گروه سلامت: وعده‌ای که وزیر بهداشت در ابتدای سال تحصیلی جدید داده بود و البته در چند ماه اخیر، اظهارنظرهای ضد و نقیض مسئولان وزارت بهداشت را درپی داشت و در اجرای آن تردید ایجاد کرده‌بود، ظاهرا به مرحله اجرا نزدیک شده است.

 هفته گذشته، دبیر شورای‌عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت از تصویب طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در شورای معین وزارت بهداشت خبر داد. دکتر سید‌ امیر محسن ضیایی با بیان این‌که شرط معدل دیپلم و کارشناسی از معیارهای پذیرش دانشجو به این شیوه است، می‌گوید: برای پذیرش، آزمون کتبی و مصاحبه برگزار می‌شود و پس از امتحان کتبی، 2 برابر ظرفیت، اسامی اعلام می‌شود که از میان آنها بر اساس آزمون مجدد کتبی و مصاحبه دانشجو پذیرش می‌شود.

به گفته او، آزمون کتبی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و با نظارت معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار می‌شود: طرح در 3دوره برگزار می‌شود و نتایج هر دوره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بررسی نتایج ارزیابی‌ها، تکلیف نهایی طرح را مشخص خواهد کرد.

به گفته او ،  به این ترتیب، اولین دوره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس از بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا خواهد شد. ضیایی همچنین درباره حداقل معدل دیپلم و لیسانس و شرایط سنی برای پذیرش دانشجوی پزشکی از دوره لیسانس از سوی وزارت بهداشت می‌گوید: داوطلبانی می‌توانند پس از اخذ مدرک لیسانس وارد دوره پزشکی شوند که حداقل معدل دیپلم آنها 18 و حداقل معدل لیسانس آنها 16 باشد.

علاوه بر شرط معدل، شرط سنی نیز برای پذیرش دانشجوی لیسانس در دوره پزشکی در ‌نظر گرفته شده است و بر این اساس تنها دانشجویانی که سن آنها کمتر از 25 سال باشد می‌توانند متقاضی ورود به دوره پزشکی باشند. همچنین دکتر حسین کشاورز، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آیین‌نامه طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس به مهر می‌گوید: در این آیین‌نامه محورهایی از جمله معدل، امتحان کتبی و شفاهی، محدودیت سنی و رشته‌های تحصیلی مورد پذیرش قید شده است.

به گفته او رشته‌های تحصیلی دوره لیسانس که مورد پذیرش برای شرکت در آزمون ورودی هستند، شامل رشته‌های گروه پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رشته‌های زیست‌شناسی و شیمی‌ می‌شود: شرایط خاصی نیز مطابق با آیین‌نامه‌های ناظر بر گروه استعدادهای درخشان برای این گروه از افراد در نظر گرفته شده است و این افراد می‌توانند بدون قید و شرط‌های ذکر شده در آزمون ورودی شرکت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آزمون ورودی پذیرش دانشجوی پزشکی از دوره لیسانس می‌گوید: آزمون ورودی در 2بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که آزمون کتبی به صورت تعیین حد نصاب و رقابتی خواهد بود و دروسی که در آن مورد سؤال قرار می‌گیرد بیشترین شباهت را با آزمون جامع علوم پایه پزشکی خواهد داشت.

به گفته او، دروس و ضرایب مورد نظر در اطلاعیه پذیرش دانشجو ذکر خواهد شد و آزمون شفاهی نیز بر اساس فاکتورهای مختلف طراحی شده است که به پذیرش افراد مناسب کمک خواهد کرد. به گفته کشاورز، فرد پس از قبولی در آزمون‌های کتبی و شفاهی وارد دوره آموزش پزشکی می‌شود و به‌دلیل دارا بودن مدرک کارشناسی یا لیسانس و آزمون کتبی اخذ شده، حدود یک تا یک‌سال‌و‌نیم، ‌دوره علوم پایه پزشکی را می‌گذراند و ادامه دوره فیزیوپاتولوژی و کارآموزی و کارورزی را مانند دیگر دانشجویانی که از دوره دیپلم وارد می‌شوند ادامه می‌دهد.

کد خبر 39812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز