نامه ۷۵ نفر از اعضای شورای‌عالی استان‌ها برای حل مشکل عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد امروز به دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رسد.

شاهرودی

 همزمان با ارسال این نامه غلامعلی سفید و سپنتا نیکنام رئیس و عضو شورای شهر یزد در گفت‌وگو با همشهری بر ضرورت گره‌گشایی مجمع درحل مشکل اقلیت‌های دینی تأکید کردند.

نامه‌نگاری شورای‌عالی استان‌ها با آیت‌الله محمود شاهرودی در حالی است که 41روز پیش نمایندگان طی مصوبه‌ای اصلاح قانون انتخابات را برای حل مشکل عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند. به‌رغم گذشت این زمان اما نه‌تنها خبری از بررسی این مصوبه در مجمع نیست بلکه خبر رسیده درخواست‌ها و نامه‌های پیگیر‌کنندگان آن هم بدون پاسخ مانده است.

در مصوبه معطل مانده نمایندگان که قرار است عطف به ماسبق شود تأکید شده است:« اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.»مجلس این مصوبه را پس از مخالفت شورای نگهبان به مجمع ارسال کرد، مخالفت شورای نگهبان با این مصوبه به‌دلیل استناد به قاعده نفی سبیل است.

2 درخواست بی‌پاسخ از دفتر رضایی در آخرین تلاش‌ها برای تعیین تکلیف عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا، پنجشنبه‌ای که گذشت 75نفر از 77 نماینده شورای‌عالی استان‌ها دست به قلم شدند و با امضای نامه‌ای خطاب به آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر حل مشکل عضویت نیکنام در شورای شهر یزد تأکید کردند.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد و نماینده این استان در شورای‌عالی استان‌ها با اعلام این خبر به همشهری گفت که بنده در جلسه اخیر شورای‌عالی استان‌ها در گزارشی به اعضای شورا روند ماجرای تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را گزارش دادم. درپی این گزارش تصمیم بر این شد تا نامه برای حل مشکل عضو زرتشتی شورای شهر یزد خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شود.او افزود: قرار است این نامه امروز به دفتر آیت‌الله شاهرودی ارائه شود و رسما نظر شورای‌عالی استان‌ها به اطلاع او برسد.

رئیس شورای شهر یزد با بیان اینکه ما امیدواریم مجمع هر چه سریع‌تر بررسی این موضوع را در دستورکار خود قرار دهد ادامه داد: من شخصا تا‌کنون 2بار از مجمع پیگیری نقش‌آفرینی‌شان در این پرونده شده‌ام اما هر 2بار تلاشم بی‌پاسخ مانده است. یک‌بار نامه‌ای مکتوب به محسن رضایی دبیر مجمع نوشتم و ماجرا را شرح دادم و خواستار دردستورکار قرار گرفتن مصوبه در مجلس شدم و بار دیگر در تماس تلفنی با دفتر او خواستار ملاقات حضوری شدم اما هر 2بار درخواست‌های من بی‌پاسخ ماند.

سپنتا نیکنام در چهارمین دوره شوراهای اسلامی نیز عضو شورای شهر یزد بوده و در انتخابات امسال با ۲۲هزار رأی به پنجمین دوره شورای شهر راه یافت. به‌دنبال تأیید صحت انتخابات و تشکیل شورا، یکی از اعضای علی‌البدل شورای شهر یزد به استناد مصوبه فروردین‌ماه شورای نگهبان مبنی بر اینکه داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراها باید اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه داشته باشند به دیوان عدالت اداری اعلام شکایت کرد و دیوان هم رأی به تعلیق عضویت نیکنام در این شورا داد.

از آن زمان تا‌کنون نیکنام در مرخصی به سر می‌برد. رئیس شورای شهر یزد به همشهری خبر داد که از زمان اعلام تعلیق عضویت نیکنام، او بنا به دلایلی درخواست مرخصی استعلاجی کرد و اعضای شورا با درخواست او موافقت کردند. بحث تعیین تکلیف نیکنام، بعد از جلسه اخیر شورای‌عالی استان‌ها از سوی دیگر اعضای آن مورد تأکید قرار گرفت ازجمله اینکه مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها در توییترش نوشت: قرار بود عدم‌حضور سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد موقتی باشد، نه اینکه موضوع بلاتکلیف رها شود.امروزهمراه با اعضای شورای‌عالی استان‌ها از رئیس مجمع تشخیص مصلحت خواستیم مشکل را برطرف کند.

ماجرای تعلیق عضویت نیکنام از شورای شهر یزد آنچنان مورد توجه و پیگیری اذهان عمومی قرار گرفت که در ماه‌های مهر و آبان گذشته به یکی از خبرهای مهم رسانه‌های داخلی بدل و به محور مذاکرات رؤسای 3قوه هم کشیده شد و روسای قوا همگی بر چاره جویی درباره آن تأکید کردند.

به‌رغم ابراز امیدواری روسای مجلس و دولت برای حل مشکل عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا اما هنوز تصمیم برای حل این مشکل گرفته نشده و مصوبه نمایندگان برای استمرار عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتظار رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

نیکنام: تعلیقم مشکل همه اقلیت‌های دینی است سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در گفت‌وگو با همشهری خبرداد: تا‌کنون اقدام شخصی برای حل مشکل عضویتم در شورای شهر یزد انجام نداده‌ام چرا که بحث را شخصی نمی‌دانم و معتقدم مشکل پیش آمده در تعلیق عضویت من مشکل اقلیت‌های دینی است.

او گفت: همچنان از طریق چهره‌های دلسوز نظام و رسانه‌ها موضوع را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم که موضوع از این طریق حل شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابهامات پیش آمده را حل کند. او تأکید کرد که از زمان تعلیق عضویتم در شورا در مرخصی به سر می‌برم و تا تعیین تکلیف عضویتم در شورای شهر یزد این مرخصی تمدید خواهد شد.

کد خبر 399207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha