مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

امروزه جوامع بشری با توجه به رشد فزاینده ارتباطات و اطلاعات، نیاز به مدیریت خاصی دارند که بتوانند از سرمایه های انسانی و اجتماعی بهره کافی راببرند تا با مدیریت صحیح در زندگی روزمره تسهیلات ویژه ای فراخور زندگی اجتماعی فراهم آورند.

کاهش زمان انجام خدمات، افزایش کیفیت و تسهیل در انجام ارتباطات را می توان از نیازهای تعاملات اجتماعی در عصر کنونی نام برد.

با توجه به گسترش فزایتده ابزارهای ارتباطی برپایه IT و دسترسی آسان شهروندان به سیستم مخابرات از قبیل تلفن ثابت و همراه و امکانات رایانه ای و اینترنتی و با توجه به اشتغال روزافزون شهروندان جهت انجام امور روزمره زندگی استفاده از تکنولوژی‌های ساده و در دسترس جهت تسهیل در این ارتباط از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

لذا شهرداری تهران در رویکردی نوین با بکار بستن دانش فناوری اطلاعات و سیستم های مخابراتی و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و مجرب در مدیریت شهری، سامانه ای را ایجاد نمود که به انجام سریع ودقیق امور شهری با نظر مستقیم و مشارکت فعال شهروندان می پردازد و ساکنین شهر را نسبت به محیط زندگی خویش وارد عرصه مدیریت می نماید.

این رویکرد جدید در حوزه مدیریتی دارای برکات و فواید ویژه ای در مدیریت شهری است که از جمله به ایجاد مرکز هدایت و کنترل، ساماندهی فوریت های خدمات شهری، شناخت مسایل و مشکلات مبتلا به مردم و برقراری پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان را می توان نام برد.

واحد دریافت پیام‌های مردمی ۱۳۷ شهرداری تهران با هدف دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیران ارشد شهرداری در سال ۱۳۷۹ راه اندازی شد که این واحد درخواست های مردمی را از طریق سیستم صوتی دریافت می نمود، میانگین تماس در این دوره با شماره ۱۳۷، ۱۰ تماس در روز بوده است، به دنبال افزایش حجم ارتباطات و همچنین تقاضای شهروندان مبنی برامکان ارتباط مطلوب تر با این کد خدماتی، طرح بازبینی واحد ۱۳۷ تدوین و سیستم مرکز تلفن در مهر ماه سال ۸۱ راه اندازی و امکان ارتباط با اپراتور انسانی مهیا گردید.

نظر به رویکرد نوین جدید شهرداری و با بهره مندی از آخرین سیستم های فن آوری اطلاعات روز، مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷در سوم دیماه ۸۴ با یک سایت ثبت خبر، ۲۲ اپراتور به صورت سه شیفت با ثبت ۳۰۰ پیام در روز کار خود را آغاز نمود.

در حال حاضر این سامانه در راستای اصول شهروند مداری و محله گرایی و مشارکت مردمی با شعار (سرعت، دقت، صحت) با ۶۰ خط تلفن، ۴۴ اپراتور، در هر شیفت با ۲ سایت ثبت خبر و یک سایت بازخورد با ۲۲ نفر و ۷ هزار تماس روزانه، بصورت ۲۴ ساعته در خدمت شهروندان می باشد.

۱۳۷ با هدف ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت رفع مشکلات و معضلات شهری و مدیریت غیر مستقیم مردم بر شهر و دریافت دیدگاهها و نقطه نظرات شهروندان در خصوص مدیریت شهری با رویکرد خدمات رسانی مطلوب تر به شهروندان و ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با مدیرران ارشد شهرداری راه اندازی شد.

۱۳۷ جایگزین مراجعات حضوری شهروندان به مبادی اجرایی گردیده است و اینک شهروندان بدون مواجه با هرگونه انتظار و خواسته ای از سوی مبدا اجرایی و بدون منت به خواسته‌های شهری خود خوهند رسید.

در حال حاضر رسیدگی به تماسهای تلفنی شهروندان با سامانه ۱۳۷ به ۷۲ ساعت رسیده که با راه اندازی سایت بازخورد که پیامهای انجام شده توسط مناطق و نواحی را از طریق تماس با شهروند پیگیری می کند روزانه حدود ۳ هزار تماس تلفنی که جنبه پیگیری داشته قطع شده است.

سایت ثبت و ابلاغ خبر به صورت شبانه روزی با شهروندان ارتباط مستقیم دارد و شهروندان نواقص و مشکلات خود را در خصوص خدمات شهری از طریق تماس با شماره تلفن ۱۳۷ به سایت منتقل نموده که پس از دریافت و مشخص نمودن نوع اولویت، کد شناسایی به تماس گیرنده ارائه می‌شود که از طریق این کد شهروند می تواند در هر زمان پیگیری پیام خود باشد.

پیام دریافتی از طریق GIS متصل یه سیتم نرم افزاری، آدرس یابی شده و سپس به صورت پاکت الکترونیکی به رنگ قرمز ثبت و به منطقه یا ناحیه مورد نظر به‌ صورت آنلاین ارسال می‌شود.

پیام‌های ارسال شده توسط تیم فوریت‌های ۱۳۷ مستقر در منطقه یا ناحیه بررسی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

هر پیام که از طریق این سامانه به مناطق و نواحی برای پیگیری و اجرا ابلاغ می شود به منزله ابلاغ پیام از سوی شخص شهردار تلقی شده و تمام مناطق و نواحی موظف به رسیدگی سریع به آن هستند.

طرح جهادی ۱۳۷ از تیرماه سال ۱۳۸۵ و باهدف ترویج مشارکت عمومی، اقدام سریع در رفع نواقص شهری، تمرین برای تمرکز نیرو و امکانات شهرداری، ایجاد هماهنگی بین مردم و نهادهای مدنی، احیای روحیه همکاری بین شهروندان و شهرداری و جمع آوری اولویت بندی نیازها و مطالبات آنها تا پایان سال ۸۵ در کلیه مناطق شهر تهارن اجرا شد.

مرحله دوم طرح جهادی از بیستم اردیبهشت ماه امسال بصورت دو منطقه ای شروع شد. همزمان با اجرای این طرح، طرح جهادی در نواحی هم اجرا می‌شود.

موضوعاتی که شهروندان در خصوص آن با سامانه ۱۳۷ ارتباط برقرار می کنند شامل موارد ذیل است:

خدمات شهری و عمرانی: سفات، جدول گذاری، آبیاری درختان، جمع آوری زباله، لایروبی، رفع آبگرفتگی، برف روبی، رفع لغزندگی، نصب پل عابر، احداث بزرگراه، احداث فضای سبز، احداث اماکن فرهنگی، هنری، ورزش و ...

حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری: اتوبوس، تاکسی، مینی بوس، مترو، خطوط عابر پیاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مسافربرهای شخصی تحت نظارت تاکسیرانی

اماکن عمومی: پارکها و فضای سبز، پایانه های مسافربری، بهشت زهرا (س)، مراکز معاینه فنی، میادین میوه و تره بار، فروشگاهای شهروند، ایستگاهای اتوبوس، مترو و ...

زیباسازی و چشم اندازی شهری: حذف زوائد فیزیکی، نظافت دیوارها، درختکاری، گلکاری، معابر عمومی، شست و شوی نشانه ها و علامت‌های شهری، نظافت معابر و ...

امور اجتماعی و مزاحمت‌های شهری: سد معبر، جمع آوری متکدیان و کارتن خوابها، اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی

آخرین بروزرسانی یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱

کد خبر 39676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز