همشهری‌آنلاین: قانونگذاران چینی دوشنبه ۱۴ اسفند گردهم می‌آیند تا تغییرهایی را تصویب کنند که طبق آنها شی جینپینگ، رئیس‌ جمهور این کشور اجازه خواهد یافت برای مدت نامحدودی بر مسند قدرت بنشیند و یک قدرت تاریخی را در این کشور کسب کند.

نشست امسال کنگره ملی خلق چین ،معادل پارلمان این کشور، تحت الشعاع یک اقدام عجیب شی جینپینگ قرار خواهد گرفت که یک هفته پیش اعلام شد.

او به محدودیت‌های دو دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری چین براساس قانون اساسی پایان داده و تغییرهايی که او در این زمینه اعمال کرده به رئيس‌جمهور اجازه می‌دهد قدرتش را حتی تا آخر عمر در چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان ادامه دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، چنگ لی، کارشناس سیاست چین در انیستیتوی بروکینگز گفت: این یک لحظه بسیار مهم در تاریخ چین است.

این در حالی است که شی جینپینگ همین الان نیز قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود و خودش را به ریاست نهادهایی که حاضر در امنیت ملی، امور مالی و اصلاحات اقتصادی و همچنین دیگر حوزه‌های مهم هستند، منصوب کرده است و به این ترتیب مقام شماره دو این کشور یعنی لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین را به حاشیه رانده است.

اصلاحات مدنظر شی جینپیگ در قانون اساسی در صورت تصویب شدن، نظامی را که پیش از این از سوی "دنگ شیائوپینگ"، رهبر سابق این کشور در سال ۱۹۸۲ برقرار شد تا جلوی افراط‌گری‌های ناشی از دیکتاتوری مادام العمر "مائو زدونگ" را بگیرد، خنثی خواهد کرد.

لی گفت: اقدام شیائوپینگ در لغو رهبری مادام العمر و ایجاد انتقال قدرت نهادینه شده اکنون بسیار زیر سوال رفته است.

این در حالی است که تصویب اصلاحات اساسی پیشنهادی شی جینپیگ از سوی کنگره چین متشکل از حدود ۳۰۰۰ نماینده دست‌چین شده تقریبا مسلم است اما ناظران به دنبال این هستند که ببینند چه تعداد نماینده به طور ممتنع رای خواهند داد چراکه این نشان‌دهنده ملاحظاتی خواهد بود که این طرح حتی در میان تشکیلات سیاسی چین موجب شده است.

مقام‌های چین شدیدا هرگونه بحث در شبکه‌های اجتماعی درباره طرح حذف محدودیت‌های دوره‌ای ریاست‌جمهوری را کنترل و رسانه‌های دولتی نیز عمدتا درباره این طرح سکوت اختیار کرده‌اند اما روزنامه رسمی پیپلز دیلی در مطلبی به مردم کشور اطمینان داده که این اقدام به معنای بازگشت به قدرت مادام العمر نیست.

این روزنامه نوشت: این اصلاحات به معنی تغییر در نظام بازنشستگی رهبران حزب و دولت نبوده و همچنین منجر به این نخواهد شد که رهبران وارد قدرت مادام العمر شوند.

با این حال برخی چهره‌های شناخته شده در چین به این طرح اعتراض علنی کردند.

لی داتونگ،سردبیر سابق روزنامه دولتی چاینا یوث دیلی نوشت: برداشتن محدودیت‌های دوره ریاست‌جمهوری بذر آشوب را می‌پاشد و از قانونگذاران خواست تا با رد این اظهارات قدرتشان را نشان دهند.

کد خبر 399905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha