همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان این که عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر باعث ایجاد شرایط حضور حیوانات می‌شود، گفت: مدیریت پسماند در مدیریت شهری همدان صفر است.

مدیریت پسماند در مدیریت شهری همدان صفر است

به گزارش ایسنا، مهدی صفی‌خانی دوشنبه 7 اسفند در نخستین گردهمایی بررسی تأثیرات و گونه‌های اهلی بر محیط زیست شهری و حیات‌وحش در دانشگاه پیام‌ نور همدان، اظهار کرد: امروز به کرات گرگ را در حاشیه‌شهرها مشاهده می‌کنیم که به علت این است که محیطی در شهرها فراهم شده که این حیوانات حضور پیدا کنند.

وی با تأکید بر این که وضعیت زیستگاه حیات‌وحش استان نرمال نیست، افزود: وسعت شهرها و روستاها روز به روز در حال افزایش است و از طرفی وضعیت زیستگاه حیات‌وحش نرمال نیست.

صفی‌خانی با بیان این که مقابله بدی با حیات‌وحش در روستاها صورت می‌گیرد، گفت: حمله گراز و گرگ در طبیعت استان به آفتی تبدیل شده که علت آن برهم زدن زنجیره‌غذایی در طبیعت است.

وی با اشاره به این که در سنوات گذشته دستورالعمل‌های متنوعی در زمینه جمعیت گونه‌های اهلی و شهری وجود داشت، بیان کرد: در دهه اخیر دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد بی‌سرپرست داده شد که البته نقش‌های زیادی نیز دارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: در برخورد با سگ‌های ولگرد دو دیدگاه افراطی وجود دارد؛ یکی از این دیدگاه‌ها این است که حتما باید سگ‌های ولگرد کشته شود و دیدگاه دیگر این که نباید تحت هیچ شرایطی این حیوانات را از بین ببریم که اگر بتوانیم به درستی این دستورالعمل را اجرایی کنیم میانه‌روی اتفاق می‌افتد.

وی یکی از ایرادات دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد را به شهری و منطقه‌ای بودن آن دانست و ادامه داد: در بخش دیگری از این دستورالعمل گفته شده موضوع کنترل سگ‌های ولگرد به NGOها و بخش خصوصی واگذار شود که این موضوع مطرح است که در شرایطی که به لحاظ فرهنگی و عرفی و شرعی خانواده‌ها تمایل به این‌گونه نیستند آیا به صرفه است که بخش خصوصی و NGOها وارد شوند.

وی با بیان این که شیوع بیماری یکی از معضلات و تأثیراتی است که حیوانات در شهرها دارند، تصریح کرد: اگر دیدگاه افراطی در کشتار سگ‌ها وجود دارد به علت ترسی است که مردم از حیوانات دارند و نگرانی و سلب آسایش مردم باعث شده چنین دیدگاهی به وجود آید این در حالیست که سگ‌های موجود در محیط شهری بعضا نژاددار هستند که جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌آیند.

صفی‌خانی با تاکید بر این که این سگ‌ها جزء ذخایر ژنتیکی به شمار می‌روند، یادآور شد: در صورتی‌که انقراض صورت گیرد، سایه حضور سایر حیوانات را در شهرها و روستاها خواهیم داشت چرا که همین سگ‌ها مانعی برای حضور سایر حیوانات در روستاها هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: گاهی به اسم زنده‌گیری رسما کشتار سگ‌ها صورت می‌گیرد فارغ از این که آیا این سگ اصیل و نژاد دارد یا خیر؟ بنابر این اگر بخواهیم افراطی کشتار سگ‌ها صورت گیرد معضل بعدی حضور سایر گونه‌ها از جمله گرگ در جوامع شهری و روستایی خواهد بود.

وی اظهار کرد: این که زنده‌گیری و اقدامات درمانی و بهداشتی روی سگ‌ها صورت گرفته و سپس رهاسازی شود باز هم تعادل اکوسیستم به هم می‌خورد و از طرفی استان همدان که به لحاظ جمعیتی متراکم است، نمی‌توان حیوانات را به محیط‌های طبیعی برده و رها کرد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از شورای شهر همدان خواست جدی‌تر در این زمینه ورود کنند و تأکید کرد: اگر بتوانیم معضل پسماند را حل کنیم بسیاری از معضلات را نخواهیم داشت.

کد خبر 399468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha