همشهری آنلاین: دکتر زراعت کیش اقتصاددان، با انتقاد از خلف وعده مکرر مسئولان در زمینه اجرای وعده یکسان‌سازی نرخ ارز، شرایط فعلی که مردم در حال تجربه تبعات فشار نوسانات شدید نرخ ارز هستند را بهترین زمان برای اجرای سریع یکسان‌سازی و تثبیت نرخ ارز دانست و گفت: مسئولان وقت را برای یکسان‌سازی نرخ ارز تلف نکنند.

سید یعقوب زراعت کیش

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد يعقوب زراعت كيش در گفتگو با «راديو گفت‌وگو» درباره سناريوهاي مختلف افزايش شديد نرخ ارز در روزهاي اخير، گفت: رشد حدود 30 درصدي نرخ ارز در يك مدت زمان بسيار كوتاه در كشوري كه اقتصاد آن به ترميم و اصلاح نياز دارد، يا سياست اشتباه دولت است يا پديده‌اي غيرعمدي و نتيجه ندانم‌كاري و اهمال مسئولين بخش ارزي كشور است.

وي افزود: اگر اين افزايش نرخ ارز به دليل اخلال كوچكي در جريان صادرات و واردات بوده يا قرار بوده ارزي با تاخير وارد كشور شود اما اطلاعات بر اثر رانت بيرون رفته است، هم لازم است مسئولين در قبال بي‌احتياطي‌شان مسئول و پاسخگو باشند.

اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: پاسخگويي شفاف باعث مي‌شود كه بسياري از شبهه‌ها اعم از اينكه مخصوصا براي عده‌اي رانت اطلاعاتي درست كرده‌اند تا در زمان‌هاي معيني به خريد و فروش ارز بپردازند، و يا اين شبهه كه دولت به طور عمدي نرخ ارز را افزايش مي‌دهد تا كسري بودجه‌اي خود را جبران كند، از بين مي‌رود.

رئيس بسيج اساتيد واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در صورتي كه افزايش بي‌محاباي نرخ ارز، پديده‌اي كنترل نشده است، شايسته است كه مسئولان ذيربط به ملت پاسخگو باشند كه چرا نتوانستند اين نوسانات را پيش‌بيني كنند و براي آن تدابير لازم را بينديشند. اما عجيب اينجاست كه متصديان و مسئولان بخش ارزي كشور با وجود اين جهش و بي‌ثباتي نرخ ارز، همچنان سر جاي خود نشسته و به دست فرمان غلط ادامه مي‌دهند.

زراعت كيش با انتقاد از اجرايي نشدن وعده‌هاي مكرر و زمان‌دار مسئولان براي يكسان‌سازي نرخ ارز در كشور، خاطرنشان كرد: ثبات نرخ ارز از طريق حفظ ارزش پول ملي يك شتاب‌دهنده براي رشد اقتصادي است چون در اين صورت، بازارهاي مالي كشور تعديل مي‌شوند.

وي با اشاره به نتايج مطالعات اقتصادي درباره اثر منفي نوسانات نرخ ارز بر رشد اقتصادي، تصريح كرد: تثبيت نرخ ارز باعث رشد اقتصادي كشور، تضمين امنيت سرمايه‌گذاري، كنترل تورم و امنيت خاطر توليدكنندگان مي‌شود.

عضو هيات علمي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي يادآور شد: افزايش نرخ ارز بر خلاف برخي اظهارنظرها، به هيچ وجه به نفع توليد و صادرات كشور نيست چراكه بسياري از كالاهاي واسطه‌اي كه توليدكنندگان استفاده مي‌كنند وارداتي است و افزايش نرخ ارز، هزينه توليد را بالا مي‌برد.

اين اقتصاددان، شرايط فعلي كه مردم در حال تجربه تبعات فشار نوسانات شديد نرخ ارز هستند را بهترين زمان براي اجراي سريع يكسان‌سازي و تثبيت نرخ ارز دانست و تاكيد كرد: اينكه هر چه زودتر به سمت ثبات نرخ ارز برويم، حتي اگر نرخ ارز را در قيمتي خيلي پائين‌تر از شرايط فعلي تثبيت كنيم؛ در كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت به نفع اقتصاد ايران عمل كرده‌ايم.

کد خبر 398405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha