زهرا ابراهیمی: همایش معاونین و مدیران کل سیاسی انتخابات با حضور فرمانداران 10 استان کشور در محل باشگاه وزارت کار تشکیل شد.

ستاد انتخابات استان تهران برگزار‌کننده این همایش یک روزه بود و فرمانداران ومعاونان سیاسی استان‌های قزوین، گیلان، اردبیل، مازندران، همدان، زنجان، گلستان، قم، سمنان و مرکزی در آن شرکت داشتند.

در بخش نخست این همایش که علنی و با حضور خبرنگاران تشکیل شد کامران دانشجو استاندار تهران، علیرضا افشار معاون سیاسی وزیرکشور و حسن خانلو سرپرست دفتر انتخابات سخنرانی کردند.

اما در بخش دوم که قرار بود در مورد مسائل سیاسی، امنیتی و بودجه انتخابات سخنرانی شود خبرنگاران به بیرون هدایت شدند و جلسه غیرعلنی شد.

مسئولان برگزارکننده همایش علت غیرعلنی شدن آن را آموزشی بودن این بخش اعلام کردند در حالی که به جز مسائل مربوط به فناوری اطلاعات و طرح مسائل پشتیبانی بقیه موضوعات از جمله موضوع سخنرانی علیرضا افشار در باره مسائل سیاسی انتخابات که 2 بار در این همایش سخنرانی کرد از نظر خبرنگاران قابل توجه بود.

مجریان به هیچ جناحی خدمات ویژه ندهند

استاندار تهران نخستین سخنران همایش بود. کامران دانشجو با تأکید بر رعایت قانون از سوی مجریان انتخابات، گفت: دست اندرکاران انتخابات نباید هیچ سرویس یا خدمات ویژه‌ای را برای گروه خاصی قائل باشند و اگر خدماتی هست باید برای همگان یکسان باشد.

کامران دانشجو در سخنانی خود گفت: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هشتم، با نزدیک شدن به مرحله ثبت نام‌ها و بررسی صلاحیت‌ها، انتخابات به مهم‌ترین مسئله کشور تبدیل می‌شود، به گونه‌ای که سایر مسائل را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی افزود: انتخابات را باید به گونه‌ای برگزار کنیم که اعتماد مردم جلب شود.

استاندار تهران با طرح این سؤال که انتخابات مطلوب و سالم چه شاخص‌هایی دارد و کدام انتخابات می‌تواند در مسیر اتحاد ملی قرار بگیرد و انسجام را ایجاد کند، اولین شاخص را قانونگرایی برشمرد و افزود: تمامی عوامل مؤثر در امر انتخابات باید منطبق بر قانون گرایی حرکت کنند زیرا قانون گرایی یکی از شاخص‌های مهم برگزاری انتخابات سالم از سوی مجریان است.

دانشجو اظهار داشت: قانون گرایی از سوی مجریان انتخابات به این معناست که نگاه سیاسی و حزبی را در این موضوع مهم کنار بگذاریم و در مسئله اجرا و برگزاری انتخابات هیچگونه نگاه، سرویس و خدمات ویژه‌ای را برای کسی قائل نباشیم و اگر خدماتی هست باید برای همه یکسان باشد.

وی شاخص دوم برگزاری انتخاباتی مطلوب و سالم را در رقابت سالم دانست و افزود: باید فضا را برای رقابت سالم فراهم کنیم، چرا که انتخابات بدون رقابت معنای اصلی خود را از دست می‌دهد، بنابراین وجود رقابت یک اصل است.

دانشجو با تأکید بر اینکه رقابت سالم، تغییر باورها و اعتقادات را قبول ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای از تغییر باورها و اعتقادات سخن می‌گویند که اگر نگاهی به رقابت‌های گذشته آنان به‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم در می‌یابیم که آنان این باورها و اعتقادات را چندان مدنظر قرار نداده بودند.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسی بخواهد به‌عنوان رئیس دولت مطرح باشد یا به مجلس و سایر ارکان نظام ورود پیدا کند باید این اصول را رعایت کند، چرا که چنین شخصی می‌خواهد ارزش‌های اسلامی را پیاده کند و این یک امر مقدس است.

دانشجو تصریح کرد: افرادی که میلیاردها تومان در انتخابات گذشته هزینه کرده‌اند اکنون سخنانی به زبان می‌آورند که تعجب همگان را برمی انگیزد و لذا اگر ناظران در گذشته درست نظارت می‌کردند باید متوجه می‌شدند که این کاندیداها این پول‌ها را از کجا آورده‌اند.

دانشجو افزود: اگر در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم باید در چارچوب اسلام گام برداریم و نباید هر ناشدنی را به مردم قول داد و سفره‌های آنچنانی پهن کرد و برای اینکه دو تا سه رأی بالا و پایین شود همه چیز را زیر سؤال ببریم.

استاندار تهران تصریح کرد: نباید در انتخابات حرکت تصنعی داشت بلکه نامزدها باید همآن‌گونه که هستند خود را به مردم معرفی کنند نه آن‌گونه که مردم دوست دارند.

وی همچنین تأکید کرد: اگر بر روابط‌ها و فعالیت‌های سیاسی انتخابات، اخلاق حاکم نباشد، امری ناپسند اتفاق می‌افتد، چرا که بزرگترین مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران، حاکم بودن اخلاق بر فعالیت‌های سیاسی است که بعضی آن را در انتخابات گذشته رعایت نکردند.

استاندار تهران افزود: کدام بداخلاقی بدتر از این است که مدام به سیاه نمایی و بهانه جویی بپردازیم.

دانشجو تصریح کرد: اگر قرار است انتخاباتی داشته باشیم که در مسیر عزت و اقتدار و اتحاد ملی باشد باید این امور را به‌طور کامل رعایت کنیم، چرا که در بره‌های از زمان قرار داریم که دولت نهم پرچمدار عزت و عدالت خواهی است، به گونه‌ای که اکنون جهان نیز به این موضوع شهادت می‌دهد.

دانشجو در ادامه با اشاره به بایدها و نبایدهای انتخابات، مهم‌ترین باید را رعایت قوانین و مقررات انتخابات بر اساس مصالح عمومی و منافع ملی در موضع گیری‌ها عنوان کرد و گفت: اگر در موضع گیری‌ها، منافع و مصالح ملی مد نظر قرار نگیرد، این نقض غرض محسوب می‌شود.

دانشجو همچنین افزود: با این بایدها، نبایدهایی هم مطرح است که پرهیز از تخریب چهره نظام و سیاه نمایی کردن از جمله آنهاست. این نبایدها با اتحاد ملی، اقتدار و سربلندی کشورمان همسویی ندارد.

تدوین منشور انتخابات

معاون سیاسی وزیر کشور دومین سخنران همایش بود که تدوین منشور سیاسی انتخابات را ضروری خواند و از نخبگان، شخصیت‌ها و فعالان سیاسی خواست در تهیه منشور سیاسی انتخابات که موجب بروز اخلاق در این مقوله می‌شود به وزارت کشور کمک کنند.

علیرضا افشار اظهار داشت: جمهوری اسلامی با رأی مردم و برگزاری انتخابات پیش می‌رود اما نظام‌های غربی که ادعای دمکراسی دارند در حال حاضر با کارتل‌ها و مؤسسات چند ملیتی که در انتخابات آنان محور قرار می‌گیرد، مدعی دمکراسی‌اند و حال و آینده آنان در گرو محور قرار گرفتن نظام‌های سرمایه داری در انتخاباتشان است.

افشار تصریح کرد: با وجود اینکه انتخابات پرشور، شاداب و با نشاطی را می‌خواهیم باید از برگزاری انتخابات پرتنش جلوگیری کرده و مانع بروز بداخلاقی‌های انتخاباتی شویم.

وی از نخبگان و شخصیت‌ها خواست که در تهیه منشور سیاسی انتخابات که موجب بروز اخلاق در این مقوله می‌شود به وزارت کشور کمک کنند و در عین حال اظهار داشت: در بحث نرم افزارهای حوزه اخلاق سیاسی، کمبودهایی داریم که با کمک این افراد می‌توان در این راستاحرکت نمود.

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه مجریان انتخابات باید در برگزاری آن بی‌طرفی صد در صد داشته باشند، تأکید کرد: بروز این مسئله از سوی مجریان تنها در حوزه انتخابات نباید ملاک عمل قرار گیرد بلکه باید در گفتمان‌های سیاسی به بهترین وجه ممکن از آن بهره گرفت.

افشار با اشاره به گزارش اخیر رئیس‌جمهوری به مردم در مورد گرانی‌ها و تورم گفت: رئیس‌جمهوری متواضعانه با مردم صحبت کرد و مشکلات و ایرادات دولت، مجلس و برخی افراد را بیان نمود اما متأسفانه تخریب‌های بسیاری علیه وی صورت گرفت.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد: رسانه‌های گروهی در ایجاد نشاط و مشارکت حداکثری در انتخابات نقش اول را ایفا می‌کنند به شرطی که مردم را با کاهش تنش‌های سیاسی نسبت به حضور در انتخابات امیدوارتر کنند.

ثبت نام رایانه‌ای انتخابات

سرپرست دفتر انتخابات وزارت کشور آخرین سخنران بخش نخست همایش بود که درباره مسائل اجرایی، قوانین و مقررات انتخابات گفت: تفاوت انتخابات این دوره با دوره‌های قبل، رایانه‌ای شدن آن است که طی آخرین توافقات صورت گرفته با شورای نگهبان در هفته گذشته، بخش قابل توجهی از انتخابات رایانه‌ای مورد قبول واقع شد و برای نهایی شدن بخش دیگر در حال مذاکره هستیم.

حسن خانلو افزود: در انتخابات آینده وزارت کشور بر اساس قانون انتخابات که توسط مجلس در آن اعمال شده عمل خواهد کرد و ما همچنان منتظر تصمیم نهایی در مورد کاهش سن رأی دهندگان و نهایی شدن بحث چگونگی تبلیغات هستیم.

سرپرست دفتر انتخابات وزارت کشور، کاهش سن رأی دهندگان، زمان استعفای نامزدها، ارتقاء مدرک تحصیلی کاندیداها، ارجاع 4 مورد آرای باطله ماخوذه به 11 مورد آرای باطله غیرماخوذه، نوین‌سازی‌ شیوه‌های اخذ رأی و چگونگی تبلیغات انتخاباتی را از جمله تغییرات مجلس در قانون انتخابات ذکر کرد.

وی افزود: در انتخابات مجلس هشتم 207 حوزه انتخابیه که 5 مورد آن مربوط به اقلیت‌های مذهبی است فعال خواهند بود، در 165 حوزه شهری و روستایی که 163 حوزه آن روستایی خواهد بود، انتخابات میاندوره‌ای شوراها برگزار می‌شود و در 4 استان ایلام، قزوین، تهران و آذربایجان شرقی انتخابات میاندوره‌ای خبرگان برگزار خواهد شد.

خانلو ادامه داد: حدود 700 هزار عوامل اجرایی، انتظامی، خدماتی و نظارتی، حفظ و تأمین امنیت انتخابات در 40 هزار شعبه اخذ رأی کشور را بر عهده دارند.

سرپرست دفتر انتخابات وزارت کشورتأکید کرد که اداره کل انتخابات وزارت کشور پیگیری‌های جدی خود را برای انجام انتخابات رایانه‌ای دنبال کرده و تا کنون آموزش بیش از 500 نفر از عوامل ستادی وزارت کشور در ستادهای استانداری‌ها و 207 حوزه انتخابیه کشور صورت گرفته است.

سرپرست دفتر انتخابات وزارت کشور، به ثبت نام رایانه‌ای نامزدها در انتخابات مجلس هشتم اشاره کرد و اظهار داشت: هر کس می‌تواند با مراجعه به رایانه‌ای متصل به اینترنت برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده و تنها با مراجعه به حوزه انتخابیه یا وزارت کشور پرینت ثبت نام مربوطه را تحویل دهد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده طی روزهای پایانی ثبت نام به‌خصوص در 3-2 روز آخر تراکم ثبت نام‌کنندگان به 4 تا 5 برابر روزهای آغازین ثبت نام می‌رسد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند که در این راستا طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های ناظر پس از اعلام اسامی به مراجع 4 گانه آنها پس از بررسی‌های فوری پاسخ را به صورت محرمانه به وزارت کشور اعلام می‌کنند.

خانلو در پایان خاطر نشان کرد: تا این لحظه کلیه 207 حوزه انتخابیه در مراکز به سامانه مرکزی BTN وزارت کشور متصل شده و تلاش ما بر این است که بخشداری‌ها نیز به این سامانه متصل شوند چرا که پس از اتصال این امکان به وجود می‌آید که مسئولان بتوانند تحت شبکه مکاتبات مربوط به انتخابات از وزارت کشور با سطح حوزه‌های انتخابیه را انجام دهند و سریعا به اطلاعات لازم دست یابند.

کد خبر 39829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز