جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تندیس و نشان ملی نیما به عنوان جایزه برتر نخستین جشنواره سراسری شعر مازندران به سیروس شمیسا محقق و منتقد ادبی تعلق گرفت که به علت غیاب وی به نماینده‌ای از سوی او اعطا شد.

 تندیس نیما

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نخستین دوره جشنواره ملی شعر جایزه نیما که صبح پنجشنبه در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نور در استان مازندران آغاز به کار کرده بود، با اعطای جوایز شاعران برتر به کار خود پایان داد .
دبیر این جشنواره در باره اعطای تندیس نیما به عنوان جایزه برتر ، گفت : یکی از کارهایی که در این جشنواره انجام شد اهدای نشان نیما به یک چهره شاخص ادبی است که دارای عملکرد تحقیقی در مورد شعر فارسی بویژه نیما بوده است.

احد جاودانی با اظهار این که شمیسا هم دارای آثار تحقیقی زیادی در باره شعر فارسی و هم آثاری در باره نیماست، افزود: اعطای تندیس نیما با هدف برندسازی جشنواره ملی شعر جایزه نیما و جاودانگی اسم این شاعر پرآوازه مازندران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نشان ملی نیما به صاحب آثار فاخر ادبی تعلق می گیرد ، گفت : امسال در نخستین دوره جشنواره شعر مازندران با بررسی های انجام شده و رای هیات داوران این نشان به سیروس شمیسا به دلیل برخورداری از آثار شاخص تحلیلی و جایگاه فاخر در ادبیات اهدا شد.

سیروس شمیسا استاد ادبیات زبان فارسی و نویسنده ، محقق و منتقد ایرانی متولد 29 فروردین 1327 در رشت است.

وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان‌جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیات فارسی گرفت. وی پس از آن وارد دوره دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال 1357 از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد.

او در سال 1380 یکی از چهره‌های ماندگار ایران لقب گرفت . کتاب‌های او در بسیاری از دانشگاههای ایران تدریس می شود.
این نویسنده شهیر ایرانی تاکنون بیش از 40 اثر خلق کرده‌ است که از آثار پرشمار او می‌توان به نقد ادبی، داستان یک روح (تاویل داستان بوف کور صادق هدایت) و سبک‌شناسی نثر اشاره کرد.

شمیسا از معدود پژوهندگانی است که شعر نو معاصر ایران را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است و برخلاف بسیاری از اساتید کهنسال ادبیات و اساتید دانشگاهی نه تنها این سبک را پس نمی زند و از تحلیل آن نمی گریزد، بلکه به دنبال تحلیل جدی و دقیق آن برمی‌آید .

  • جوایز آثار برتر

در پایان این جشنواره همچنین از صاحبان آثار برگزیده دو بخش شعر کلاسیک و آزاد تجلیل شد.

هیات داور جشنواره در بخش شعر کلاسیت اثر علیرضا رجبعلی زاده از کاشان ، محمدعلی رضازاده از فریدونکنار ، علی بی خویش از کلاردشت ، سید محمدرضا طباطبایی از قم و فاطمه حلیمی از مشهد را به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.

در بخش شعر آزاد نیز جوایز برترین ها به مهرگان علیدوستی از لاهیجان ، مهدی قلایی از کرج ، مهدی عسکری از کرمانشاه ، آسیه حیدری از تهران و آیت نامداری از ایلام رسید.

به این شاعران از 10 تا 20 میلیون تومان جایزه نقدی پرداخت شد.

کتاب جشنواره هم متشکل از آثار برگزیده در 120 صفحه تهیه و در پایان این جشنواره به علاقه مندان اهدا شد.

بر اساس اعلام مسئولان برگزاری این جشنواره ، یکهزار و 753 شاعر از سراسر کشور بیش از پنج هزار اثر برای این جشنواره ارسال کرده بودند که بیشترین آثار متعلق به شاعرانی از استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و بوشهر بود.

شاعران مازندرانی نیز 270 اثر به این جشنواره ارسال کردند.

کد خبر 397794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha