همشهری آنلاین: در پی افزایش موارد ابتلا به تب زرد در برزیل، صدها میمون در ریودوژانیرو کشته شده‌اند و مقامات احتمال می‌دهند که حدود ۶۹ درصد از این مرگ و میرها ناشی از کشتار غیرقانونی این حیوانات توسط انسان باشد.

ترس از شیوع تب زرد و کشتار غیرقانونی میمون‌ها در برزیل

به گزارش ایسنا، ساکنان ریودوژانیرو برزيل به اشتباه تصور می‌کنند که میمون‌ها به شیوع تب زرد در این منطقه کمک کرده‌اند. این بیماری‌ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون منجر به مرگ ۲۵ تن شده است.

کارشناسان مرکز دامپزشکی ریو در این باره می‌گویند: مردم محلی به علت تصورات نادرستشان در مورد این بیماری، این حملات مرگبار را به دسته‌های میمون‌ها انجام داده‌اند. مردم باید بدانند که ناقل این بیماری نوعی پشه بوده و میمون‌ها خود قربانیان آن هستند و بنابر این اگر تعداد میمون‌ها کم شود، این پشه‌ها به انسان‌ها هجوم می‌آورند.

تا کنون ۲۳۸ میمون در سال جاری در ریو کشته شده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۶۰۲ میمون در این شهر کشته شدند و ۴۰ درصد از این مرگ و میرها توسط انسان‌ها اتفاق افتاده است. پس از مشاهده اجساد این میمون‌ها در سطح شهر در حالی که زیستگاه طبیعی آنها جنگل است، این وضعیت به حدی بحرانی شد که دفتر شهردار یک خط تلفن برای گزارش اجساد میمون‌ها آماده و سرویس بهداشت شهر اعلام کرد که کمپینی برای اقدام علیه این کشتارها راه‌اندازی خواهد کرد.

به گفته کارشناسان پس از اولین مرگ یک انسان در اثر تب زرد، گاهی اوقات روزانه ۲۰ میمون کشته شده مشاهده می‌شد. اگرچه دولت ریو برنامه واکسیناسیون جمعی را راه‌اندازی کرده بود اما منابع انبوه مورد نیاز برای پوشش الزامات واکسیناسیون مادام‌العمر برای جمعیت این شهر کافی نبود.

کارشناسان تاکید کردند: برای داشتن اقدامات واکسیناسیون موثر، باید مناطقی که میمون‌ها به علت تب زرد می‌میرند، شناسایی کنیم و از آن جایی این میمون‌ها به ردیابی این ویروس کمک می‌کنند، کشتار آنها کار را برای ما سخت می‌کند.

به گزارش اینترنشنال بیزینس تایمز، نمونه‌هایی از اجساد میمون‌ها برای آزمایش‌های بیشتر به مراکز تحقیقاتی فرستاده می‌شود.

در ایالت‌های سائوپائولو و میناس گرایس نیز موجی از کشته شدن میمون‌ها مشاهده شده است. چرا که هر دو ایالت با بدترین وضعیت شیوع تب زرد در سال جاری مواجه شده‌اند.

کد خبر 398479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha