سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیته اجرایی حزب کنگره ملی آفریقا، حزب حاکم آفریقای جنوبی، از جاکوب زوما رئیس جمهور این کشور خواست از سمتش استعفا کند در غیر این صورت برکنار خواهد شد.

تعلیق حکم رئیس جمهور آفریقای جنوبی

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ حزب حاکم آفريقاي جنوبي ANC تصميم گرفت حکم رياست جمهوري جاکوب زوما را به حال تعليق درآورد.

کميته اجرايي حزب کنگره ملي آفريقا، حزب حاکم آفريقاي جنوبي، از جاکوب زوما رئيس جمهور اين کشور خواست از سمتش استعفا کند در غير اينصورت برکنار خواهد شد.

زوما 75 ساله به واسطه ماجراهاي فساد پس از به قدرت رسيدن در سال 2009، تضعيف شده است و اين در شرايطي است که آفريقاي جنوبي با مشکلات اقتصادي زيادي نيز دست به گريبان است.

او پيش‌تر ماه دسامبر رياست حزب کنگره ملي آفريقا را به نفع سيريل رامافوسا معاون رئيس جمهور از دست داد و پس از آن درخواست‌ها از او براي کناره‌گيري از قدرت تشديد شده است.

کميته اجرايي کنگره ملي آفريقا، نهادي که از اختيار صدور دستور استعفاي رئيس جمهور برخوردار است، دوشنبه به مدت 13 ساعت تشکيل نشست داد.

با اين حال برخي رسانه‌ها اعلام کردند که زوما ممکن است حاضر به ترک قدرت نشود.

به گفته يک منبع رويترز، آسه ماگاشول دبير کل حزب کنگره ملي آفريقا سه‌شنبه نزد جاکوب زوما رفت تا او را از تصميم حزب مطلع کند.

ديروز، اين رئيس کنگره ملي آفريقا بود که نشست کميته اجرايي حزب را ترک کرد و به ديدار زوما رفت و باز به نشست بازگشت.

رامافوسا به خبرگزاري رويترز گفت: «ما تصميم گرفتيم زوما را برکنار کنيم. اين هنوز به او گفته نشده است.»

منابعي در حزب کنگره ملي آفريقا اعلام کردند: «سيريل رفت با او صحبت کند.»

به گفته اين منابع، پس از بازگشت رامافوسا گفتگوهاي متشنج و سختي صورت گرفت.

راديو - تلويزيون آفريقاي جنوبي (SABC) ديشب گزارش داد که سيريل رامافوسا رفته بود جاکوب زوما را ببيند تا به او اعلام کند که کميته اجرايي حزب به او 48 ساعت فرصت داده است که از رياست جمهوري استعفا کند.

بنا بر اعلام سرويس اطلاع رساني آفريقاي جنوبي (Eye Witness News) رئيس جمهور در پاسخ به سيريل رامافوسا که از او خواسته بود استعفا کند در غير اينصورت برکنار مي شود، گفته است: «هر کاري مي خواهيد بکنيد.»

زوما که دوره رياست جمهوري او رسما اواسط سال 2019 به پايان مي رسد، تاکنون هرگز آشکارا اعلام نکرده است که قصد دارد داوطلبانه استعفا کند.

جاکوب زوما سال 2008 کمي پس از قرار گرفتن در رأس کنگره ملي آفريقا زمينه را براي برکناري تابو امبکي از رياست جمهوري فراهم کرد.

امبکي نيز پس از 9 سال حکومت، توسط حزب کنگره ملي آفريقا از قدرت کنار گذاشته شد.

در دوران او، آفريقاي جنوبي دوران شکوفايي اقتصادي را سپري مي کرد اما همزمان اتهامات سوءاستفاده از قدرت نيز مطرح بود.

کد خبر 398231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha