همشهری آنلاین: کمتر از سه روز به آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مانده اما شاید اتفاق اصلی سال ۹۶ سینمای ایران سه روز پس از پایان جشنواره بیفتد و آن اکران همزمان دو فیلم بسیار مهم در سینماهاست.

به گزارش همشهري آنلاين، در شرايطي كه شوراي صنفي نمايش يك هفته پيش اعلام كرده بود فيلم‌هاي اكران امسال نمي‌توانند در اكران نوروز روي پرده بمانند اما اهميت آخرين ساخته مجيد مجيدي به اندازه‌اي بود كه اعضاي شورا را متقاعد به تغيير راي كرد. به اين ترتيب، «پشت ابرها» يا «در ميان ابرها» از 25 بهمن روي پرده سينماها مي‌رود و اگر كف فروش را حفظ كند، اكران آن در نوروز 97 هم ادامه مي‌يابد.

ديگر فيلم تحسين‌شده سينماي ايران كه نمايش عمومي آن از 25 بهمن آغاز مي‌شود، «بدون تاريخ، بدون امضا» به كارگرداني وحيد جليلوند است. دومين ساخته اين بازيگر و صداپيشه پيشين و فيلمساز امروز سال گذشته در جشنواره سي و پنجم سيمرغ‌هاي بلورين بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر مرد مكمل (نويد محمدزاده) را برد و در شرايطي كه تصور مي‌شد يكي از گزينه‌هاي اصلي اكران نوروز يا عيد فطر باشد، چشم به افق‌هاي دورتر دوخت.

«بدون تاريخ، بدون امضا» بدون اكران شدن در ايران راهي بخش افق‌هاي هفتاد و چهارمين جشنواره فيلم ونيز شد و اواخر تابستان دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را برد. حضور در شيكاگو و به دست آوردن هوگوي طلايي بهترين فيلم بخش كارگردانان جديد پنجاه و سومین دوره اين رويداد مهم سينمايي ديگر افتخار اين فيلم بود كه تصور مي‌شد نماينده ايران در اسكار 2018 خواهد بود اما اكران نشدن باعث شد شرايط لازم را براي ورود به رقابت اسكار نداشته باشد.

«پشت ابرها» هم نخستين تجربه مجيدي در ساختن كامل يك فيلم در خارج از مرزهاي ايران با بازيگران و عوامل غيرايراني است. نخستين ايران نامزد اسكار براي اين تجربه هندوستان را برگزيد و بدون ستاره‌هاي نام‌آشنا و البته با بهره بردن از موسيقي و آواز مرسوم پروژه‌هاي باليوودي «پشت ابرها» را آماده نمايش كرد. فيلم در جشنواره لندن رونمايي شد و پس از آن در چند رويداد مهم هم به نمايش درآمد كه جشنواره بوسان از آن جمله است.

گرچه شايد فضاي تلخ و مصيبت‌زده «بدون تاريخ، بدون امضا» آن را به گزينه‌اي مناسب براي اكران نوروز تبديل نكند اما فيلمي كه مجيدي در هند ساخته مي‌تواند بيش از يك ماه روي پرده بماند و تماشاگران را راضي كند. «پشت ابرها» با وجود داشتن فضاي آشناي ديگر ساخته‌هاي خالق «بچه‌هاي آسمان»، از موسيقي و آواز هندي بي‌بهره نيست و شنيدن آهنگي كه اي‌آر رحمان براي آن ساخته، جاذبه‌اي است كه شايد ايراني‌ها را به سالن‌هاي تاريك بكشاند.

کد خبر 396893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha