سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
۰ نفر

در جریان آشوب‌ خیابان پاسداران تهران که از عصر دوشنبه با تجمع حامیان دراویش گنابادی آغاز شده بود، ۳ پلیس و ۲ بسیجی به شهادت رسیدند.

 آشوب‌ خیابان پاسداران

پلیس اعلام کرد 300نفر از آشوبگرانی را که به اموال عمومی آسیب زدند و مخل نظم و امنیت شده بودند، دستگیر کرده است. راننده‌ای که با هدایت اتوبوس به میان جمعیت، منجر به شهادت 3پلیس شد نیز در میان دستگیر‌شدگان است. سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی شهادت 2بسیجی را هم در جریان این ناآرامی‌ها تأیید کرده و گفته است:

یک نفر از این دو شهید با خودروی سمند زیرگرفته شد و نفر دیگر با ضربات سلاح سرد یکی از آشوبگران به شهادت رسید. راننده سمند نیز دستگیر شده است. منتظرالمهدی از مجروح‌شدن 30مأمور پلیس در این حادثه خبر داد.

  • آغاز ماجرا

ماجرای تجمع دراویش گنابادی به 14بهمن برمی‌گردد که شایعاتی درباره دستگیری نورعلی تابنده، درویش90ساله‌ای که در میان درویش‌های گنابادی به قطب این فرقه معروف است، منتشر شده بود.

دراویش گنابادی پیروان یک مکتب تصوف به نام سلسله نعمت‌اللهی گنابادی هستند که مقر آنها در شهر بیدختِ گناباد است. به نوشته سایت آفتاب، منتقدان این فرقه معتقدند دراویش گنابادی در زمان حکومت پهلوی به‌دلیل نزدیکی و نفوذ زیادی که در دربار شاه داشتند توانستند امتیازات زیادی برای خود کسب کنند.

در همان روز 14بهمن که تجمعات اولیه در گلستان هفتم خیابان پاسداران رخ داد، در شبکه‌های اجتماعی برخی فعالان تلاش می‌کردند به این التهابات دامن بزنند و آن را گسترده کنند. همان روز محسن همدانی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران گفت: تلاش کرده‌ایم کسی دستگیر نشود. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ هم در واکنش به شایعاتی که درباره قطب دراویش گنابادی مطرح بود،

تأکید کرد که دستگاه قضایی و پلیس هیچ برنامه و اقدامی برای دستگیری فرد یا افرادی از دراویش نداشته و شایعات و جوسازی‌های برخی رسانه‌های معاند در این زمینه کذب محض است.تقریبا 2هفته بعد از فروکش ماجرا و ختم غائله اولیه از دوشنبه‌شب بار دیگر تجمعاتی روبه‌روی کلانتری 102پاسداران صورت گرفت. در ادامه این تجمع برخی از کانال‌های خبری با انتشار اخبار متعدد سعی در تحریک دراویش داشتند. بهانه این تجمع این بار ادعای بازداشت یکی دیگر از هواداران این فرقه بود.

هجوم پیروان این فرقه به کلانتری با مقاومت مأموران نیروی انتظامی همراه شد و نهایتا شخصی به نام «یاور محمد ثلاث» به سبک عملیات‌هایی که داعش در شهرهای اروپایی انجام می‌داد، اتوبوسی را که در روزهای اخیر در خیابان گلستان هفتم پاسداران پارک شده بود، ‌به میان جمعیت راند و 3نفر را به شهادت رساند.

این اتوبوس خساراتی به اتومبیل‌های پارک شده در حاشیه خیابان هم وارد کرد. با ادامه درگیری‌ها و ساعاتی بعد یک دستگاه خودروی سمند این بار به میان جمعیت راند و یک بسیجی را به شهادت رساند. این درگیری‌ها تا ساعت 4بامداد روز گذشته ادامه داشت با ضرب‌الاجل پلیس برای متفرق‌شدن تجمع‌کنندگان، آرامش به محله پاسداران برگشت.

  • واکنش‌ها به اقدامات خشونت‌بار

اقدام 2نفر از آشوبگران در هدایت خودرو به میان جمعیت و به شهادت رساندن مامورانی که به نوشته خبرگزاری‌ها کمتر از 20سال داشتند، با محکومیت چهره‌های سیاسی همراه بود. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات درباره حمله به پلیس با اتوبوس نوشت: حمله تروریستی با اتوبوس به افرادنیروی انتظامی غیر قابل قبول و منجر به گسترش خشونت می‌شود. توسل به خشونت از ناحیه هرکس محکوم است.

محمدعلی ابطحی هم در این‌باره نوشت: حمله کور با اتوبوس در خیابان پاسداران از سوی هواداران تصوف حقیقتا یک کار داعشی است، تاریخ تصوف با مدارا نوشته شده بود. دلسوزان ایران و حتی صوفی‌های واقعی باید پیشتاز مخالفت با این نوع از تروریست‌های داعشی باشند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هم گفت: در کشور ما همانند بسیاری از کشورها تنوع قومیتی و فرقه‌های مختلف وجود دارد و طبق اسلام، فرقه‌های مختلف در محدوده عمل به اعتقادات شخصی تا زمانی که این عملکرد شخصی به جایی نرسد که به مرزبراندازی برسد و نخواهند به امنیت کشور صدمه‌ای بزنند، با آنها مدارا شود.

  • آغاز‌کننده ماجرا نه نیروی انتظامی بود نه دراویش

یک فعال حقوق دراویش با تکذیب عاملیت به شهادت رسیدن مأموران نیروی انتظامی در اغتشاشات خیابان پاسداران تهران اظهار کرد: این اتفاق باعث ناراحتی دراویش نیز شده است. در مسلک و مرام دراویش انجام چنین حرکت‌هایی جایی ندارد.

فرهاد نوری در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه خشونت در مسلک دراویش نبوده است، گفت: درباره اتفاقات دیشب باید دید که چه کسانی می‌خواهند از این اغتشاشات سود ببرند و تقصیر را بر گردن دراویش بیندازند. این فعال حقوق دراویش تأکید کرد که آغازکننده ماجرا نه نیروی انتظامی بود و نه دراویش.

کد خبر 398978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha