همشهری آنلاین: رییس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتکارات و اختراعات بسیجیان حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد و برای اینکه حمایت‌ها از بسیجیان نوآور جهت‌دار باشد، نیاز است توافقنامه‌ای به امضا برسد.

غلامحسین غیب‌پرور

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار «غلامحسین غیب‌پرور» روز سه شنبه در حاشیه همایش تخصصی سرآمدان فناوری و صنعت بسیج در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای حمایت از نوآوران در کشور خلأهایی وجود دارد که البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات خوبی در جهت حمایت از نوآوران انجام داده است.

وی افزود: ما در بسیج در این رابطه وظایفی را برعهده گرفته‌ایم؛ نخست اینکه نوآوران را به جامعه معرفی کنیم و اینکه در این رابطه الگوسازی کنیم و این الگوها را به نسل جوان ارائه کنیم؛ این الگوها در راستای هدایت جوانان نوآور به سمت مراکز ثبت اختراع و حامی واحدهای تولیدی است.

سردار غیب‌پرور خاطرنشان کرد: اینکه خود سازمان بسیج بخواهد کمک کند تا طرح‌های نوآوران به تولید انبوه برسد، چنین توانی ندارد اما این ظرفیت را دارد که از این افراد حمایت کند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: چیزی که امروز نیاز داریم راهکارهای انقلابی و عملیاتی است؛ به گونه‌ای که حمایت‌ها پشت درب‌ها و روی میزها نماند، چون اگر این اتفاق بیافتد ممکن است موجب دلسردی مبتکران و نوآوران شود و حتی ممکن است دیگران این افراد را جذب کنند که این به مصلحت نیست.

سردار پاسدار غلامحسین غیب پرور، همچنین در نشست سرآمدان فناوری و صنعت که با همکاری سازمان بسیج صنعتی کشور برگزار شد، اظهار کرد : 4 وزارتخانه و سازمان، حامی بسیج مهندسان صنعت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف انقلاب اسلامی طبیعی است که در موضوعات مختلف از رشد و بالندگی برخوردار باشیم، اما در برخی بخش‌ها دچار کندی هستیم از جمله بخش صنعت که چنین نشست‌هایی باید در نقاط ضعف راهگشایی کند.

وی گفت: باید طرحی برای برون‌رفت از مشکلات داشته باشیم و حداقل به برخی از آنها بپردازیم.

سردار غیب‌پرور افزود: جامعه مهندسان در بخش صنعت، کشاورزی و عمران دارای 190 هزار مهندس بسیجی است که اگر این میزان را به خارج از محدوده بسیج تسری دهیم، این افراد چندین برابر می‌شوند و با احتساب بخشی از نیروهای در حال تحصیل، آمار قابل ملاحظه‌ای احصا می‌شود که نتیجه آن این است که در یک نگاه کلان با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه نیستیم.

وی گفت: اگر بپذیریم کمبود نداریم، باید آسیب‌شناسی کنیم که البته من در مقام آسیب‌شناسی علمی نیستم، اما از تجربیاتم چند نکته را عرض می‌کنم.

رییس سازمان بسیج گفت: بنا بر تجربه متوجه شدم که در زمینه نیروی متخصص نیازمند نگاه تحولی در مدیریت صنعت هستیم که البته این بحث در سطح تعاملات مدیران در صنعت کشور است و فرض بر این است که تمامی نیروهای متخصص ما کاملاً سالم هستند.

غیب‌پرور افزود: همچنین به نظر می‌رسد باید به عارضه شناسی و آسیب‌شناسی صنعت کشور به صورت عملیاتی ورود کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید به عارضه‌شناسی و آسیب‌شناسی صنعت کشور به صورت عملیاتی ورود کنیم، در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای پایان‌نامه دکترا در کشور انجام می‌شود که جای آنها در آرشیو کتابخانه‌های دانشگاه‌های کشور است و به صورت محدود یا فوق‌العاده کمرنگ به صنعت وارد می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت:‌کشور متعلق به همه ماست و باید منافع ملی کشور را به عنوان یک مسئله ملی وسط بگذاریم و درباره آن تلاش کنیم تا به سمتی حرکت کنیم که شأن کشورمان است.

وی گفت:‌انقلاب اسلامی یعنی می‌خواستیم روی پای خود بایستیم اما در عمل در بخش‌هایی کم عمل کردیم. معتقدم در مقوله اقتصاد مقاومتی هنوز به مرحله باور نرسیده‌ایم در نتیجه کماکان مشکل باقی است.

سردار غیب پرور تاکید کرد :‌در همایش امروز اعتقادم راسخ‌تر شد وقتی دیدم جوانان ما ایده و حرف دارند برای مثال خواهر جوانی از شهرستان صحنه کرمانشاه در نمایشگاه تخصصی امروز شرکت کرده و با کمک دوستان خود طرحی را انجام داده‌اند که پسندیدم و قابل تسری است البته باید در این زمینه بررسی علمی شود.

وی توضیح داد: ایده این جوان ایجاد طرح خیرین صنعت در صحنه است که طرحی مانند خیرین سلامت است که البته فقط موضوع مالی در این طرح مطرح نیست بلکه به ایده و خلاقیت توجه دارد.

وی گفت: جوان دیگری سانتریفیوژ یخچال‌دار ارائه کرده است که با ساخت این دستگاه در ایران ما پنجمین یا ششمین کشوری هستیم که این محصول را خواهیم داشت.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان اینکه در روند حمایت از چنین پروژه‌هایی به شرط نگاه انقلابی و تحولی باید وارد شویم که اگر این نگاه وجود نداشته باشد همین افراد در مرحله ثبت اختراع، ورود به بازار و ادامه راه دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به برخی اقدامات بسیج در دوره جنگ تحمیلی گفت: پل بعثت که شاهکار مهندسی بسیج در اتصال رود اروند به خلیج‌فارس است روی رودخانه‌ای با سرعت آب 70 تا 80 کیلومتر در ساعت با دهانه لوله‌ای در وسط جنگ ساخته شده است. یا پل حضرت سیدالشهدا (ع) که روی رودخانه هور در جزیره مجنون در عملیات خیبر با 13 کیلومتر مسافت ساخته شد که تمامی این موارد نشان می‌دهد که توانمندی در کشور ما وجود دارد و باید تکانی بخوریم.

وی گفت: بسیج صنعت چند کار باید انجام دهد که از جمله این کارها کمک به صنعت و نظام مدیریتی، تربیت نیروی انسانی متخصص متعهد، نوسازی مدل صنعت و رصد دائم صنعت کشور است.

وی گفت: برخی اصحاب رسانه نقدهایی داشته‌اند که فلانی طرح‌هایی را در کشور شروع کرده بدون هماهنگی با برخی مجموعه‌ها برای مثال وزارت آموزش و پرورش در حالی که رویکرد بسیج حتماً هماهنگی با مجموعه‌هاست و کارمان را بلدیم و توجیه هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: بسیج این آمادگی را دارد که به میدان بیاید و کمک کند زیرا همه باید برای انقلاب کمک کنیم و به شرط داشتن یک برنامه مشخص در رأس مشکلات راهگشا باشیم.

کد خبر 396976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha