یکشنبه 3 تیر 1397 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 03:30:00 | کد مطلب: 400585 چاپ
متخصص تغذیه مطرح کرد

تغذیه مناسب برای پیشگیری از ضعف بدن در زمان ورزش‌

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
یک متخصص تغذیه گفت: برای اینکه در هنگام کم کردن وزن از کاهش بافت‌های عضلانی جلوگیری شود باید در برنامه غذایی روزانه حتما از پروتئین با کیفیت بالا استفاده کرد؛ تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت و حبوبات بهترین این گزینه‌ها هستند.

محمد آذرفر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص روش‌هایی برای جلوگیری از ضعف بدن در زمان ورزش کرد گفت: بدن انسان هنگامی که چربی یا کربوهیدرات می‌سوزاند، سلول‌ها برای اینکه فرآیند شیمیایی خود را کامل کنند نیاز دارند تغذیه اساسی به آن‌ها برسد؛ وقتی فردی از لحاظ وضعیت تغذیه‌ای تعادل نداشته باشد باعث می‌شود سطوح انرژی بدنش تحت تأثیر قرار گرفته و برای فرد خستگی، ضعف بدن و فقدان انرژی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: عضلات بدن انسان اگر به آن‌ها ویتامین و مواد معدنی خاص نرسد از کار نمی‌افتند اما اگر بین این مواد مغذی تعادل وجود نداشته باشد می‌تواند بر روی بدن به روش‌های مختلف تأثیرگذار باشد؛ به طور مثال شاید برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی که برای کاهش وزن می‌خواهید ورزش کنید حس می‌کنید بدن شما تمایلی به ورزش ندارد و 5 دقیقه بعد از شروع تمرین احساس خستگی می‌کنید.

این متخصص تغذیه افزود: بدن برای انجام سوخت و ساز به بسیاری از ویتامین‌های گروه «ب» احتیاج دارد؛ اگر برای کاهش وزن نباید از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کرد که ویتامین‌های گروه «ب» را به اندازه کافی برای بدن تأمین نکند ممکن است روی سوخت و ساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها اثر بگذارد و باعث شود که فرد در طول روز احساس خستگی، ضعف بدن و خواب آلودگی داشته باشد؛ ویتامین «ث» هم برای بدن ضروری است و علاوه بر اینکه باعث می‌شود بدن در برابر عفونت‌ها از خود مقاومت بیشتری نشان دهد، منجر به بازسازی و حفظ بهتر بافت‌های عضلانی و رگ‌های خونی نیز می‌شود.

وی گفت: برای اینکه بتوان تمرین‌های ورزشی طولانی انجام داد به بافت‌های قوی‌تر عضلانی نیاز است؛ برای اینکه مطمئن شوید که مواد مغذی سالم را به بدنتان می‌رسانید لازم نیست به مقدار زیاد ویتامین و قرص‌های مواد معدنی مصرف کنید بلکه اگر روزانه یک قرص مولتی ویتامین هم مصرف کنید سطوح انرژی بدنتان را تأمین خواهد کرد و بهتر خواهید توانست ورزش کنید. یادآور می‌شویم که پیش از مصرف هرگونه مکملی مشورت با پزشک الزامی است.

آذرفر تصریح کرد: برای اینکه در هنگام کم کردن وزن از کاهش بافت‌های عضلانی جلوگیری شود باید در برنامه غذایی روزانه حتما از پروتئین با کیفیت بالا استفاده کرد. تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت و حبوبات بهترین گزینه‌ها هستند. اگر بافت‌های عضلانی بدنتان کمتر کاهش پیدا کند سوخت و ساز بدنتان نیز بهتر خواهد بود و کمتر کاهش پیدا خواهد کرد. همانطور که می‌دانید اگر سوخت و ساز بدنتان بالا باشد راحت‌تر و سریع‌تر وزن کم می‌شود اما اگر سوخت و ساز بدنتان کاهش پیدا کند کاهش وزن سخت‌تر و کندتر خواهد بود.

وی گفت: تغذیه مناسب به این معنی است که از همه مواد مغذی مورد نیاز بدن به اندازه کافی و البته متعادل مصرف شود. موادی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌ها شاید بدن بتواند به مدت طولانی با یک رژیم غذایی کم کالری دوام بیاورد، اما برای مصرف انرژی ذخیره‌اش باید مواد مغذی ضروری دریافت کند.