همشهری‌آنلاین: شهرزاد گیلک‌پور، کارگردان تئاتر گفت: مخاطب برایم مهم است اما به هر قیمتی حاضر نیستم او را راضی نگه دارم.

گیلک‌پور

شهرزاد گیلگ پور که این روزها در تئاتر باران، نمايش " اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره.." با طراحی و کارگردانی او روی صحنه می‌رود، افزود: دنبال ساده‌کردن نیستم تا مخاطب بدون هیچ تلاشی بفهمد جریان چیست و یا با احساسات دم‌دستی او بازی کنم تا ساعتی خوش باشد. از نظر من تئاتر تعامل و اساسش اندیشه است، اگر تماشاگری هنگام دیدن نمایش احساس کند که فکرش قلقلک داده‌شده و این او را آزار داده اصلا مخاطب عادی نیست! در نتیجه مخاطب برای من دو دسته است: دسته اول مخاطبی که هنگام دیدن نمایش فکر می‌کند و می‌داند که باید فکر کند پس عادی است و دسته دوم مخاطبی است که تا یک نمایش کمی او را از ساده‌بینی دور کند ناراحت می‌شود و نمی‌تواند بپذیرد؛پس غیرعادی است و باید فکری به حال خود بکند.

اين نمايش همچون اثر پیشین این هنرمند «صد سال تنهایی به روایت آئورلیانو» با نگاهی به رمان معروف صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز تولید شده‌است.

گیلک‌پور که در کارنامه هنری‌اش نویسندگی سریال «تسخیر خوشبختی» و طراحی و نویسندگی نمایش «قاصدک» نیز به چشم می‌خورد درباره علت انتخاب نام " اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره.." برای اثر جدیدش گفت: آدم‌های قصه در این داستان دچار آشفتگی، سردرگمی و تردید هستند و مرتب در حال رفت و آمد در زندگی هم هستند و ثبات ندارند و از همین رو فکر کردیم که انتخاب این نام می‌تواند به انتقال مفهوم مورد نظر ما و همچنین این عدم ثبات و آشفتگی کمک کند.

او همچنین در خصوص انتخاب مجدد رمان صد سال تنهایی برای اثر جدیدش نیز گفت: صدسال تنهایی یکی از تاثیرگذارترین رمان هایی‌ست که مطالعه کرده‌ام و این چندسال اخیر درگیرم کرده. معتقدم که تولید تئاتر باید بر مبنای دغدغه‌های گروه اجرایی باشد.تا وقتی که ذهنم و روحم درگیر صدسال تنهایی باشد همچنان روی آن متمرکز خواهم بود و البته سه گانه‌ای از صدسال تنهایی را بر روی صحنه نمایش خواهیم داشت. یعنی کار بعدی‌مان هم که به امید خدا سال آینده خواهد بود اقتباس از همین رمان صد سال تنهایی مارکز است.

یکی از ویژگی های اجرایی نمایش" اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره.." پرهیز از کلام و تاکید بر حرکت مبتنی بر موسیقی است به گونه ای که موسیقی نقش قوی و تاثیر گذاری در این نمایش دارد. گیلک‌پور درخصوص این مساله گفت: پرهیز از کلام در نمایش، بیشتر به علاقه شخصی‌ام باز می‌گردد. من حرف زدن زیاد روی صحنه و اساسا در زندگی روزمره را نمی‌پسندم. تصور می‌کنم زمانه امروز به شکلی است که حرف‌ها اصلا به فکرها و احساس ها ربطی ندارند. حتی گاهی واژه‌ها در حین ادا شدن با میمیک‌ها و رفتارهای جسمانی کاملا متضاد با آن ها همراهند.پس چه بهتر که با حقیقت عریان مواجه شویم و حقیقت عریان چیزی است که فیلتر ندارد و به نظرم رفتار جسمانی و میمیک صورت، حقیقی‌تر و واقعی‌ترند و فیلتر گذاشتن روی آن‌ها مهارت بسیار زیادی می‌خواهد. درصد بسیار زیادی از واکنش ها در بدن و صورت هم از ناخودآگاه سرچشمه می‌گیرد که عملا فیلتر شدنی نیست.

شهرزاد گیلک‌پور همچنین درباره استفاده و نقش کاربردی موسیقی راک در این نمایش گفت: موسیقی راک برای اعتراض پدید آمد. ما در این نمایش در یک بستر زمانی قدیمی، از درگیری‌های ذهنی و روحی انسان امروز می‌گوییم و به حال و هوای او، به عدم ثبات روحی او، به مسببان این امر معترضیم و اشخاص نمایش هم به هم معترضند. دلیل انتخاب موسیقی راک نشان دادن این اعتراض بود.

داستان نمایش" اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره.." روایتگر زندگی خانواده ای چهار نفره‌ای است که به قصد بهتر شدن شرایط زندگیشان مهاجرت می‌کنند اما در مکان جدید اتفاقا‌هاي غیرمنتظره‌ای برایشان رخ می دهد.

عواملی که در اجرای نمایش" اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره.." همکاری دارند عبارتند از: طراح، نویسنده و کارگردان: شهرزاد گیلگ‌پور، تهیه‌کننده: علی اصغر یوسفیان، بازیگران: مهشید کاظمی، محمد بهمن‌زاده، امید رضایی، عاطفه بختیاری، محمد وحیدی، ملیکا صفاری‌پور، مسعود عابدی، فاطمه عباسی، فرشته اعظمی و مریم هاشم‌پور. با هنرمندی: سپیده پروانه، مهتاب گیلگ‌پور و پردیس کریمی، طراح لباس: مهتاب گیلگ‌پور، طراح گریم: آزاده شهبازی،مجریان گریم: ژیلا درگاهی، آنا امیری، مدیر صحنه: مهرداد فیضی، عکاس: افسانه حسینی‌نژاد، مبینا ستوده‌نیا ،مشاور اطلاع ‌سانی و ارتباطات: مصطفی محمودی، امور ارتباطات رسانه‌ای: نساء نیکو (طراحان هنر ایرانیان)، ارتباطات عمومی: ندا الماسیان طهرانی، ارتباطات و تبلیغات فضای مجازی: لاله محمودی.

نمایش" اما.. نه.. اگر.. شاید.. حالا.. باشه.. تو.. دیره". تا 28 اسفند ماه همه روزه ساعت 17 به مدت 70 دقیقه در تئاتر باران واقع در خیابان فلسطین، پایین‌تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲/۱ به روی صحنه می‌رود و تلفن 09024527784 برای رزرو تلفنی و همچنین لینک tiwall.com/store/ama_na_shayad برای رزرو و خرید اینترنتی بلیت‌ این نمایش در دسترس علاقه‌مندان است.

کد خبر 400138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha