چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند استنشاق بخار نیکوتین با استفاده از سیگارهای الکترونیکی با وجود مقدار کمتر مواد سرطان‌زای آن نسبت به دود سیگار، باز می‌تواند به DNA آسیب بزند و خطر سرطان را بالا ببرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی پژوهشگران آمریکا مقایسه‌ای میان توان سرطان‌زایی سیگارهای معمولی با سیگارهای الکترونیکی انجام نداده است.

اما در بررسی‌ها بر روی موش‌های آزمایشگاهی، موش‌هایی که در معرض دود سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، در مقایسه با موش‌های گروه شاهد که در معرض هوای تصفیه‌شده بودند، میزان‌های بالاتر آسیب DNA در قلب، ریه‌ها و مثانه داشتند.

اثرات مشابهی در هنگامی‌که سلول‌های ریوی و مثانه در معرض نیکوتین و کتون نیتروزامین مشتق از نیکوتین (NKK)، یک مشتق سرطان‌زای نیکوتین، قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.

این سلول‌های قرارگرفته در معرض این مواد سمی با احتمال بیشتری نسبت به سلول‌های شاهد با احتمال بیشتری دچار جهش و سرطانی می‌شوند.

پژوهشگرانی که به سرپرستی مونگ شانگ تانگ از انستیتوی پزشکی زیست‌محیطی در دانشگاه نیویورک این بررسی را انجام دادند، نوشتند: «بنابراین گرچه دود سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد سرطان‌زای کمتری نسبت به دود توتون است، اما کسانی که از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند نسبت به غیر سیگاری‌ها در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سرطان مثانه و سرطان ریه و بیماری‌های قلبی هستند.

کارشناسان می‌گویند برای روشن شدن خطرات واقعی استنشاق بخار نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی که عموماً جایگزین ایمن‌تری نسبت به سیگارهای معمولی شمرده می‌شود، باید تحقیقاتی بیشتری انجام شود.

یک بازبینی فراگیر مقالات علمی که در اوایل این ماه وسیله آکادمی‌های ملی علوم آمریکا منتشر شد، نشان داد که استنشاق بخار نیکوتین نسبت به کشیدن سیگار کمتر زیان‌بار است، اما ممکن است در افراد جوان به اعتیاد به نیکوتین بینجامد.

در این بازبینی تأکید شده بود که اثرات واقعی این عادت بر سلامت هنوز روشن نیست، زیرا گرایش به استفاده از سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید است.

کد خبر 397018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha