از صبح یکشنبه هفته گذشته که هواپیمای ای‌تی‌آر شرکت آسمان با ۶۶ سرنشین در نزدیکی یاسوج سقوط کرد، صدها امدادگر در تلاشند تا اجساد قربانیان حادثه را در ارتفاعات دنا کشف کنند.

سقوط

اما با شدت گرفتن بارش برف و کاهش دما در محل حادثه، عملیات جست‌وجو به حالت تعلیق در آمد. «دمای منفی 30درجه و باد و بوران»؛ این توصیف امدادگران هلال‌احمر از شرایط محل سقوط هواپیماست. جایی که هم‌اکنون امکان پرواز با بالگرد بر فرار آنجا وجود ندارد و برای رسیدن به آنجا به دست‌کم 12ساعت کوهنوردی در شرایط دشوار نیاز است.

کاری که تاکنون تنها از عهده تیم‌های تخصصی هلال‌احمر و کلاه‌سبزهای ارتش برآمده است. حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به همشهری می‌گوید: «امدادگران برای رسیدن به محل حادثه کار دشواری پیش رو دارند.

آنها باید از 2یخچال بسیار خطرناک با دره‌هایی عمیق عبور کنند و این کار حدود 12ساعت طول می‌کشد.» وی ادامه می‌دهد:«محلی که هواپیما در آنجا سقوط کرده کمی پایین‌تر از قله پازن‌پیر و در ارتفاع 4هزار متری قرار دارد؛ جایی که به دره‌ای عمیق منتهی می‌شود و امکان سقوط بهمن نیز در آنجا وجود دارد و همین عوامل این ماموریت را خطرناک می‌کند.» آماده عملیات در 2جبهه با وجود اینکه طی روزهای گذشته 2گروه توانسته‌اند خود را به محل سقوط هواپیما برسانند،

شرایط آنچنان سخت است که امکان حضور مداوم در آنجا وجود ندارد. از سویی از 2روز قبل به‌دلیل شروع بارش برف و کاهش دما نه‌تنها امکان پرواز بالگرد در منطقه وجود ندارد، بلکه هیچ امدادگری نیز قادر به رسیدن به محل حادثه نیست. درخشان می‌گوید: «گروه‌های امدادی در دو سوی قله قرار دارند و به‌محض بهتر شدن شرایط جوی از 2جبهه به سوی قله حرکت خواهند کرد.» وی ادامه می‌دهد: «گروهی در منطقه پادنا مستقر هستند و قرار است با بهبود شرایط جوی از جبهه شمالی به سوی محل حادثه حرکت کنند و گروه دیگری نیز در نزدیکی سی‌سخت آماده هستند تا ماموریت نیمه تمام خود را به اتمام برسانند. هم‌اکنون عملیات با دستور مدیریت بحران کشور به حالت تعلیق در آمده است.

اما امدادگران هلال‌احمر آماده‌اند تا با بهتر شدن اوضاع جوی جست‌وجوها را از سر بگیرند.» نقشه عملیات در روزهای گذشته بارش برف در مناطقی از دنا به بیش از یک متر رسیده است. این را باید به برفی که در روزهای قبل باریده بود اضافه کرد. مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره نقشه عملیاتی که قرار است از صبح دوشنبه اجرا شود می‌گوید: «هرچند باید تا مساعد شدن شرایط جوی صبر کرد اما قرار است امدادگران از صبح دوشنبه از هر 2 جبهه به سوی محل حادثه حرکت کنند.

گروه‌های قبلی در طول مسیر کارگاه‌هایی ایجاد کرده‌اند و در مسیرهای دشوار و یخچال‌ها امکاناتی قرار گرفته تا راه صعود هموارتر باشد. همچنین 4فروند بالگرد هلال‌احمر در نزدیکی محل حادثه مستقر هستند و درصورت امکان به پرواز درخواهند آمد. با وجود این، بارش برف اجساد را مدفون کرده و همکارانم کار دشواری پیش رو دارند. باید تا صبح دوشنبه منتظر ماند.» همه شواهد نشان می‌دهد اتفاقاتی که باعث سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و مرگ دردناک 66سرنشین آن شد در 4دقیقه رخ داده است و تنها اطلاعات جعبه سیاه هواپیماست که می‌تواند اسرار این 4دقیقه را فاش کند. سلیمانی، خلبانی که تاحالا در پروازهای زیادی با هواپیمای ای‌تی‌آر از تهران راهی یاسوج شده است می‌گوید:

چند فرودگاه در کشور هستند که شرایط پرواز به آنها به‌دلیل ارتفاعات پیش‌رو سخت است؛ فرودگاه بجنورد، ایلام و شاید از همه سخت‌تر یاسوج. او ادامه می‌دهد: شرایط پرواز به فرودگاه یاسوج در زمستان سخت‌تر هم می‌شود. به‌دلیل وجود مه و ابر در ارتفاعات دنا، دید خلبان از بین می‌رود و در این شرایط خلبان از طریق سیستم هواپیما و دستوراتی که کتاب هواپیما می‌دهد عمل می‌کند. به گفته وی، خلبان حجت‌الله فولاد (خلبان هواپیمای حادثه‌دیده) سابقه 18هزار ساعت پرواز با هواپیما را داشته و از بهترین خلبانان کشور به شمار می‌رفت و نمی‌توان در تجربه و توانمندی او شک کرد.

از سوی دیگر هواپیمای ای‌تی‌آر مجهز به سیستم gnss و رادار بسیار قوی است که با 24ماهواره در ارتباط است و می‌تواند موقعیت خود را با خطای بسیار کم شناسایی کند. خلبان هواپیما نیز پیش از سقوط درخواست کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه یاسوج داده بود. در چنین شرایطی اوضاع بد جوی یا از کار افتادن موتور می‌تواند منجر به سقوط هواپیما شده باشد. توربولانس که ممکن است از طریق جابه‌جایی توده‌های هوای گرم و سرد ایجاد شود، قادر است کنترل هواپیما را از دست خلبان خارج کند و شواهد نشان می‌دهد که شرایط هواپیما تا 4دقیقه قبل از سقوط کاملا عادی بوده و همه اتفاقات در همین 4دقیقه رخ داده است.

به گفته وی، تا پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما نمی‌توان درباره علت سقوط نظر داد، چرا که اطلاعات مربوط به کوچکترین عمل خلبان در جعبه سیاه ضبط می‌شود و تنها درصورت به‌دست آمدن این اطلاعات است که همه اسرار 4دقیقه‌ای که منجر به سقوط هواپیما شده، فاش خواهد شد. 4دقیقه گمشده همه شواهد نشان می‌دهد اتفاقاتی که باعث سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و مرگ دردناک 66سرنشین آن شد در 4دقیقه رخ داده است و تنها اطلاعات جعبه سیاه هواپیماست که می‌تواند اسرار این 4دقیقه را فاش کند.

سلیمانی، خلبانی که تاحالا در پروازهای زیادی با هواپیمای ای‌تی‌آر از تهران راهی یاسوج شده است می‌گوید: چند فرودگاه در کشور هستند که شرایط پرواز به آنها به‌دلیل ارتفاعات پیش‌رو سخت است؛ فرودگاه بجنورد، ایلام و شاید از همه سخت‌تر یاسوج. او ادامه می‌دهد: شرایط پرواز به فرودگاه یاسوج در زمستان سخت‌تر هم می‌شود. به‌دلیل وجود مه و ابر در ارتفاعات دنا، دید خلبان از بین می‌رود و در این شرایط خلبان از طریق سیستم هواپیما و دستوراتی که کتاب هواپیما می‌دهد عمل می‌کند. به گفته وی، خلبان حجت‌الله فولاد (خلبان هواپیمای حادثه‌دیده) سابقه 18هزار ساعت پرواز با هواپیما را داشته و از بهترین خلبانان کشور به شمار می‌رفت و نمی‌توان در تجربه و توانمندی او شک کرد.

از سوی دیگر هواپیمای ای‌تی‌آر مجهز به سیستم gnss و رادار بسیار قوی است که با 24ماهواره در ارتباط است و می‌تواند موقعیت خود را با خطای بسیار کم شناسایی کند. خلبان هواپیما نیز پیش از سقوط درخواست کاهش ارتفاع برای فرود در فرودگاه یاسوج داده بود. در چنین شرایطی اوضاع بد جوی یا از کار افتادن موتور می‌تواند منجر به سقوط هواپیما شده باشد.

توربولانس که ممکن است از طریق جابه‌جایی توده‌های هوای گرم و سرد ایجاد شود، قادر است کنترل هواپیما را از دست خلبان خارج کند و شواهد نشان می‌دهد که شرایط هواپیما تا 4دقیقه قبل از سقوط کاملا عادی بوده و همه اتفاقات در همین 4دقیقه رخ داده است. به گفته وی، تا پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما نمی‌توان درباره علت سقوط نظر داد، چرا که اطلاعات مربوط به کوچکترین عمل خلبان در جعبه سیاه ضبط می‌شود و تنها درصورت به‌دست آمدن این اطلاعات است که همه اسرار 4دقیقه‌ای که منجر به سقوط هواپیما شده، فاش خواهد شد.

روی خط اخبار درحالی‌که همه نگاه‌ها معطوف به حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج است، شامگاه پنجشنبه هواپیمایی در مسیر کیش - کاشان به‌دلیل شکسته شدن شیشه کابین خلبان مجبور به فرود اضطراری شد. به گزارش ایرنا، پرواز شماره7184 کیش - کاشان به‌علت ترک خوردن شیشه کابین خلبان مجبور به فرود در فرودگاه اصفهان شد. علت شکسته شدن شیشه هواپیمای فوکر 100، تغییر دما اعلام شده است.

سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت به‌دلیل آنچه آن را اطمینان از ارتقای ایمنی پرواز نامیده پرواز هواپیماهای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کند. به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد با توجه به بررسی همه‌جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به‌منظور اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به‌طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز‌های ATR مدل 200 و 500شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود. امام جمعه موقت یاسوج در خطبه‌های نمازجمعه این شهر به انتقاد از احداث فرودگاه یاسوج پرداخت و گفت:

این کار از ابتدا کارشناسی نشده بود. مکالمه یکی از مسافران پرواز تهران- یاسوج 4دقیقه پیش از سقوط هواپیما نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط بسیار عادی بوده است. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این نکته به خانه ملت گفت: مساله پیدا شدن کپسول آتش‌نشانی خالی در محل سقوط نیز ازجمله مواردی است که در کمیسیون عمران بررسی می‌شود.

اما احتمال این موضوع که هواپیما پس از برخورد با کوه دچار آتش‌سوزی شده باشد، کاملا مردود است. به گفته وی بزرگ‌ترین قطعه‌ای که تاکنون از اجساد پیدا شده، بالاتنه بدن یک انسان است. بعد از وقوع حوادث معمولا بازار شایعات داغ می‌شود. یکی از شایعه‌های سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، زنده بودن برخی مسافران پس از سقوط بود. حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره گفت:

پس از کشف لاشه هواپیمای آسمان در ارتفاع ۴هزارمتری قله دنا، عکس ماهواره‌ای از محل سقوط منتشر شد که در آن نقاط سیاهی وجود داشت که باعث شده عده‌ای ادعا کنند این نقاط اجساد مسافران است که سالم از هواپیما خارج شده‌اند. اما در بررسی‌های تخصصی مشخص شد این نقاط قطعات لاشه هواپیما است که اندازه‌ای بین ۲.۵ تا ۵ متر دارد.

کد خبر 399212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha