همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری تأکید کرد، ایران امن‌ترین کشور منطقه و امنیتش را مدیون مشارکت مردم و حضور در مردم در صحنه است.

zarif

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کرده بود و به صورت زنده با مردم سخن می‌گفت، در ابتدای سخنان خود فرا رسیدن دهه فجر را تبریک گفت و اظهار کرد: امنیت ما متکی بر مردم و حضور مردم در صحنه است. ما همه چیزمان را مدیون مردم هستیم. در اطراف ما کشورهایی هستند که در مورد همه چیز وابسته به بیگانگان هستند و روی امنیت را ندیده‌اند و اکنون ایران امن‌ترین کشور منطقه است و این سربلندی ویژه‌ای برای ما دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما با تکیه بر مردم از دیدگاه‌های مبتنی بر اصول خود در عرصه بین‌المللی دفاع می‌کنیم؛ بدون اینکه نگران باشیم چه کسی از این دیدگاه خوشش می‌آید و چه کسی ناراحت می‌شود.

ظریف در ادامه صحبت‌های خود در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه دو دیدگاه در ارتباط با موضوع امنیت در منطقه وجود دارد، اظهار کرد: یک دیدگاه در تلاش است که امنیت را از داخل تأمین کند و در واقع امنیت مورد نیازش را از طریق مشارکت مردم و حضور آنها در پای صندوق‌های رأی فراهم کند که ما نیز بر اساس چنین دیدگاهی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: دیدگاه دومی نیز در منطقه وجود دارد که می‌خواهد امنیت را بخرد؛ از جمله از طریق خرید صلاح که در همین چارچوب است که می‌بینید برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سال گذشته ۱۱۶ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی کرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه ایران به خود و مردمش اطمینان دارد و در همین چارچوب به دنبال تأمین امنیت از درون کشور خود و منطقه است، ادامه داد: ما بر اساس همین نگاه گفت‌وگو را مبنای تعامل کشورهای منطقه می‌دانیم ولی متأسفانه برخی از کشورهای منطقه چون نیاز به گرفتن امنیت از بیرون کشورشان هستند، دائم در تلاش هستند که نشان دهند در خطر هستند. آنها امنیتشان را از طریق پول یا وابستگی به خارج تأمین می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دیدگاهی که مبتنی بر وابستگی به دیگران است، ممکن است که در ظاهر مورد حمایت دیگران باشد ولی در واقع از امنیت واقعی برخوردار نیست، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با شیوه پوشش دیپلمات‌های ایرانی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، نوع پوشش دیپلمات‌ها با نوع پوشش مردم دیگر کمی فرق دارد.

او با اشاره به نوع لباس و یقه لباسش گفت: این موضوعی است که آقای ولایتی آن را اختراع کردند. من که در آن زمان در نیویورک بودم، دسترسی به این گونه یقه‌ها نداشتم. همسرم زحمت کشیدند و یقه پیراهنم را شکافتند و به شکل یقه‌ای که دیپلمات‌ها در ایران می‌پوشیدند، آن را درست کردند. من در آن موقع در نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بودم و هنگامی که با این یقه در یکی از جلسات کمیته‌های سازمان ملل حضور پیدا کردم، یک خانم دیپلمات هندی با اشاره به نوع لباس من گفتند شما امروز با نظم خاصی در جلسه حضور پیدا کرده‌اید.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با ارائه توضیحاتی در مورد تغییر ساختار در وزارت خارجه، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای این تغییر ساختار کم شدن لایه‌های مدیریتی و کارشناس‌محورتر شدن وزارت خارجه است. با کاهش لایه‌های مدیریتی این زمینه فراهم می‌شود که کارشناسان نتایج کارهای خود را بیشتر ببینند.

ظریف با بیان اینکه من خود فعالیتم را از پایین‌ترین سطح در وزارت خارجه آغاز کردم، خاطرنشان کرد: بنا بر تجربه این باور را دارم که مهم‌ترین سرمایه وزارت خارجه کارشناسانش است و ما با این تغییرات وزارت خارجه را به سمت کارشناس‌محور شدن سوق داده‌ایم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه طبیعی است که در برابر هر تغییر مقاومت وجود داشته باشد، تصریح کرد: ما از این مرحله عبور کرده‌ایم و به نظر من با تغییر ساختار در وزارت خارجه توانسته‌ایم به دستاورد خوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه این تغییر ساختار یکی از دستاوردهای مهم وزارت خارجه در طول چند سال گذشته است، ادامه داد: این تغییر ساختار در فاصله سه چهار ماه و بعد از مطالعه چندین ساله اجرایی شد. ما توانستیم هم ساختار را عوض کنیم و در کنار آن تغییراتی در مدیران ایجاد کنیم و از دیگر سو، جانمایی ادارات در وزارت خارجه را نیز بهینه‌سازی کنیم؛ چنانکه در حال حاضر با توجه به تغییرات ایجاد شده ادارات منطقه‌ای در یک ساختمان هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه با تغییر ساختار در این وزارتخانه تحول مهمی در وزارت خارجه صورت گرفته است، افزود: امیدوارم همکاران ما در این وزارتخانه از این موضوع راضی باشند چراکه تمام سرمایه‌های ما در وزارتخانه همکاران ما هستند.

ظریف در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با تغییر ساختار در وزارت خارجه، کار وزیر امور خارجه بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه مسئول سیاست خارجی کشور است و تمام مراجعات در گذشته نیز به وزیر امور خارجه ختم می‌شد. البته در گذشته ممکن بود از شش لایه مدیریتی بگذرد تا به وزیر برسد ولی اکنون بعد از گذشت سه الی چهار لایه به وزیر می‌رسد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این گفت‌وگوی زنده به موضوع برجام نیز اشاره کرد و در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه برخی می‌گویند آیا این امکان وجود نداشت که برجام به‌گونه‌ای نوشته شود که آمریکایی‌ها این فرصت را نداشته باشند که هر سه ماه یکبار به بهانه تعلیق تحریم‌ها موضع‌گیری‌هایی را علیه ایران و برجام مطرح کنند، خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم ادعا کنم بهتر از این نمی‌شد نوشته شود ولی ادعا می‌کنم که برجام نه همه چیزی است که ما می‌خواستیم؛ نه همه چیزی است که طرف‌های مقابل از جمله آمریکایی‌ها می‌خواستند. تعدادی از کشورهای مقابل می‌خواستند که این موضوع مرحله‌ای رخ بدهد و علاقه‌مند نبودند که تحریم‌ها یک‌باره حذف شود ولی ما اصرار کردیم که کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای باید یکجا برداشته شود.

وی با اشاره به برخی از محدودیت‌ها در آمریکا برای رفع تحریم‌ها گفت: آنها محدودیت‌های خاص خود را در این زمینه داشتند چراکه برای رفع تحریم‌ها باید به کنگره می‌رفتند و در آن مقطع و همچنین در زمان فعلی کنگره دست تندروها است. با توجه به این شرایط برجام را به شکلی تنظیم کردیم که در آن مقطع تنها شرایط ممکنی بود که می‌شد برجام را تصویب کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود بار دیگر با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه برجام اظهار کرد: ترامپ در اردیبهشت‌ماه 1395 قبل از اینکه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه شود در یک سخنرانی تاکید کرد اولویت من در صورتی که رئیس جمهور شوم پاره کردن برجام است. اکنون تقریبا 390 روز از ریاست‌جمهوری وی گذشته است و چنین اتفاقی نیفتاده است؛ نه اینکه وی به برجام علاقه‌مند شده باشد بلکه برجام به عنوان یک سند بین‌المللی شرایطی را داشته است که اطرافیان ترامپ به او گفته‌اند که اگر او این کار را بکند (برجام را پاره کند)، آمریکا منزوی می‌شود.

ظریف در ادامه با اشاره به خصومت‌های دولت آمریکا بخصوص دولت جدید این کشور با ایران گفت: آنها سر ناسازگاری با ایران دارند؛ چراکه ایران بعد از انقلاب نگرش جدیدی را مطرح کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ترامپ وقتی می‌خواست به منطقه بیاید گفت هدف من دوشیدن کشورهای منطقه است، ادامه داد: این در حالی است که آنها نمی‌توانند چنین رفتاری را با ایران بکنند و به همین خاطر هیچ‌وقت با ایران سر سازش نداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد متقابل نوشته شده است، ادامه داد: شاید کمتر سند بین‌المللی داشته باشیم که این‌قدر طولانی باشد و این نشان‌دهنده این است که طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند. در این سند همه چیز به ریز نوشته شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آنچه ترامپ در مورد برجام انجام می‌دهد، قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: یعنی ما از آمریکا توقع نداشتیم که با حسن‌نیت تعهدات خود در برجام را اجرا کند؛ در حالی که برجام آمریکا را متعهد می‌کند که با حسن‌نیت این توافق را اجرا کند. ما در جای جای برجام آوردیم که طرف‌ها با حسن‌نیت وظایف خود را انجام دهند و علت اینکه این اصل بدیهی را ذکر کردیم، این بود که این توقع را داشتیم که آنها خلاف این موضوع عمل کنند. از روز اول این نگرانی وجود داشت که آنها براساس همین شیوه فعلی فعالیت کنند.

ظریف در همین چارچوب افزود: البته در طول این یکسالی که ترامپ آمده و این سخنان را علیه برجام مطرح کرده بیشترین قراردادهای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم توسط ایران بسته شده است و آنقدر این قراردادها زیاد است که ما هنوز نتوانسته‌ایم همه منابع را جذب کنیم.

او خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته شاهد این بودیم که مجموعه کشورهای صنعتی که آمریکا نیز عضو آن است، اعلام کردند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا کرده و رتبه ایران را در این زمینه پنج قرار دادند. متأسفانه در طول دوره فعالیت دولت‌های هشتم و نهم این رتبه به هفت رسیده بود. سال گذشته رتبه ما شش شد و امسال علی‌رغم تهدیدهای ترامپ علیه برجام و ایران رتبه ایران به پنج کاهش پیدا کرد و این نشان‌دهنده یکی از توفیقات ماست و دید روشنی که ما نسبت به برجام داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که به نظر وی اگر دولت خانم کلینتون بر روی کار آمده بود، باز هم آمریکایی‌ها با برجام چنین برخوردی داشتند یا نوع برخورد آنها متفاوت بود، تصریح کرد: اگر دولت خانم کلینتون روی کار آمده بود احتمال اینکه آنها با این خصومت به برجام نگاه کنند، کمتر بود اما این طور نبود که با صداقت تعهداتشان را اجرا کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که دولت ترامپ با برجام دارد، این است که دولت اوباما در ارتباط با آن مذاکره کرده است و اگر خانم کلینتون روی کار بود، این مشکل را با برجام نداشت. شما می‌بینید آقای ترامپ از موقعی که بر سر کار آمده، تلاش کرده که تمام یادگاری‌های اوباما را نابود کند و تنها یادگاری که نتوانسته کاری در مورد آن انجام دهد، برجام بوده است؛ در حالی که تاکنون بسیاری از دستاوردهای دولت اوباما را مورد خدشه قرار داده است

ظریف در ادامه صحبت‌های خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد اصرار آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه برجام باید مورد مذاکره مجدد قرار بگیرد و اهداف آنها از مطرح کردن این موضوع، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و آقای ترامپ از برجام بسیار ناخرسند هستند. ترامپ تلاش دارد که روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند و می‌خواهد وارد حوزه‌هایی شود که صراحتاً خارج از برجام است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه برجام تلاش کرده که یک حوزه اختلافی را حل کند و این موضوع با تصمیم‌گیری مشخص بازیگران آن انجام شده است، ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم بحث موشکی را از این موضوع جدا کنیم. البته ما حرف در مورد مسائل موشکی و امنیتی داریم. ما از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمی‌ترسیم. طرف‌های مذاکره ما کسانی بودند که صدام را تا بن دندان تجهیز کردند. همان‌طور که گفتم، ما حرف برای گفتن زیاد داشتیم اما تصمیمی که در این توافق گرفته شد، این بود که فقط در یک حوزه یعنی هسته‌ای بحث شود. وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند که واقعیت‌های موجود در مورد برجام را تغییر دهند، در ادامه سخنان خود تاکید کرد: برجام جزئی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و ما بر آنچه که وجود دارد، تاکید می‌کنیم؛ گرچه همان‌طور که گفتم آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که واقعیت را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در عرصه معاملات بین‌المللی در دوران بعد از برجام به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کرده‌ایم، اظهار کرد: ما اکنون نفتمان را به راحتی می‌فروشیم و پولمان را دریافت می‌کنیم. البته با برخی از کشورها توافقنامه‌هایی داریم که در برابر میزان نفتی که می‌فروشیم کالا بگیریم و این توافقنامه‌ها یادگار دوران سخت تحریم‌هاست. البته این موضوع شامل یکی دو کشور از جمله کره جنوبی و چین می‌شود و ما از بقیه کشورها از جمله کشورهای اروپا و همچنین هند، ژاپن و غیره پولمان را دریافت می‌کنیم. ظریف با بیان اینکه در حوزه‌هایی که پیش از این محدودیت داشتیم، دیگر محدودیتی نداریم، ادامه داد: امروز بالای دو و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد بیش از این نیز می‌توانیم بفروشیم. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه آنچه که اکنون مشکل است، این است که دولت آمریکا فشارهایی را بر روی برخی از بانک‌های بزرگ برای اینکه با ایران تعامل نداشته باشند، ایجاد می‌کند و این به خاطر سوءنیت دولت آمریکا است، در بخش دیگری از صحبت‌های در مورد معامله با دلار و دیگر ارزها از جمله یورو گفت: ما الان می‌توانیم با دلار معامله کنیم ولی این دلار نباید در گردش وارد آمریکا شود و این موضوع با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو است. معامله با سایر ارزها از جمله یورو انجام می‌دهیم البته یک معضل این است که برخی از ارزها به دلار بسته شده‌اند و این موضوع در هنگام تبدیل مشکلاتی را به وجود می‌آورد. وی با بیان اینکه در هنگام رفع مذاکرات و رفع تحریم‌های بانکی مقداری از مشکلات قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: اما در دوران قبل از برجام به خاطر تحریم‌ها ما ارتباط بانکی نداشتیم و به همین خاطر برخی از معضلات را نمی‌دیدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در دورانی که ما ارتباط بانکی نداشتیم، تغییراتی در سیستم‌های بانکی دنیا به وجود آمده بود و این تغییرات پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی را ایجاد کرده است، گفت: همانطور که اشاره کرده‌ام، به دلیل اینکه ارتباط نداشتیم برخی از معضلات را نمی‌دیدیم و متخصصان امر نیز در این چارچوب تاکید کردند که بعد از بحث عبور از تحریم‌ها ما باید سیستم بانکی‌مان را متناسب با قوانین بین‌المللی به‌روز کنیم. ظریف خاطرنشان کرد: علی‌رغم این مشکلات ما به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم و در مسیر درستی در حال حرکت هستیم؛ چنانکه در دو مرحله نام ایران از لیست سیاه FATF خارج شده بود و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران نیز کاهش پیدا کرده است. در اوج فشارها و لفاظی‌های ترامپ علیه ایران و برجام می‌بینیم که ایتالیایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که برای رفع موانع در راستای گسترش تعاملات خود با ایران روش جدیدی را ابداع کنند تا بتوانند با ایران کار کنند. فرانسوی‌ها نیز در همین چارچوب روش دیگری را پیشنهاد کردند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تصریح کرد: به رغم همه فشارها که ترامپ ایجاد کرده، میزان توافق‌هایی که برای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم داشته‌ایم از رشد خوبی نسبت به چند سال گذشته برخوردار بوده است. حدود ۲۹ میلیارد دلار توافق شده است که هنوز نتوانسته ایم مقداری از آن را جذب کنیم و حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار آن تصویب شده است. وی در سخنان خود در این بخش خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: کشور ما یکی از امن‌ترین محیط‌ها برای سرمایه‌گذاری است. ما امکانات وسیعی برای سرمایه‌گذاری داریم و خارجی‌ها از انواع امکانات استفاده می‌کنند که بتوانند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مردم مبنای توسعه و امنیت ما در ایران هستند.

به گزارش ایسنا، ظریف ادامه داد: ایران کشوری در خط مقدم مبارزه با داعش است. اعتقاد داریم برای منافع ملی و اقتصادمان جلوگیری از پولشویی ضروری است. این طور هم نیست که سایر کشورها مورد بازرسی قرار نگیرند. همین الان بسیاری از کشورهای بزرگ دارند بازرسی می شوند و یکی از دلایل سخت‌گیری یکی از کشورهای بزرگ نسبت به حساب‌های اتباع ایرانی برای این است که خودش تحت بازرسی FATF قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه منظورتان چین است، گفت: من قصد ندارم وارد جزئیات شوم. ما این واقعیت را نشان دادیم که این مشکل مختص ما نیست. ما نشان دادیم با انضباط مالی و بانکی و تلاشی که دوستانمان در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کردند و با تصمیم‌گیری‌های درست در کشور، به سمتی می‌رویم که هرگونه بهانه در این حوزه از بین برود و این به نفع منافع ملی ماست.

ظریف درباره آثار عملی مواضع آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درباره مذاکرات موشکی اظهار کرد: نه اینکه حرفی نداشته باشیم. ما درباره موشک، تسلیحات و توان دفاعی کشورمان حرف داریم و با صراحت هم این‌ها را می‌گوییم. ما کشوری هستیم که تحت تجاوز قرار گرفتیم و همه دنیا از متجاوز حمایت کردند و اجازه ندادند ایران به ابزار دفاعی دست یابد. از این رو نه اخلاقی، نه حقوقی و نه مطابق با قواعد بین‌المللی است که به ما بگویند چه امکانات دفاعی داشته باشیم و چه امکاناتی نداشته باشیم.

ظریف ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم سلاح‌هایمان تدافعی است و به اندازه خودمان و سرزمین و جغرافیای خود این امکانات و ظرفیت را می‌بینیم. ما ثبات منطقه و همسایگانمان را در ثبات خود می دانیم. در اوج جنگ در سال ۱۳۶۵ دکتر ولایتی نامه ای به دبیرکل وقت سازمان ملل نوشت و پیشنهاد امنیت منطقه ای را دادند و پاراگراف ۸ قطعنامه ۵۹۸ بر اساس همان نامه نوشته شد. ما متولی پیشنهاداتی از جمله امنیت شبکه ای، اقدامات اعتماد و اطمینان ساز، منطقه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی و غیره هستیم از این رو ما در این باره حرف زیاد داریم اما معتقدیم کسانی که منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند، در این موقعیت نیستند که به ما بگویند چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره فعالیت سفارتخانه‌هایمان در کشورهای دیگر اظهار کرد: به سفارتخانه‌هایمان این وظیفه را دادیم که به معیشت مردم و تسهیل مسائل مردم کمک کنند. تاکید می‌کنم که وزارت خارجه تسهیل‌کننده روابط اقتصادی است و موتور محرک بخش خصوصی است. ما همچنین در سفرهایی که به کشورهای مختلف داریم، از بخش خصوصی تعداد زیادی از فعالان را با خود به همراه داریم. همچنین در معاونت اقتصادی نیز این مساله به طور جدی دنبال می‌شود. ما سعی داریم با فرصت‌ها و امکاناتی که داریم، ظرفیت‌ها و فرصت‌هایمان را معرفی کنیم و به طور متقابل از ظرفیت‌هایی که در دنیا وجود دارد، استفاده کنیم. ما در خدمت بخش خصوصی و دولتی اقتصاد کشور هستیم تا زمینه فعالیت آنها در بیرون از مرزهایمان را فراهم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با بازسازی سوریه و عراق و قراردادهایی که اخیرا روسیه در این رابطه منعقد کرده است، گفت: فرصت‌های خوبی در سوریه و عراق داریم؛ ضمن آنکه حضور خوبی در این کشورها داریم. اخیرا به دلیل شرایط مالی عراق برخی پرداخت‌ها به شرکت‌های ایرانی انجام نشده است و یکی از وظایف ما پیگیری این مساله است. هفته آینده در کنفرانس بازسازی عراق شرکت می‌کنم و امیدوارم بخش خصوصی ایران با جدیت و قوت در این کنفرانس شرکت کند.

ظریف ادامه داد: در موضوع بازسازی سوریه و حضور اقتصادی ایران کارهای خوبی در رابطه با منابع و بندرهای سوریه انجام شده است و امیدواریم با استقرار امنیت و آرامش و ریشه‌کن شدن گروه‌های تروریستی فرصت‌های بیشتری فراهم شود. البته فرصت برای فعالیت همه کشورها در بحث بازسازی سوریه وجود دارد. ما و روسیه می‌توانیم مکمل هم در سوریه و بازسازی آن باشیم. حضور روسیه در سوریه به معنای عدم حضور ایران نیست. حضور کشورها در بازسازی سوریه باید به نحوی باشد که نفع مردم این کشور را در پی داشته باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: بازسازی سوریه فرصت ویژه‌ای است و علاقه زیادی برای آن وجود دارد اما شرطش بازگشت امنیت به این کشور است. البته حضور گروه‌های تروریستی در شهرهایی از جمله ادلب و برخی مناطق دیگر و تحرکات بسیار خطرناک آمریکا در شرق سوریه چالش‌های عمده‌ای را برای این کشور و نیز برای منطقه و جامعه جهانی به وجود آورده است. وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات پارلمانی عراق قرار داریم و در عین حال شاهد فعالیت سعودی‌ها در این کشور هستیم؛ آیا وزارت خارجه از این موضوع غافل است؟ گفت: غافل نیستیم. این سیاست خرید امنیت و نفوذ سال‌هاست که ادامه دارد و در عین حال موفق هم نبوده است. مردم عراق آینده خود را تعیین می‌کنند. ایران حضور خوبی در عراق دارد اما این حضور همواره با احترام به انتخاب مردم عراق بوده است و این احترام ما را دارای نفوذ در این کشور است. متاسفانه همسایگان ما با فرمان غلط وارد منطقه شده‌اند و با پاشیدن بذر بد مشخصاً نتیجه بدی هم می‌گیرند. اینکه تلاش می‌کنند نخست‌وزیر کشوری را در کشورشان زندانی کرده و با حمایت از برخی گروه‌های تکفیری و تزریق مقادیر زیادی پول ناامنی را در آن کشورها ایجاد کنند، معلوم است امنیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. متاسفانه مقامات این کشورها یادگیری‌شان از تاریخ و تحولات کند است.

ظریف در رابطه با واکنش ایران در تجزیه یمن اظهار کرد: اقدام عربستان در یمن جز به ایجاد نفرت و خشم و کشتار کودکان و بی‌گناهان نینجامیده است. ایران از همان ابتدا راه‌حلی چهار ماده‌ای را ارائه کرد و همچنین آتش‌بس فوری و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی را دنبال کرد و امروز هم معتقدیم همین راه‌حل‌ها برای مساله یمن وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: ما از امارات متحده عربی و عربستان می‌خواهیم هر چه سریع‌تر از یمن و تجزیه آن دست بردارند. سیاست سه سال گذشته این کشورها جز تنفر و کشتار فایده‌ای نداشته است. ما معتقدیم جز راه‌حل چهار ماده‌ای ایران راه‌حل دیگری برای مساله یمن وجود ندارد

کد خبر 397556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha