همشهری آنلاین: رئیس کل سازمان مالیاتی اعلام کرد: اطلاعات ۲۴۰ صرافی درباره نوسان‌های اخیر ارزی در در این سازمان در دست بررسی است که رقم مالیات آنها پس از بررسی و در موعد قانونی دریافت خواهد شد.

بررسی پرونده ۲۴۰ صرافی در زمینه نوسان های ارزی

به گزارش ايرنا، سید کامل تقوی نژاد در حاشیه یازدهمین همایش مالیاتی ایران درباره فهرست ارسالی بانک مرکزی برای شناسایی افرادی که معاملات عمده در بازار ارز داشته اند، گفت: بر اساس آیین نامه مصوب، حداقل 25 هزار دلار در سال باید اطلاعاتش به سازمان مالیاتی کشور ارایه می شد اما به دلیل شرایط اخیر در کشور، حضور دلالان ارز و فعالیت های نامطلوب، مقرر شد که این سقف به 5 هزار دلار کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: براساس هماهنگی با بانک مرکزی، درخواست شد تا فهرست افرادی که بیش از 5 هزار دلار خرید و فروش ارز داشتند، در اختیار این سازمان قرار گیرد که این کار انجام شد ضمن آنکه با رهماهنگی بانک مرکزی صرافی هایی که در این زمینه فعال بودند شناسایی شدند.

وی توضیح داد: سه لایه صرافی وجود دارد؛ یک لایه تامین کنندگان اصلی ارزند، لایه دوم ارز را از صرافی های اصلی تحویل می گیرند و در اختیار مردم قرار می دهند و لایه سوم، صرافی هایی که در سراسر کشور پراکنده اند.

تقوی نژاد با بیان اینکه اطلاعات این صرافی ها در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته است، افزود: کاری که سازمان مالیاتی برای صرافی های لایه اول انجام داد، این بود که نه تنها اطلاعات موجود سال 1396 آنها که اطلاعات مالی و معاملاتی سال های ماقبل را هم از آنها درخواست کرده است.

وی یادآور شد: اختیار قانونی سازمان مالیاتی کشور براساس قانون این است که اگر مودی تمکین نکند یا از ارایه اطلاعات استنکاف کند، سازمان می تواند به محل کسب و فعالیت یا هرجا که اطلاعات در آنجا وجود داشته یا نهان باشد، ورود کند.

رئیس کل سازمان مالیاتی افزود: بیشتر فعالیت هایی که تا الان احساس می کردیم اطلاعات شفاف در اختیار ما قرار نداده اند، شناسایی کردیم و طبق ماده 181 قانون مالیات های مستقیم اطلاعات را در اختیار همکاران برای مالیات ستانی قرار دادیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر اینکه چه تعداد از این افراد حقیقی و چه تعداد حقوقی اند، گفت: از هر دو گروه در این فهرست وجود دارند؛ تعدادی نیز صرافی های بانک ها هستند که البته به دلیل آنکه مجمع عمومی سالیانه دارند، اطلاعات شفاف تری دارند.

وی تاکید کرد: روی هم رفته در یک مرحله 80 صرافی و یک مرحله دیگر 160 صرافی اطلاعاتشان در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته است.

تقوی نژاد درباره رقم مالیات اینها نیز گفت: رقم دقیق پس از حسابرسی اعلام می شود.

وی افزود: براساس آنچه که ارز در اختیار این صرافی ها قرار می گیرد، مورد توجه است و باید این اطمینان داد که اطلاعات مربوط به سال 1396 این افراد را زمانی می توانیم مورد مطالبه مالیاتی قرار دهیم که سال مالیاتی آنها تمام شده باشد.

این مقام مسئول افزود: اینها تا خرداد یا تیرماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی ارایه کنند و آنچه برای ما مهم است، ارایه اطلاعات است.

  • رشد 79 برابری مالیات یک پرونده

وی درباره فرار مالیاتی نیز گفت: عده ای از شرایط اخیر کشور برای واردات خودرو اقدام و درآمدهایی کسب کردند ما از اختیار قانونی استفاده و خانواده ای که 4 برادر بودند و 18 شرکت تشکیل داده بودند، اطلاعاتشان را بین سال های 90 تا 94 جمع آوری کردیم.

تقوی نژاد افزود: اینها در این چهار سال، 5 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات پرداخت کردند اما با بررسی دقیق اسناد 830 میلیارد تومان مالیات برای این شرکت ها تشخیص دادیم یعنی با یک اقدام مالیات این خانواده 79 برابر شد.

  • معافیت های مالیاتی هدفمند می شود

رئیس کل سازمان مالیاتی درباره معافیت های مالیاتی نیز توضیح داد: باید اثر این معافیت ها و مشوق ها بر شاخص های اصلی اقتصاد کشور چون تولید، صادرات و اشتغال مورد بازنگری انجام دهد.
وی افزود: مطالعاتی در دانشگاه تهران انجام شده تا نشان دهد که آیا این معافیت ها بویژه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده اثری بر بهبود تولید داشته یا نه، که پاسخ آن منفی است یعنی اثر مشخصی را در این رابطه نداشته ایم.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، در شرایطی که کشور به دنبال خروج از رکود است، نظام مالیاتی کشور باید اقداماتی انجام دهد که یکی همراه با معافیت ها و مشوق های مندرج در قانون بود اما در کنار آن، رویه تقسیط بدهی مالیاتی یا بخشودگی جرایم واحدهای تولیدی بوده است.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی برای بهبود امر تولید آمادگی دارد مالیات بخش تولید را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد که این کار نیازمند تصویب قانون در مجلس است که در صورتی که دولت موافق آن باشد می تواند لایحه آن را آماده و تقدیم کنیم.

  • شناسایی 3200 مورد فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره جلوگیری از فرار مالیاتی نیز گفت: سال گذشته و امسال به دنبال تحقق بسیاری از اهداف طرح جامع مالیاتی اقدام های خوی انجام دادیم؛ اکنون اطلاعات اقتصادی فعالان اقتصادی در اختیار ما قرار گرفته است یا برخی سازمان ها با ما توافق اولیه را برای ارایه اطلاعات داشته اند.

وی افزود: در سال 96، تعداد 10 هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای افرادی صادر کردیم که تاکنون پرونده ای در سازمان مالیاتی نداشته اند.

تقوی نژاد گفت: برای نمونه در بحث تراکنش های مشکوک، حدود 6300 میلیارد تومان مطالبه شده که مربوط به 3200 شخص حقوقی و حقیقی است اما بیشترین اطلاعات مربوط به تراکنش ها، دلالان ارز و نیز فعالان خودرو است.

وی تاکید کرد: تردیدی نیست که یکی از مشکلات فرار مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی و شفاف نبودن فعالیت های اقتصادی است و تا زمانی که این بخش اصلاح نشود، شاهد فرار مالیاتی نیز خواهیم ود.
وی افزود: هنر سازمان مالیاتی این است که با تکمیل اطلاعات و تشکیل پرونده برای مودیان جدید با فرار مالیاتی مبارزه کند.

این مقام مسئول یادآور شد: البته همه ارقام مربوط به اخذ مالیات های جدید مربوط به افرادی نیست که پرونده مالیاتی ندارند بلکه برخی نیز پرونده دارند اما اطلاعات کافی در اختیار سازمان قرار نداده اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره همکاری بانک ها در بررسی تراکنش های بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی نیز گفت: طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، باید اطلاعات فعالان اقتصادی در زمینه هویتی، مکانی، ملکی، مالی و مالیاتی فعالان اقتصادی دریافت شود.

وی افزود: با هماهنگی دستگاه ها، سال گذشته و امسال موفقیت های بسیاری کسب کردیم که یکی از آن، اطلاعاتی است که باید نظام بانکی در اختیار ما قرار می داد؛ ما با حفظ محرمانگی این اطلاعات و حقوق سپرده گذاران بانکی و استفاده از این قانون که افشای این اطلاعات مشمول جرایم بسیار سنگین برای سوء استفاده کنندگان است، اطلاعات را دریافت کردیم.

وی تاکید کرد: با همه بانک های کشور تفاهم نامه امضا کردیم و تاکنون به استثنای سه بانک همه بانک ها این تفاهم نامه ها را امضا کرده و اطلاعات را ارایه کرده اند.

تقوی نژاد در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای افشای نام این سه بانک گفت: شما مسئولیت اعلام اسامی آنها را به عهده بگیرید تا اعلام کنم.

وی همچنین درباره مالیات ستانی از اصناف اظهار داشت: حدود نیمی از مودیان را اصناف تشکیل می دهند اما فقط ۴ درصد مالیات کشور را تامین می کنند.

وی افزود: امسال از حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی ۴ درصد برای اصناف نظر گرفته شد اما اگر این بخش را به کاسبان جزء و کسبه خرد تقسیم بندی کنیم، یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را تشکیل می دهند که مالیات پرداخت می کنند. این تعداد واحدها ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می کنند در حالی که در یک پرونده واردات خودرو ۸۳۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه کردیم.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: سیاست کلی سازمان فشار نیاوردن به مودیان خرد و همراهی با اصناف بوده و همچنین حمایت مالیاتی از کسانی است که درآمدهای پایین دارند.

تقوی نژاد خاطر نشان کرد: با همین رویکرد میزان مالیات این گروه در سال 95 نسبت به سال 93 تنها هشت درصد افزایش یافت.

کد خبر 399662

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha