همشهری آنلاین: معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: حل مشکل ریزگردها نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است ما به اتفاق کشورهای عضو و زیر چترحمایتی سازمان ملل تمام تلاش‌مان را می‌کنیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

موضوع ریزگردها زیر چتر حمایتی سازمان ملل بررسی می‌شود

به گزارش مهر، در جریان امضای توافقنامه تاسیس مرکز اپدیم به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی، شمشاد اختر دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اسکاپ) گفت: بسیار خوشحالم که در این نشست در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم. در طی سال‌های گذشته برای استقرار تاسیس مرکز اپدیم تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت. این مرکز قرار است در راستای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا فعالیت داشته باشد.

او با بیان این که مرکز اپدیم به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و پس از فاجعه بم شکل گرفته است، ادامه داد: در پی تلاش‌های مضاعف و مستمر و همکاری و حمایت دبیرخانه اسکاپ و کشورهای عضو که بالغ بر ۶۰ کشور هستند، امروز این تلاش به بار نشست.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد چرا که بر اساس آمار این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده و زلزله، سیل، ریزگردها، خشکسالی و ... در این منطقه بسیار دیده می‌شود.

او با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات در زمینه پیشگیری از بلایا گفت: دو نکته در اینجا حائز اهمیت است؛ یکی این که چطور بتوانیم از پیشرفت‌های علمی مان در خصوص هشدار پیش از وقوع بلایا استفاده کنیم. این موضوع به ویژه در کشورهای آسیب‌پذیر منطقه بسیار مهم است و نکته دوم موضوع تاب‌آوری و مقاوم‌سازی است؛ تاب‌آوری در مقابل بلایا به صورتی که تلفات انسانی و خسارات اقتصادی کم‌تر شود.

شمشاد اختر افزود: مساله بلایای طبیعی تنها به یک کشور منحصر نیست و همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را طلب می‌کند. باید به دقت همه جوانب کار برسی و طراحی شده و در اجرای آن قدم های محکمی برداشته شود.

معاون دبیر کل سازمان ملل در پایان گفت: مساله طوفان‌های گردوخاک به تازگی بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در نقاطی از منطقه شاهد این مشکل روزافزون هستیم که باید در مورد آن چاره‌جویی جدی صورت گیرد. این موضوع در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده است که انتظار داشته باشیم در مدت زمانی کوتاه حل شود. حل این مشکل نیازمند همکاری‌های منطقه ای و فرا منطقه‌ای است. ما به اتفاق کشورهای عضو و زیر چتر حمایتی سازمان ملل تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود. مطمئنا آینده‌ای مثبت را در این خصوص در چشم‌انداز خود ترسیم می‌کنیم.

کد خبر 396956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha