همشهری آنلاین: پیش از انتشار گزارش تورم آمریکا، که اعلام آن می‌تواند باعث افزایش نگرانی‌ها از بالا رفتن سریع‌تر نرخ بهره در جهان شود، اضطراب سرمایه‌گذاران به اوج رسیده است.

مهر به نقل از رویترز نوشت: روز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه درحالی‌که پیش از اعلام گزارش تورم آمریکا، که می‌تواند باعث به اوج رساندن وحشت از بالا رفتن سریع‌تر نرخ بهره در جهان شود، اضطراب سرمایه‌گذاران به اوج رسیده است و سهام آسیایی دچار نوسان شد.

در همین حال تقاضای بالای ژاپنی‌های برای ین، دلار را به پایین‌ترین میزان ۱۵ ماهه خود در برابر ارز ژاپن رساند. نرخ دلار به طور گسترده‌ای در برابر ین پایین آمد و به ۱۰۷.۰۱ ین در برابر دلار رسید.

قدرت گرفتن ین باعث فشار بر بازار سهام ژاپن شد؛ نیکی ۲۲۵ ژاپن باز هم ۰.۶ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسید.

بازارهای دیگر آسیایی پایدارتر بودند و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۴ درصد به ارزش خود افزودند.

در شرایطی که سرمایه‌گذاران به شدت نگران بازگشت نوسانات به بازار هستند، بسیار محتاطانه اقدام می‌کنند.

کوسپی کره با اوج گرفتن ۲.۸۲ درصدی سامسونگ‌ الکترونیکس، ۰.۶۸ درصد رشد کرد.

شاخص سهام استرالیا، اس‌اندپی/ای‌اس‌اکس۲۰۰ اما ۰.۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در بازارهای چین شاخص هانگ‌سنگ هنک‌کنگ ۰.۷۷ درصد رشد کرد، درحالی‌که کامپوزیت شانگ‌های و کامپوزیت شن‌زن به ترتیب ۰.۳ درصد و ۰.۱۷ درصد افت کردند.

این هفته، هفته‌ای کوتاه‌تر برای بازارهای چین خواهد بود چراکه بازارهای سرزمین اصلی چین از ۱۵ تا ۲۱ فوریه و بازار هنگ‌کنگ از ۱۶ تا ۱۹ فوریه به علت سال نوی چینی تعطیل هستند.

در این میان امروز در ساعت‌های آمریکایی داده‌های تورم آمریکا گزارش خواهد شد.

جوزف کاپورسو، یک استراتژیست ارز در بانک کامان‌ولس استرالیا، امروز در یادداشتی به مشتریان توضیح داد: تورم قوی‌تر آمریکا احتمالا منجر به قیمت پایین‌تر سهام جهان، نرخ بالاتر سود اوراق قرضه آمریکا و قدرت گرفتن دلار در برابر بیشتر ارزهای جهان، به جز ین و فرانک که ارزهای امن جهان هستند، خواهد شد.

در معاملات دیشب آمریکا، شاخص صنعتی داوجونز پس از سقوط در اوایل معاملات، در ادامه روند صعودی در پیش گرفت و در نهایت ۳۹.۲۵ واحد یا ۰.۱۶ درصد بالاتر بسته شد و به ۲۴۶۴۰.۴۵ واحد رسید. سایر شاخص‌های آمریکا هم در مقادیری بالاتر بسته شدند.

در بازار ارز شاخص دلار، که ارزش ارز آمریکا را در برابر ۶ رقیب بین‌المللی آن دنبال می‌کند، به افت خود ادامه داد و به رقم ۸۹.۴۴۰ رسید.

کد خبر 398275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha