همشهری آنلاین: پنجاه و نهمین شماره دوماهنامه توسعه مهندسی بازار برای ماه‌های بهمن و اسفند ۹۶ منتشر شد.

شماره ۵۹ توسعه مهندسی بازار

چکیده‌ این شماره از مجله را در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل TMBA و مدیرمسئول دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار

چکیده: پیشاپیش سال جدید را تبریک می‌گویم. آرزویم برای خوانندگان این مجله این است که سالی سرشار از نیکی‌ها و خوبیها داشته باشید، با دعای همیشگی‌ام که الهی "عالم عامل عاشق" باشید. یازدهمین سال انتشار "توسعه مهندسی بازار" سپری شد. در طول یازده سال بویژه همین سالجاری یعنی 1396 کوشیدیم با راهنمایی "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" و "اهالی بازاریابی"، افقهای تازه‌ی بازاریابی نوین را معرفی کنیم.

  • سرمقاله / 5Qs؛ دستورالعملی برای رهبری تأثیرگذار در کاروکسب

استاد مدیریت و رهبری مدرسه‌ بازرگانی هنلی انگلستان

چکیده: کاروکسب جهانی به‌طور فزاینده‌ پیچیده شده و اغلب تعاملات روزمره با فقدان هماهنگی و توازن مواجه است؛ زیرا در اکثر مواقع، افراد به دلایل محکمه‌پسندی دائماً برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند. چالشی که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که چگونه می‌توانیم با ایجاد همسویی و مشارکت در جهانی که پر از نظرات و فعالیتهای مختلف است، کارکرد بهتری در راستای پیشرفت برنامه‌ی شخصی و سازمانی داشته باشیم؟

اخبار بازاريابي

  • بازاریابی ایران/ گفت‌وگو با پروفسور علی صنایعی

بایدها، و نبایدهای تجارت الکترونیک

چکیده: پروفسور علی صنایعی، به گفته‌ی خودش از سال 1378 اولین کتاب تجارت الکترونیک را به تحریر درآورد که از سوی وزیر بازرگانی در سال 1379 به‌عنوان کتاب برتر سال انتخاب شد. این کتاب تا امروز دهمین کتاب تجارت الکترونیک با نگرش مدیریتی بوده که امسال با حمایت مجتمع فنی تهران به چاپ رسیده و در دانشگاههای ایران تدریس می‌شود. صنایعی همچنین با حمایت وزارت بازرگانی و صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و بانکهای اصلی کشور از جمله بانک ملی، ملت، و تجارت و صنایع کشور از جمله فولاد مبارکه و گروه صنعتی انتخاب و... یازده دوره کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک در ایران و چند کشور با موفقیت برگزار کرده و سال آینده دوازدهمین دوره را در مونیخ آلمان برگزار خواهد کرد.

  • منابع انسانی/ نقش هوش مصنوعی در استخدام نیروها

مؤسس و مدیر اجرایی شرکت فرول (Ferrole)

چکیده: هوش مصنوعی با شتاب بسیاری سطح جدیدی از شناخت مشتریان و شخصی‌سازی تجربه‌ی آنها را امکانپذیر کرده است. یکی از شاخصترین ابعاد این روند رو به رشد، استفاده از یادگیری ماشین برای طراحی و ارائه‌ی تجربه‌ای هوشمندانه‌تر و نوآورانه‌تر برای مشتریان است.

  • بازاریابی / گفت‌وگو با روهیت بهارگاوا

ماشین زمان بازاریابی

چکیده: روهیت بهارگاوا، استاد بازاریابی دانشگاه جورج تاون امریکا است که مدت هفت‌سال به‌عنوان معاون ارشد در آژانس تبلیغاتی اگیلوی مشغول به‌کار بوده است. بهارگاوا در کتاب تحسین‌شده‌ی خود با عنوان "روندهای نو در بازاریابی"، آخرین ترندهای دنیای کاروکسب را در پنج حوزه‌ی "فرهنگ ـ رفتار مصرف‌کننده"، "بازاریابی ـ رسانه‌های اجتماعی"، "طراحی ـ فناوری"، "آموزش ـ رسانه" و "اقتصاد ـ کارآفرینی" مورد بررسی قرار داده است.

  • رفتار مصرف‌کننده/ بازاریابی بین‌المللی در مصرف دارو و روشهای درمان

چکیده: صنعت داروسازی یکی از مهترین صنعتهای دنیاست. صنعت داروسازی همانگونه که انتظار می‌رود ویژگیهای منحصربه‌فردی دارد: تولیدات جهانی، مجموعه زنجیره‌ای ذخایر، انجام تحقیقات مبسوط و متوالی، مکانهای متعدد، ساختار کاری و نظارتی پیچیده. تولید دارو یک موضوع جهانی است. بنابراین روشهای رساندن داروها به مصرف‌کنندگان نیز اهمیت دارد.

  • گیمیفیکیشن/ دنیای امروز کاروکسب، "بازی" دوست دارد

چکیده: علیرضا رنجبر شورابی، مدیرعامل و هم بنیانگذار شرکت نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت، و هم بنیانگذار انجمن گیمیفیکیشن ایران است؛ جامعه‌ای از علاقه‌مندان به گیمیفیکیشن را شامل می‌شود که به فعالیت در این موضوع می‌پردازند. وی در سال 2017 چند بار در رتبه‌ی دوم جدول جهانی Global Gamification Gurus Power 100 قرار گرفته، ضمن اینکه به‌عنوان منتور، مدرس، سخنران و طراح گیمیفیکیشن به کاروکسب‌های آنلاین و سنتی گوناگونی کمک کرده است و فین‌تک، آموزش، سلامت، نوآوری باز و تبلیغات از جمله حوزه‌های فعالیتهای اوست.

  • رفتار مصرف‌کننده/ عوامل انگیزشی مصرف‌کنندگان آینده

چکیده: شریل کانلی (Sheryl Connelly)، آینده‌پژوه شرکت فورد، با توجه به گرایشهای مصرف‌کنندگان این شرکت، ترکیبی از بینشهای کمّی و کیفی را در طی چند سال اخیر پیش‌بینی کرده است. وی اولین گزارش در این باره را در سال 2012 ارائه کرد، و حالا گزارش سالانه‌ی 2018 را با عنوان "در جستجوی آینده با روندهای فورد" منتشر کرده است. گزارشهای وی براساس برآورد نظرسنجی از مشتریان جهانی فورد است.

  • تبلیغات/ تبلیغات خلاقانه و نوآور

چکیده: تبلیغات خلاقانه، منبع ایده‌های شگفت‌آفرین است. در این صفحات شما با دامنه‌ای از تبلیغات شوینده، عکاسی، اره، دارو، هدفون و... آشنا می‌شوید که هر یک می‌توانند الهام‌بخش ایده‌های شما باشند.

  • تبلیغات/ گفت‌وگو با علیجاه شهربانویی، فعال حوزه‌ی تبلیغات

تحقیقات تبلیغات؛ پاشه آشیل تبلیغات ایران

چکیده: علیجاه شهربانویی، به گفته‌ی خودش، 17 ـ 18 سال سابقه‌ی فعالیت در زمینه‌ی تبلیغات دارد. دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک است، اما همزمان با فارغ‌التحصیلی در سال 1380، وارد فضای تبلیغات می‌شود. در سال 1386، ام‌بی‌ای (MBA) می‌خواند. تدریس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در کارنامه‌اش دارد. در حاضر، مشاور تبلیغاتی یک هولدینگ مرکز خرید، و یک مجموعه‌ی در و پنجره‌ی یو‌پی‌وی‌سی است.

  • تبلیغات/ گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی وی‌ام‌ال (VML)

چکیده: آژانس تبلیغاتی وی‌ام‌ال (VML) در رتبه‌ی پنجم فهرست خلاق‌ترین آژانسهای تبلیغاتی سال 2017 مجله‌ی پرمخاطب ادورتایزینگ‌ایج (advertising age) قرار دارد. وی‌ام‌ال (VML) داستان تبلیغات را به شیوه‌ای نوین و مدرن و باب دل برندها می‌گوید. کلوگ، کیمبرلی ـ کلارک (Kimberly -Clark : شرکت مراقبتهای شخصی امریکایی)، نیوبالانس (New Balance: تولیدکننده‌ی پوشاک و کفش ورزشی) و پپسی از جمله برندهای بزرگی هستند که با وی‌ام‌ال کار می‌کنند. گفت‌وگوهایی با جان کوک (Jon Cook)، مدیرعامل دبی واندون (Debbi Vanderen)، مدیر ارشد خلاقیت، و تریپتی لوکان (Tripti Lochan) مدیر ارشد اجرایی وی‌ام‌ال در آسیای جنوبی و هندوستان را در این بخش می‌خوانید.

  • استارت‌آپ/ گفت‌وگو با پازلی‌ها

چکیده: پازلی، نام یک اپلیکیشن‌ساز موبایل است. کاربران با پازلی می‌توانند بدون هیچ دانشی از طراحی نرم‌افزار، تنها با چند کلیک ساده یک اپلیکیشن موبایل بسازند. پازلی نام گروهی چهار نفره از دانشجویان آی‌تی است که با وجود فرصتهای شغلی مناسب، نخواستند جایی استخدام شوند و به ‌رغم مخالفت نزدیکانشان، کاروکسب خود را راه انداختند. گفتگوی این جوانان استارتاپی را در این بخش می‌خوانید.

  • قیمت‌گذاری/ تأثیر قیمت‌گذاری بر اشباع‌شدگی

چکیده: قیمت اطلاعات متفاوتی را در ارتباط با محصول به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کند. اگرچه بررسیهای گذشته در این ارتباط عمدتاً به تأثیر قیمت بر تلقی و انتظارات مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت و عملکرد محصول پرداخته‌اند، اما نقش قیمت در حس لذت استفاده از محصول، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موضوعاتی که به‌تازگی توجه محققین را به خود جلب کرده است، چگونگی تأثیر قیمت‌گذاری بر لذت استفاده از یک محصول در دفعات متعدد مصرف آن است.

  • تجربه‌ی مشتری/ ظهور مدیران ارشد مشتریان

چکیده: امروزه تقریباً همه از تجربه‌ی مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنند و بسیاری از خرده‌فروشان و برندهای محصولات، مصرف‌کنندگان را به‌عنوان مأموریت خود عنوان می‌کنند و ادعا می‌کنند که مصرف‌کنندگان را در اولویت قرار می‌دهند، اما بندرت به این هدف دست پیدا می‌کنند. این امر می‌تواند تحت تأثیر دو عامل اساسی باشد: الف) هزینه، ب) تخصص.

  • بازاریابی ایران/ گفت‌وگو با دکتر محمد بلوریان تهرانی

مدیریت تجربه‌ی مشتری راهکارها، روشها، بایدها، و نبایدها

چکیده: مدیریت تجربه‌ی مشتری در واقع یک مفهوم تکامل‌یافته و نهایی در مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیریت ارتباط با مشتری هم ادامه‌ی بحث پایه‌ای دیگری است به اسم مشتری‌مداری. پس ما اصالتاً باید مشتری‌مدار باشیم و تفکر مشتری‌‌مداری داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم چیزی را تولید می‌کنیم و کاری را می‌کنیم که مشتری می‌خواهد.

  • بسته‌بندی/ بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

چکیده: بسته‌بندی دنیایی است از "دانش" و "هنر"، خلاقیت و علم که برای به‌کارگیری آن بهتر است از دنیای کنونی الهام گرفت؛ یعنی کوشش شرکتهایی را دید که برای بسته‌بندی نوشابه، جوراب، دستمال کاغذی، جوراب، چای کیسه‌ای، عطر، چیپس و... این خلاقیتها را به‌کار بسته‌اند.

  • مذاکره/ مذاکره با مالزیایی‌ها

چکیده: آشنایی با ویژگیها و خصوصیات مالزیایی‌ها بخشی از اطلاعات و آگاهیهایی است که بازرگانان ایرانی به آن نیاز دارند. مقاله‌ی حاضر کوشیده تا افزون بر این نوع از اطلاعات و آگاهیها، نکات کلیدی در مذاکره با مالزیایی‌ها را با جزئیات معرفی کند.

  • فیلمهای بازاریابی/ درسهای عملی برای مدیران اجرایی

چکیده: "رهبری خردمندانه" عنوان گفت‌وگویی است از هاروارد با دو استاد صاحبنام و برجسته‌ی ژاپنی به نامهای پروفسور جیرو نوناکا، و هیرو تاکوچی. پایه‌های بنیادی تفکرات این دو استاد ژاپنی مبتنی است بر 1) فرهنگ یونانی بویژه دیدگاههای ارسطو و 2) آموزه‌های کنفوسیوس. چگونه می‌توان سازمانهای کنونی را با همه‌ی پیچیدگیهای آن در عصر "عدم قطعیت‌ها" پیش برد، پاسخی است که پروفسور جیرو نوناکا، و هیرو تاکوچی با تأسیس سازمانهای تازه‌ی ژاپنی در عمل اثبات کرده‌اند.

  • کتابفروشی بازاریابی

تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

کد خبر 399337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha