیم به پاکسازی آبدره‌ها گرفت.

تمیز کردن دریاچه آسان نیست، زیرا شما باید دقیقا مشخص کنید که زباله‌ها در چه نقاطی قرار دارند و سپس گروه پاکسازی را مستقر کنید. برای این منظور، دولت تصمیم گرفته است که پهپادها را به کار بگیرد.

مسئولین نروژی در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش پهپادهای زیردریایی هستند که آب‌های عمیق آبدره‌ها را برای یافتن زباله‌ها اسکن کند. هنگامی که آنها محل دقیق زباله‌ها را یافتند، یک کشتی برقی با یک جرثقیل، زباله‌ها را از بستر آبدره پاک می‌کند.

دلیل دیگری نیز وجود دارد که این کار را خاص می‌کند؛ این روش تاکنون به کار گرفته نشده است و نروژ اولین کشور در به کارگیری پهپادها برای پاکسازی زیر آب است.

فعالان محیط‌زیست آماده هستند تا مسبب تغییرات بیشتری در مورد نحوه پیشرفت نروژ در آینده باشند. آنها در حال برنامه‌ریزی برای تصویب قوانینی هستند که منجر به داشتن یک شهر بدون خودرو و ممنوعیت استفاده از نفت برای گرم کردن ساختمان‌ها در زمستان شود. این تغییرات تنها یک درخواست نیست، بلکه یک نیاز است.

کشورهایی مانند چین نیز برای استفاده از تکنولوژی پهپهادها برای پاکسازی آلودگی و تمیز کردن منابع محیط‌زیست برنامه‌ریزی دارند. به زودی شاهد پهپادها و شکل دیگر فناوری در آسمان و آب خواهیم بود که به ما کمک می‌کند یک زندگی بهتر داشته باشیم و مهم‌تر از همه، ایجاد یک جهان بهتر برای نسل‌های آینده.

کد خبر 400595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha