یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: لیدی‌برد یک اتفاق خوب و تا حدی مهم در سینمای جهان است. حضور و درخشش یک کارگردان زن ششدانگ به نام گرتا گرویگ که در ساخت درام اجتماعی حرف‌های نویی برای گفتن دارد. لیدی برد در اسکار ۲۰۱۸ در ۵ بخش از جمله بهترین فیلم و کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن و نقش مکمل زن نامزد دریافت جایزه شده است.

سینما

درام اجتماعي 93 دقيقه‌اي ليدي برد اگرچه روايتش مربوط به آمريكاي سال 2002 و شهر ساكرامنتو و اوضاع و احوال اقتصادي ناخوشايند آن دوران است اما مي‌تواند داستاني عام و بدون محدوده جغرافيايي و زماني نيز داشته باشد.

گرتا گرويگ كارگردان 34 ساله فيلم كه پيش از اين نيز فيلمنامه‌نويس خوبي بود در اولين تجربه كارگرداني نشان داده كه قواعد ژانر را به خوبي مي شناسد. فيلم او روايتگر دغدغه‌هاي مادرانه و دخترانه است. دختري به نام كريستين ( با بازي سيرشا رونان) كه مايل است اورا ليدي برد صدا كنند و مادري به نام ماريون ( با بازي لاري ميت كالف)كه دو شيفت كار مي‌كند تا بتواند خرج خانواده را دربياورد و رفتارهاي نوجوانانه دخترش را بر نمي‌تابد.

با اينهمه در ليدي‌برد قرار نيست تماشاگر با شخصيت منفي مادر يا دختر روبرو شود. داستان گرتا گرويگ يك ارائه از زندگي بسياري از دختران است كه در طي مرحله بلوغ با همه بدبختي‌ها و رنج‌ها و تنهايي ها بالاخره به خود‌باوري و خودشناسي هم مي‌رسند.

بازي‌ها در ليدي‌برد درخشان است. سيرشا رونان ايفاگر نقش ليدي‌برد يك خون تازه براي سينمااست. او كه پيش از اين نيز دوبار نامزد دريافت اسكار شده بود حالا براي خودش يك جنيفر لورنس آينده است. او در نقش كريستين بسيار باورپذير و روان جلوه‌گري مي‌كند. لاري ميت كالف نيز در نقش يك مادر شاغل و جنجالي عالي كاركرده است.

گرتا گرويگ با سابقه بازيگري و نويسندگي‌اش عليرغم سن كمش توانسته يك ملودرام جذاب را سروشكل دهد و در اين راستا فيلمبرداري و بويژه تدوين فيلمش به كمكش آمده‌اند.

ليدي برد در رقابت‌هاي اسكار امسال يك خون تازه براي سينماي آينده است. جايي كه يك جين كمپيون ديگر گويي در حال تولد خواهد بود.

کد خبر 398609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha