مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمردرد عارضه آزاردهنده‌ای است که نه تنها بر زندگی روزانه فرد تاثیر می‌گذارد بلکه فرآیند خواب را نیز دچار مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا، خوابیدن در حالت‌های ناصحیح می‌تواند موجب کمردرد یا تشدید آن شود. وضعیت بدن در هنگام خواب اگر صحیح نباشد می‌تواند علت نهفته بروز درد کمر باشد زیرا برخی از حالات خوابیدن به گردن، کمر و باسن فشار غیرضروری را وارد می‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد هنگام خوابیدن انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کنند و به همین دلیل لازم است سر، شانه‌ها و باسن در یک راستا قرار گیرند و کمر نیز در وضعیت درستی باشد. بهترین حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار مضاعف بر کمر خوابیدن به پشت یا به اصطلاح خودمان طاق‌باز است.

با این حال برخی افراد از خوابیدن در حالت طاق‌باز احساس راحتی ندارند و برخی از آنان در این حالت دچار خر و پف می‌شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، معمولا افراد به شکل‌های مختلفی می‌خوابند و به همین دلیل کارشناسان چندین گزینه‌ را پیشنهاد می‌کنند تا هر فردی متناسب با نیاز خود یکی آنها را انتخاب کرده، خواب بهتری داشته باشد و همچنین دچار درد کمر نشود:

۱- خوابیدن طاق‌باز (روی کمر) و قرار دادن بالش زیر زانوها

این شکل خوابیدن بهترین حالت برای حفظ سلامت کمر به حساب می‌آید. در این حالت وزن بدن به شکلی توزیع می‌شود که فشار را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود سر، گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار گیرند. همچنین قرار دادن یک بالش کوچک زیر زانوها به حفظ شکل انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند.

۲- خوابیدن به پهلو و قرار دادن بالش بین زانوها

اگرچه خوابیدن به این شکل شناخته شده‌ترین و راحت‌ترین حالت خوابیدن است اما باعث می‌شود ستون فقرات از حالت خود خارج شود و به قسمت پایین کمر فشار وارد می‌کند. هر چند می‌توان هنگام خوابیدن به پهلو بالش سفتی را بین زانوها قرار داد تا این مشکل رفع شود.

۳- خوابیدن به شکل جنینی

برای مبتلایان به بیرون زدگی دیسک کمر خوابیدن به شکل جنین تسکین دهنده است زیرا خوابیدن به پهلو و خم کردن زانوها به سمت قفسه سینه، خمیدگی ستون فقرات را کم می‌کند.

۴- خوابیدن روی شکم و قرار دادن بالش نازک زیر شکم

خوابیدن روی شکم بدترین شکل به حساب می‌آید. هر چند در افرادی که با دیگر حالت‌های خوابیدن مشکل دارند قرار دادن یک بالش زیر شکم می‌تواند کمک کننده باشد.

۵- خوابیدن روی شکم و قرار دادن پیشانی روی بالش

از دلایل دیگری که باعث می‌شود خوابیدن روی شکم ضرر داشته باشد این است که در این حالت معمولا سر به یک سمت می‌چرخد و در این حالت به ستون فقرات، گردن، شانه‌ها و کمر فشار مضاعفی وارد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید یک بالش کوچک یا حوله‌ای را زیر پیشانی قرار دهید تا هم از این فشارها کاسته شده و هم با ایجاد فضای کوچکی مقابل صورت دچار مشکل تنفسی نشوید.

کد خبر 398187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha