همشهری آنلاین: فرهاد فخرالدینی، آهنگساز نامی و رهبر ارکستر ملی از بی توجهی مردم به خرید درست موسیقی و قرار نداشتن این هنر در سبد مصرفی خانواده ها انتقاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، وی که با خبرگزاری مهر گفت و گو می کرد در خصوص نبود موسیقی در سبد مصرفی خانواده‌ها گفت: متاسفانه هم تیراژ کتاب و هم آثار صوتی در ایران پایین است.

مردم ما برای یک غذای خوب که نیم ساعت از آن لذت می‌برند پول های زیاد خرج می‌کنند، ولی برای یک CD سه هزار تومانی حاضر نیستند پول بدهند. در صورتی که می‌توانند از شنیدن آن به جای نیم ساعت، سالها لذت ببرند.

رهبر ارکستر ملی در باره بی توجهی رسانه ها به حقوق معنوی اهل موسیقی و به خصوص آهنگسازان گفت: به عقیده من باید دولت یک مقدار کمک کند و به موسیقی بها و ارزش دهد.

ما در طول هفته شاهد این هستیم که کانال‌های مختلف تلویزیون در زمینه های مختلف فرهنگی دهها ساعت برنامه ویژه و مخصوص دارند، اما در زمینه موسیقی که به اذعان همه بیشترین زمان شبکه های مختلف به آن اختصاص یافته است، برنامه های ویژه یا نیست و یا بسیار کم و بی قدر و ارزش است.

فخرالدینی از بی توجهی تهیه کنندگان بخش های مختلف صدا و سیما به حقوق معنوی و مادی هنرمندان موسیقی گله کرد و گفت: مگر امکان دارد که به موسیقی و فرهنگ اینقدر بی توجهی شود که اصلا اسم آهنگساز، خواننده و نوازنده را نگویند که مردم هم آنها را بشناسند.

وی با بیان اینکه هنرمند باید الگوی جامعه خودش باشد،اظهار داشت: باید به هنرمندان بها و ارزش داد  و آنها را  به مردم شناساند که بتوانند  برای جوانان الگو و ایده‌آل شوند.

آهنگساز سریال شهریار با اشاره به اینکه مردم به خاطر هنرمان به ما مهر می‌ورزند، گفت: من به شخصه مدیون ملت بزرگوارمان هستم و هر کجا که می رویم با مهر و محبتشان با من برخورد می‌کنند که این نه به خاطر خودم بلکه به خاطر هنرم است. ما انتظار داریم یک مقدار به هنر بیشتر توجه شود.

  فخرالدینی درباره تاثیر برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی وآثار شنیداری گفت: در شرایطی که حتی بسیاری از مردم و جوانان ساز را نمی شناسند برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند در معرفی موسیقی تاثیرگذار باشد.

 به گزارش خبرگزاری مهر فرهاد فخرالدینی درباره رابطه میان هنر و صنعت گفت: اگرهر کاری با ظرافت خاص ساخته شود و در آن خلاقیت به کار برود یک کار هنری محسوب می شود ولی اگر یک تکنیک معینی برای ساختش به کار رود ،صنعت خواهد بود.مرز این دوتنها در خلاقیت است.به عقیده من موسیقی تنها  هنر است و صنعت نیست.

رهبر ارکستر ملی درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه موسیقی در اقتصاد هنر و شکوفاشدن آن افزود: اگر برگزار کنندگان درست عمل کنند، فکر می کنم در شرایط فعلی که حتی مردم شکل سازها را نمی شناسند، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد:متاسفانه جوانان ما از فرهنگ موسیقایی و شناختن سازها محرومند و این نمایشگاه قدم خوبی در این زمینه خواهد بود.البته به نظر من باید این اتفاقات از طرف تلویزیون بیفتد چرا که تاثیرش از برگزاری یک نمایشگاه در طول سال بیشتر است.

فخرالدینی درباره وضعیت موسیقی ایران در بازارهای جهانی گفت: رشد حضور موسیقی ایران در بازارهای جهانی به بازاریابی و ایجاد غرفه‌هایی  در مراکز هنری شهرهای مهم دنیا  نیاز دارد که متأسفانه جایش خالی است. ما حتی غرفه فروش آثار صوتی خودمان را در یک شهر معتبر اروپایی نداریم و این خود بی توجهی است که به این هنر خوب می شود.

عضو شورای عالی خانه موسیقی  درباره بودجه موسیقی تصریح کرد: ما هنوز نمی دانیم بودجه‌این هنر در کشورمان چقدر است یعنی مجلس ما هنوز به این مسئله توجه نکرده است.مسئولین موسیقی نیز با ندانستن چنین امری نمی‌دانند که چقدر می توانند خرج سالن، هنرستان، خرید ساز و.... کنند متأسفانه اصلا به این مسائل رسیدگی نمی شود.

فخرالدینی در خصوص عدم گرایش هنرمندان به انتشار آثارشان گفت: تولید آلبوم خیلی گران در می آید و مسئله این است که خود ضبط و انتشار اثر خرجش بیشتر از آن است که در اختیار مخاطبان قرار بگیرد که البته این مسئله شامل حال  کتاب هم می‌شود چرا که یک نویسنده سالها و ماهها برای نوشتن کتابش  زحمت می کشد و در مقابل پول کمی از هنرش به آن می‌رسد اینها همه دردهای بزرگی است.

وی درخاتمه ورشکستگی شرکتهای موسیقی  را از جمله مشکلات موسیقی در وضعیت کنونی دانست و گفت:وقتی یک cd  منتشر می‌شود یک نفر آن را می خرد و برای 10 نفر کپی می کند بر این اساس تیراژها پایین می آید.

کد خبر 39768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز