دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور ترکیه برای دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان راهی ایتالیا شد و انتظار می‌رود مساله قدس در کانون گفت‌وگوهای این دو در روز دوشنبه ۱۶ بهمن قرار بگیرد.

هم‌زمان با اين برنامه ، برگزاری تظاهرات در مرکز رم در اعتراض به عملیات آنکارا علیه کردهای سوریه ممنوع شده‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سفر رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌‌جمهور ترکیه به ایتالیا برای دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی انجام می‌شود که او پیشتر در سال ۲۰۱۵ پس از آن‌که پاپ کشتار سال ۱۹۱۵ علیه ۱.۵ میلیون ارمنی را "قتل‌عام" خواند، انتقادهایی را مطرح کرد.ترکیه با قاطعیت قتل‌عام ارمني‌ها را تکذیب می‌کند.

اما این دو مقام زمینه گفت‌وگوی مشترکی درباره قدس دارند و در ماه دسامبر تلفنی درباره اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رایزنی و توافق کردند که نباید هیچ‌گونه تغییری در وضعیت این شهر به وجود آید.

اردوغان یکشنبه 15 بهمن پیش از عزیمت گفت: ایالات متحده آمریکا با مساله قدس خودش را منزوی کرده‌است.

او در استانبول به خبرنگاران گفت: در روند پیش رو، بیایید و قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسید. این هدفی است که باید به آن دست یافت. ما روی این موضوع کار می‌کنیم.

این اولین دیدار یک رئیس‌جمهور ترکیه از واتیکان طی ۵۹ سال گذشته است. همچنین انتظار می‌رود شرایط سوریه و عراق و نیز کمک‌های انسانی و آوارگان در دستورکار گفت‌وگو باشد. انتظار می‌رود پاپ مساله عفرین را با اردوغان در میان بگذارد. دو طرف ۸:۳۰ به وقت گرینویچ دیدار می‌کنند.

ترکیه ماه گذشته نیروهایی روانه سوریه کرد تا شبه‌نظامیان کرد ی‌پ‌گ را در نزدیکی مرز جنوبی‌اش هدف بگیرند. از نظر ترکیه این نیروها یک گروه تروریستی و شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) هستند اما عملیات مذکور با انتقادات داخلی و خارجی بسیاری همراه شده است. ‌

انتظار می‌رود اعتراضاتی در رم به مناسبت سفر اردوغان انجام شود و حدود سه هزار و 500 پلیس و نیروی امنیتی به حالت آماده‌باش درآمدند.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه "لا استمپا" با رد اعتراض‌هاي احتمالی گفت: من با مردمی که از تروریسم حمایت می‌کنند، صحبتی ندارم. من فقط با کسانی که با آن مبارزه می‌کنند، حرف می‌زنم.

مقام‌های ایتالیایی ممنوعیت ۲۴ ساعته برای برگزاری هر نوع تجمع و تظاهرات را اعلام کردند که مدت اقامت اردوغان از عصر یکشنبه تا عصر دوشنبه را پوشش می‌دهد. با این حال یک تحصن ۲۰۰ نفری از سوی یک انجمن کرد در ایتالیا قرار است با فاصله اندکی از واتیکان امروز برگزار شود.

این انجمن کرد می‌گوید: در عفرین، یک جنایت جدید علیه بشریت در حال وقوع است.

کد خبر 397484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha