همشهری آنلاین: رئیس پیس فتا با توجه به نزدیک شدن خرید‌های نوروزی از مردم خواست فقط از سایت‌های دارای نماد اعتماد خرید کنند، وی همچنین گفت: ۴۶ درصد جرایم از طریق تلگرام صورت می‌گیرد و از طریق اسکنیر نیز ۹ هزار نفر مورد سرقت قرار گرفته‌اند

سردار کمال هادیان فر

به گزارش ایرنا سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتا، در حاشیه همایش یک روزه روسای پلیس فتا استان‌ها در جمع خبرنگاران، با توجه به پایان سال و نزدیک شدن به سال جدید و خریدهای اینترنتی، گفت: بیش از 13 هزار صنف، نماداعتماد دارند و شهروندان از صنف‌های دارای این نماد و سایت مجازی برای هر گونه خرید یا فروش استفاده کنند تا آسیب نبینند.

رئيس پليس فتا افزود: سایت‌های دارای نماد اعتماد شناسایی و احضار شده‌اند و پرونده آنها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و پلیس و اصناف بر فعالیت آنها نظارت دارند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی افراد سایت‌هایی در فضای مجازی ایجاد و فعالیت می‌کنند در صورتی که نماد اعتماد ندارند.

رئیس پلیس فتا در مورد هک شدن 120 سایت گفت: این سایت‌ها، سایت شرکت‌هایی بودند که توسط شرکت‌ها ایجاد و رها شده بودند و مشکلات سی ام سی (نوعی مشکل فنی در سایت) داشتند و دی فیس (نوعی حمله اینترنتی که آرم صفحه حک می‌شود) شده بودند ؛ ضمن اینکه این سایت در واقع ارزش هک شدن را نداشتند و آسان‌ترین هک در این حوزه را شامل می‌شدند.

سردار هادیان فر اضافه کرد: از سال 95 که آن اتفاق برای مرکز امار افتاد(هک شدن این مرکز) شرکت‌ها و موسسات دارای نقص فنی در فضای مجازی احضار شدند و از انها تعهداتی اخذ شدتا ضعف امنیتی خود را برطرف کنند.

رئیس پلیس فتا در مورد حذف یکی از کانال‌ها در تلگرام گفت: وزیر ارتباطات ایمیلی به مدیر تلگرام ارسال کرد و از انجایی که گفته شد این کانال ترویج خشونت می‌کند، بسته شود.

وی در مورد نظارت بر تلگرام هم گفت بر اساس چهار سیاستی که تلگرام تحمیل کرده است از جمله کانال‌های پورنو و تروریسم روزانه بین 100 تا 200 کانال فعال در این زمین‌ها را حذف می‌کنیم.

  • بررسی 152 هزار ادله دیجیتال در آزمایشگاه‌های پلیس

سردار هادیان فر در مورد آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال گفت: در گذشته 22 آزمایشگاه وجود داشت که امروز هفت آزمایشگاه دیگر راه اندازی شد و این آزمایشگاه‌ها جرایم را در زمینه شبکه، تلفن همراه، کامپیوتر و رمز جرائم شناسایی می‌کنند.

به گفته وی قبل از سال 96، 32 استان مجبور بودند مجرمان جرایم سایبری را برای بررسی جرم به استان های معین ببرند اما از ابتدای امسال هر استان یک ازمایشگاه تخصصی دارد .
وی گفت:امسال 152 هزار ادله دیجیتال در ازمایشگاه‌ها بررسی شده که 102 هزار پرونده مربوط به پلیس‌های مواد مخدر، آگاهی ، کلانتری و ارجاعات قضائی بوده است .

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه 46 درصد جرایم صرفا در تلگرام انجام می‌شود ، گفت: حدود 18 تا 20 درصد جرایم در اینستاگرام و مابقی در 930 سایت انجام می‌شود و به طور متوسط کشف جرایم سایبری هشت روز به طول می‌انجامد.

  • سرقت با اسکینر از 9 هزار نفر

سردار هادیان فر افزود: امسال بیش از دو هزار نفر در کشور از طریق اسکینر مورد سرقت قرار گرفتند که متهم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

وی با بیان اینکه مراجعه به مرکز 197 به صورت ماهانه در مورد جرایم ساییری به حداقل ممکن رسیده است، افزود: اطاله دادرسی زمانبر است و این موضوع به پلیس ارتباطی ندارد.

 

کد خبر 399272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha