همشهری آنلاین: سهم ایالات متحده آمریکا از بازار جهانی جابجایی دانشجویان کاهش و سهم چین و روسیه در این بازار افزایش یافته است.

به گزارش مهر، در تحولات ۱۵ ساله در بازه زمانی (۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶) چین و روسیه توانسته‌اند ۱۵ درصد از سهم بازار بین‌المللی دانشجویان (به ترتیب چین ۹ درصد و روسیه ۶ درصد) را به خود اختصاص دهند که در این بین سهم ایالات متحده از ۲۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش از گذشته، آمریکا و انگلستان دو کشور اصلی میزبان دانشجویان بین‌المللی در دنیا بوده‌اند اما در تحولات ۱۵ ساله در بازه زمانی (۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶) چین و روسیه توانسته اند ۱۵ درصد از سهم بازار بین‌المللی دانشجویان (به ترتیب چین ۹ درصد و روسیه ۶ درصد) را به خود اختصاص دهند که در این بین سهم ایالات متحده از ۲۸ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که جمعیت دانشجویان بین‌المللی دنیا در حال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر و این رقم در سال ۲۰۰۰ حدود ۲.۱ میلیون بوده است که افزایش بیش از دو برابری را در این مدت نشان می دهد و ایالات متحده هم اکنون میزبان بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی است.

  • پیش‌بینی کاهش رشد سالانه جابجایی (به خارج) دانشجویان بین‌المللی طی ۱۰ سال آینده

معاونت علمی اعلام کرد طبق آخرین گزارش شورای بریتانیا (British Council Report ۲۰۱۷)، روند رشد سالانه جابجایی به خارج (Outband Mobility) دانشجویان بین‌المللی در طول یک دهه آتی در قیاس با روند رشد سریع (میانگین ۶ درصد) سال‌های ۲۰۰۰ تا۲۰۱۵ با کاهش نسبتاً قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد شد.

بنا بر آمار گردآوری شده از ۵۶ کشور عمده فعال در بازار جابجایی دانشجویان، از جمله ایران، جابجایی به خارج دانشجویان بین‎المللی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، رشد ۶ درصدی داشته است که این نرخ در میان سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بطور میانگین ۵ درصد بوده است که بر اساس این گزارش، این نرخ رشد به ۱.۷ در سال ۲۰۲۷ کاهش خواهد یافت.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این گزارش، تا سال ۲۰۲۷ کشورهای چین با بیش از یک میلیون نفر و هند با بیش از ۴۰۰ هزار نفر همچنان به عنوان دو کشور اصلی دانشجو فرست در بازار جا به جایی به خارج دانشجویان بین‌المللی سهم قابل توجهی خواهند داشت و پاکستان، نیجریه، بنگلادش، عربستان سعودی، فرانسه، نپال، اندونزی و کنیا از کشورهای فهرست «۱۰ کشور برتر با بالاترین نرخ جابجایی به خارج دانشجویان» خواهند بود.

کد خبر 399181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha