همشهری آنلاین: علی لاریجانی در واکنش به مخالفت یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص ارسال جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده در مسیر یاسوج به فرانسه گفت: باید دید قوانین بین‌المللی در این خصوص چه می‌گویند.

جعبه سیاه هواپیما

به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی در تذکری در جلسه علنی مجلس، اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان کمیسیون نظارتی مجلس مکاتباتی با وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری داشته که نماینده و کارشناس کمیسیون بر همه مراحل پرونده سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج نظارت داشته باشند اما چرا سازمان هواپیمایی با ما همکاری نمی‌کند و نگرانی‌اش چیست که نمی‌خواهد ما بر این مساله نظارت داشته باشیم؟

وی با تاکید بر اینکه «جعبه سیاه در داخل کشور قابل رمزگشایی است» گفت: ما مخالف انتقال جعبه سیاه هستیم و اگر به هر دلیلی امکان رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور وجود ندارد، فایل اجرایی آن را به شرکت ATR بفرستند. ما ۱۸ فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم که هنوز آن‌را به ما تحویل ندادند. چه ضمانتی است که جعبه سیاه به درستی رمزگشایی شود؟

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه «ایران هفت برابر استانداردها سوانح هوایی دارد» گفت: چرا نباید امکانات رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور فراهم باشد. ما خواستار بازگرداندن جعبه سیاه به داخل کشور هستیم تا جعبه سیاه با نظارت کارشناسان شرکت ATR و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ رمزگشایی شود.

علی مطهری نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: باید ببینیم قوانین بین‌المللی در این باره چه می‌گویند. اینکه شما گفتید کمیسیون اصل ۹۰ باید در مراحل مختلف حضور داشته باشد درخواستی است که شما دارید اما اینکه آیا آنها این اختیار را دارند که این موضوع را بپذیرند یا نه، قابل بحث است. ما باید ببینیم قوانین ایکائو (سازمان هوانوردی بین‌المللی) در این زمینه چیست.

مطهری در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان مربوط به این تذکر ترتیب اثر بدهند.

کد خبر 400270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha