مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس شبکه کشوری هپاتیت، مهم‌ترین علائم و نشانه‌های هپاتیت حاد را برشمرد.

دکتر سیدموید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان هم می‌گویند، گفت: مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری ویروس‌ها هستند. چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد، به آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن بیش از شش ماه باشد، به آن هپاتیت مزمن گفته می‌شود.

وی با اشاره به برخی علل بروز هپاتیت، افزود: طی سالیان متمادی افراد بی‌شماری به انواع مختلف هپاتیت مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. از طرفی باید توجه کرد که عوامل مختلفی ممکن است باعث التهاب کبد شوند. در این میان ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند.

علویان ادامه داد: اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بر بیماری ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایش‌هاي روتین مشخص می‌شود. در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد. باید توجه کرد که به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت و بعد از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و دوره کمون یا نهفته نامیده می‌شود، علائم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی کاملا متغیر است، گفت: علائم ابتلا به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادارا و کمرنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا یک حالت یرقان شدید متغیر است. به این حالت از هپاتیت، هپاتیت حاد گفته می‌شود.

علویان با بیان اینکه این علائم خاص یک نوع از هپاتیت نبوده و در همه انواع آن دیده می‌شود، گفت: در ۹۵ درصد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری به صورت خودبه‌خودی در مدت چهار تا شش هفته برطرف شده و ویروس هم از بدن دفع می‌شود. البته در پنج درصد ابتلا به ویروس هپاتیت بی، ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا باقی مانده و حالت ناقل ایجاد می‌شود.

وی در پایان برخی علائم و نشانه‌های مهم هپاتیت حاد را برشمرد و گفت: تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی، پررنگی ادرار، بی‌رنگ شدن مدفوع، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه و... از جمله نشانه‌های این نوع هپاتیت به شمار می‌رود.

کد خبر 398582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha