مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایلان ماسک کار‌آفرین آمریکایی موفق شد قدرتمند‌ترین راکت جهان، فالکون هوی متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس را از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا راهی فضا سازد، درحالی که خودروی تسلای سرخ‌رنگ وی نیز درون این راکت بود.

اسپیس ایکس

براساس گزارش BBC، راكت جديد شرکت اسپیس ايكس، فالکون هوی، که قوی ترین راكت كنوني جهان براي انتقال بار به فضا به شمار مي‌رود، با موفقيت و درحالي كه تسلاي سرخ‌رنگ ايلان ماسك را به همراه داشت، توانست از اين پرتاب آزمايشي سربلند بيرون بيايد.

پرتاب راکت

ایلان ماسک، سرمایه‌گذار و بنيانگذار اسپیس ايكس چندي پيش اعتراف كرده بود كه شانس موفقيت پرتاب اين راكت جديد 50 درصد است،‌اما در عمل اين شانس افزايش پيدا كرده و راكت با موفقيت پرتاب شد. اسپيس‌ايكس اميدوار است فالكون‌هوي به زودي به قدرتمند‌ترين راكت باري جهان تبديل شود.

این راكت گنجايش حمل دست‌كم 64 تن بار برابر با پنج اتوبوس دوطبقه به مدار پایین زمين را داراست كه اين گنجايش به گفته ماسك كمي بيش از دوبرابر گنجايش راكت دلتا هوي است، درحالي كه فالكون هوي با يك سوم هزينه دلتا هوي ساخته شده‌است.

درصورتي كه مابقي مراحل پرتاب راكت با موفقيت انجام گيرند،‌تسلاي سرخ‌رنگ ماسك به همراه آدمك پشت فرمان آن در مدار زمين به دور خورشيد قرار خواهند گرفت.

تسلا

فالکون هوی درواقع ترکیبی از سه راكت فالکون 9 است كه به يكديگر متصل شده‌اند كه دو بوستر آن با موفقيت به زمين بازگشتند اما از آنجايي كه تماس راديويي با كشتي بدون سرنشيني كه محل فرود بوستر سوم بود،‌قطع شد، هنوز خبري از سرنوشت بوستر سوم نيست. 

بخش بالايي فالكون هوي كه خودروي تسلا را به همراه دارد درحال حاضر حرکت به سوی مدار نهایی‌اش را شروع کرده است. مرحله‌اي كه براي انجام آن به سه بار روشن شدن موتور نياز است و ايلان‌ماسك بيش از هرچيز نگران اين مرحله است زيرا در اين مرحله بخش بالايي راكت بايد از ميان منطقه‌اي مملو از پرتوهاي كيهاني به نام كمربند ون‌الن عبور كند كه این می‌تواند باعث اختلال در سیستم‌های الکترونیکی راكت شود.

فرود بوسترها

مالكيت چنین راكت قدرتمندی مي‌تواند فرصت‌های تجاری جالبی دراختيار ماسک و شرکتش قرار دهد: 

پرتاب ماهواره‌های بسيار بزرگ اطلاعاتی و نظامی براي دولت آمریکا، ارسال مجموعه بزرگی از ماهواره های کوچک براي ايجاد اينترنت پرسرعت جهاني، پرتاب روبات‌های بزرگتر و قدرتمند‌تر و براي فرود بر سطح مريخ یا بازدید از سياره‌هاي دوردستي مانند مشتری و زحل و قمرهاي آنها و پرتاب تلسكوپ‌هاي بزرگي نظير تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است جانشین تلسكوپ هابل باشد. اين تلسكوپ به اندازه‌اي بزرگ است که برای جا گرفتن در یک راكت باید تا شود. 

کد خبر 397669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha