همشهری آنلاین: براساس آنچه رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم ذخیره و عملا از چرخه مولد اقتصاد خارج شده است و بانک مرکزی با سیاست‌های جدید خود از طریق بانک‌ها به دنبال جذب این سرمایه بزرگ ارزی است که البته چگونه عملی شدن این سیاست‌ها جای پرسش دارد

ارز

به گزارش ایسنا، ارزهای سرگردان یکی از مسائلی است که این روزها قیمت ارز و مشخصا دلار را تحت تاثیر قرار داده است. پس از آنکه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در سال جاری سود سپرده‌های بانکی را از 20 به 15 درصد کاهش داد، بخش قابل توجهی از این سپرده‌ها به بازارهای مختلف مثل ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و بوروس سوق پیدا کرد.

در چنین شرایطی به طور طبیعی خرید ارز بهترین گزینه برای مردمی است که سپرده‌های خود را از بانک‌ها بیرون کشیده‌اند باشد، چون سودهی آن در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد، از این رو بسیاری از سرمایه‌های خرد و کوچک هم بازار ارز را به عنوان هدف خود انتخاب کردند.

در این راستا شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد که در ایران بین 20 تا 25 میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر بانک مرکزی بتواند برای جلب اعتماد مردم اقدام کند، این ذخایر ارزی می‌تواند به چرخه اقتصاد برگردد اما هنوز این کار انجام نشده و باعث شده است که بخش بزرگی از سرمایه ارزی از بخش‌های مولد اقتصاد خارج شود. سرمایه برزگی که اگر وارد چرخه اقتصاد شود می‌تواند تحول جدی را در تولید و صادرات به وجود آورد.

در این باره نیز صمد کریمی، رئیس اداره صادرات بانک مرکزی می‌گوید بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیست و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک از این قرار است که اختلاف میان نرخ ارز آزاد و رسمی کمتر شود.

حال باید دید آیا سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند تعادل را به بازار برگرداند و مردم را به جای خرید ارز و سکه به سمت دیگری بکشاند و اینکه سیاست‌ها صرفا یک مُسکن موقتی است و سرمایه‌های خرد و کوچک به بازارهای ارز و سکه و مشابه آن سرازیر می‌شود؟

کد خبر 398813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha