شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
۰ نفر

رئیس‌جمهور حداقل طی ۲ سخنرانی از دی‌ماه تاکنون نسبت به برخی دسته‌بندی‌ها در علوم‌انسانی و آثار آن در پیشرفت کشور انتقاد کرده است.

روحانی

او به‌طور مشخص در 2جشنواره برخورد «سفارشی» و «ایدئولوژی زده» نسبت به علوم‌انسانی را نقد کرده است.حسن روحانی که 24دی‌ماه در جشنواره فارابی گفته بود:«علوم‌انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند و با سفارش متحول نمی‌شود.» این بار در جشنواره خوارزمی از منظر ارزشی به علوم‌انسانی پرداخت و گفت: دسته‌بندی علوم به دینی و ضددینی، سنتی و جدید درست نیست؛ پیامبر(ص) مردم را به علم‌آموزی در همه شرایط توصیه می‌فرمود. اظهارات روحانی درحالی مطرح شد که همزمان برخی مطبوعات نیز با ارجاع به نامه اخیر رضا داوری‌اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم انتقادهای او از پروژه اسلامی کردن علوم‌انسانی را مدنظر قرار دادند.

اردکانی در بخشی از نامه هفته گذشته خود به دبیرخانه هم‌اندیشی اسلامی درباره علوم‌انسانی اسلامی نوشته بود: «این بحث چنانکه توجه دارید 30سال است که به نتیجه نرسیده و به‌نظر نمی‌رسد که در آینده نیز به نتیجه‌ای برسد. وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می‌شود، هرچه بکوشند به نتیجه نمی‌رسد.

علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی‌توان متصف کرد. به‌عبارت دیگر وصف دینی نمی‌تواند صفت ذاتی علم باشد؛ البته وجود علوم دینی محرز است و این علوم در همه‌جا و به‌خصوص در کشور ما جایگاه ممتاز دارند، اما آنها علومی هستند که مسائل‌شان مسائل دینی است. علوم فقه، اصول فقه، حدیث، تفسیر، کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمره علوم اسلامی هستند.»

  • ریاضی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نداریم

روحانی نیز در اظهارات مشابهی با اشاره به اینکه اسلام تأکید دارد برای علم و دانش نمی‌توان مرز و محدودیت قائل شد، تصریح کرد: برخی در دوره‌ای می‌خواستند علم بورژوایی و سوسیالیستی ایجاد کنند اما موفق نشدند؛ چراکه علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. امروز ما در کشور خود جناح‌بندی داریم اما نمی‌توان گفت که علم ریاضی اصولگرایان یا علم ریاضی اصلاح‌طلبان؛ چراکه علم حد و مرزی را نمی‌شناسد و جبر، ریاضی و الگوریتم در همه‌جا یکی است. عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی، شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند اما حاصلی به‌دست نیاوردند.

  • دنبال روایت برای علوم می‌گشتند

به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کشور پیشرفته در علم و فناوری باشیم، محیط علمی باید برای پژوهش آزاد باشد، تصریح کرد: استادان در دانشگاه‌ها باید بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند؛ البته این به‌معنای آن نیست که بخواهند در دانشگاه ترویج مسائل سیاسی داشته باشند؛

چراکه محل ترویج مسائل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده، بلکه احزاب است. استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هر نظری که به آن رسیده را در تمامی علوم چه حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و... عالمانه و آزادانه بیان کند. اگر استادی مجبور شد بیان نظر خود را سانسور کند، مشخص است که در شیوه‌های خود مشکل داریم.

روحانی بر لزوم همکاری و تعامل علمی با کشورهای دیگر تأکید کرد و گفت: باید در رشته‌های مختلف علم و دانش با دنیا تعامل کنیم و این حرف نادرست است که ما به استادان، پژوهشگران و جوانان خود همیشه مشکوک باشیم. استادان، پژوهشگران و دانشگاهیان همگی افرادی هستند که به کشور خود علاقه دارند. روحانی در ادامه سخنانش گفت:سخت‌گیری‌های بیجا باید کنار برود تا تعامل با دنیا صورت بگیرد، اگر تعامل خوب با دنیا و مراکز تحقیقاتی داشته باشیم می‌توانیم سریع‌تر به نتایج مورد نظر دست یابیم.

  • استقبال از طرح‌های پژوهشی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش بحث کاهش آلودگی هوا را در ارتباط با تحقیقات دانشگاهی یادآور شد و گفت: کاهش آلودگی‌ها یکی از موضوعات اولویت‌دار در دولت دوازدهم است که در بودجه سال آینده نیز منابع خوبی برای آن درنظر گرفته شده است و هر طرح و پژوهشی که بتواند موجب کاهش آلودگی هوا شده و هوای سالم را به ریه‌های مردم برساند و بتواند با گرد و خاک و ریزگرد مقابله کرده و در زمینه بهره‌وری آب و رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی کمک کند، برای ما اولویت دارد.

او با بیان اینکه صنعت ناقص باعث کاهش هوای تنفسی مردم شده است، افزود: مطمئنا همه منابع آلودگی مانند خودروها، ‌کارخانه‌ها و موتورها، قابل حل یا برطرف شدن هستند که باید با پژوهش به راه‌حل این مشکلات دست پیدا کنیم. در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از صاحبان ۱۳ طرح برگزیده با حضور رئیس‌جمهور و اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

برگزیدگان سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در 3بخش پژوهش‌های بنیادی ۴نفر، پژوهش‌های کاربردی ۳نفر و پژوهش‌های توسعه‌ای ۴نفر انتخاب و معرفی شدند. همچنین یک طرح برگزیده ویژه و یک طرح برگزیده موفق ملی در این مراسم تقدیر و تجلیل شدند.

کد خبر 399327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha