همشهری آنلاین: مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشریح برنام ه‌های روز بزرگداشت شهدا اعلام کرد: پنجمین کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند با حضور حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شهیدی و رییس مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار می‌شود.

شهدا

به گزارش ایرنا؛ علیرضا کریمیان روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های روز بزرگداشت شهدا، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: این کنگره با تجلیل از 10 خانواده معظم شهیدان دوران انقلاب، دفاع مقدس، ترور، هسته‌ای و مدافع حرم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه نام‌گذاری روز بزرگداشت شهدا گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در 22 اسفندماه سال 1358 با فرمان امام خمینی (ره) برای خدمت‌رسانی به خانواده‌های شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأسیس شد.

وی افزود: در زمان تأسیس بنیادشهید هنوز بحران‌های مربوط به دهه 60 که منجر به شهادت عده زیادی از هم‌وطنانمان شد، ایجاد نشده بود و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت در نظر امام خمینی (ره) است. با توجه به نقش بسیار مهم شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت در پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن، در سال 1383 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 22 اسفند در تقویم رسمی کشور به نام «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری شد.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره برگزاری مراسم ویژه این روز گفت: تا سال 1392 اقدامات چندانی برای بزرگداشت این روز انجام نشده بود، اما از آن سال بنا بر نظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی ستادی برای بزرگداشت این روز تأسیس شد و از آن زمان با برگزاری برنامه‌های مرتبط با این روز، میزان آشنایی مردم با روز بزرگداشت شهدا رشد چشمگیری پیدا کرد، به‌گونه‌ای که بنا بر نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال 1392 حدود یک و هفت دهم درصد از مردم با این روز آشنایی داشتند، اما این میزان بعد از 4 دوره برگزاری مراسم بزرگداشت روز شهدا، در سال گذشته به حدود 50 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در مسیر این رشد چشمگیر قطعا نقش مهمی داشته‌اند و با انعکاس اخبار مربوط به روز بزرگداشت شهدا، باعث افزایش آگاهی افکار عمومی در خصوص این روز شدند.

کریمیان تأکید کرد: اسفندماه به غیر از سالروز فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ماهی است که در آن 13 درصد از هم‌وطنانمان به شهادت رسیده‌اند. همچنین تاریخ شهادت بسیاری از فرماندهان برجسته دفاع مقدس مانند شهیدان باکری، شهید همت و شهید خرازی مربوط به این ماه است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سال جاری روز بزرگداشت شهدا با محوریت شعار «شهیدان مظهر قدرت ایران» برگزار می‌شود افزود: برنامه‌های مرتبط با روز بزرگداشت شهدا از روز سه‌شنبه 15 اسفندماه با برگزاری مراسم کاشت نهال به نام شهید در تهران و تمام شهرستان‌های کشور شروع می‌شود. روز چهارشنبه 16 اسفند نیز برنامه عیادت از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران بستری در بیمارستان‌های بنیاد در تهران و استان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: روز پنجشنبه 17 اسفندماه آئین اهتزاز و تعویض پرچم و گل‌باران 20 هزار گلزار مطهر شهدای سراسر کشور با حضور مسئولان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود.

روز جمعه 18 اسفند نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در خطبه‌های نماز جمعه تهران و مسئولان و مدیران بنیاد در نماز جمعه استان‌ها به سخنرانی می‌پردازند.

کریمیان تصریح کرد: روز شنبه 19 اسفند نیز مراسم تجلیل از دانش آموزان ممتاز شاهد و ایثارگر در تهران برگزار می‌شود. یکشنبه 20 اسفند همایش بزرگداشت شهدای کارمند و تجلیل از خادمین شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود. دوشنبه 21 اسفندماه مراسم اختتامیه جشنواره سرچشمه سرخ با تجلیل از 9 نفر از هنرمندان برگزیده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری طرح سپاس در ایام منتهی به روز بزرگداشت شهدا گفت: در قالب این طرح سالانه 400 هزار نفر از ایثارگران دیدار می‌شود. این برنامه به‌صورت ویژه در بازه زمانی 22 بهمن تا 22 اسفندماه اجرایی می‌شود و دورنمای آن دیدار با حداقل 22 هزار نفر در این مدت است، هرچند که به‌عنوان‌مثال در سال گذشته در این مدت 40 هزار دیدار صورت گرفت.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید به هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر دستگاه‌ها جهت برگزاری مراسم ویژه روز بزرگداشت شهدا اشاره کرد و گفت: ما در روابط عمومی بنیاد شهید هماهنگی‌های لازم را با روابط عمومی‌های سایر دستگاه‌های اجرایی انجام داده‌ایم، زیرا این موضوع مختص به بنیاد نیست و همه مردم و مسئولان در برابر شهدا مسئول هستند.

در کنار روابط عمومی، دبیرخانه شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران نیز با مشاورین وزرا و دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران همکاری‌های لازم را انجام داده است.

کریمیان افزود: معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مدت اقدام به برپایی نمایشگاه عکسی در مجلس شورای اسلامی خواهد کرد و در پایان این نمایشگاه از 4 نفر از نمایندگان و کارکنان مجلس شامل همسر، پدر، مادر و فرزند شهید با انتخاب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تجلیل می‌شوند. همچنین یکی از رویکردهای برگزاری مراسم ویژه این روز در سراسر کشور توجه به ایثار اجتماعی است.

وی گفت: جدای از برنامه‌های یاد شده، موضوعاتی چون کوه‌پیمایی، مسابقات ورزشی، انشای دانش‌آموزی و برنامه‌های ویژه بسیجیان بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مدت در تهران و استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

مردم ایران بیش از ٢٣٠ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده اند به همین منظور روز ٢٢ اسفند ماه به نام روز شهید نامگذاری شده است.

کد خبر 400078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha