مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای جمجمه‌ای که درحدود یک دهه پیش درون یک غار کشف شده‌بود، اکنون به عنوان قدیمی‌ترین فسیل انسانی در خارج از قاره آفریقا معرفی شده‌است، فسیلی که قدمت آن ۱۷۷ هزار سال تا ۱۹۴ هزار سال تخمین زده شده‌است.

براساس گزارش رويترز، غار ميسليا واقع در غرب كوه كارمل واقع شده و در اوايل دهه 2000 دانشمندان شواهدي به دست آوردند كه نشان مي‌داد اجداد انسان در بخش‌هاي عميق‌تر اين غار زندگي مي‌كرده‌اند.

دانشمندان در اين غار مقاديري از بقاياي اسكلت انسان و حيوانات را كشف كردند كه بخشي از فك بالاي انسان به همراه دندان‌هاي روي آن در ميان آنها ديده مي‌شد. ابزارهاي كشف شده در كنار اين بقاياي نشان از حضور گروهي مهاجر داشت كه فناوري‌هاي جديدي به همراه داشته‌اند و دانشمندان در بررسي‌هاي اوليه قدمت محل اكتشاف را 100 هزار تا 160 هزار سال اعلام كردند.

اكنون دانشمندان با استفاده از سه تكنيك جديد تاريخ‌نگاري قدمت دندان‌هاي كشف شده درون غار ميسليا را نزديك به 200 هزار سال تخمين زده‌اند. اجداد انسان براي ميليون‌ها سال در بخش‌هاي شمالي زمين پرسه زده‌اند. اما فسيل‌ دندان به دسته‌‌اي از انسان‌ها تعلق دارد كه با ظهور نسل انسان‌هاي مدرن در ارتباط بوده‌اند.

به گفته دانشمندان فسيل جديد ثابت مي‌كند اجداد انسان مدرن بسيار زودتر از آنچه پيش از اين تصور مي‌شد،از آفريقا مهاجرت كرده‌اند. تا پيش از اين تصور مي شد انسان‌ها بيش از 220 هزار سال پيش از آفريقا خارج شده‌اند. استفاده از سه تكنيك متفاوت تاريخ‌نگاري باعث شده تا دانشمندان از نتايج به دست آمده اطمينان كامل داشته باشند. به گفته آنها تمامي نشانه‌هاي ژنتيكي كشف شده درون فسيل غار ميسليا با ويژگي‌هاي انسان‌هاي مدرن همخواني دارند  و برخي از اين ويژگي‌ها در نئاندرتال‌ها و دگير گونه‌هاي انساني نيز وجود داشته‌اند.

کد خبر 396573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha