سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیو ماسکلا، نوازنده نامدار ترومپت و پدر موسیقی جاز آفریقای جنوبی پس از بیش از پنج دهه فعالیت هنری در کمال آرامش در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۷۸ سال داشت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ماسكلا كه از يك دهه پيش به سرطان پروستات مبتلا شده بود، آخرين بار سال 2010 در ژوهانسبورگ روي صحنه رفت و دو كنسرت اجرا كرد. برخي اين دو اجراي نوازنده نامدار ترومپت را «نوشته روي سنگ قبر» پس از چند دهه فعاليت درخشان ارزيابي كردند. تقريبا تمام دوران حضور ماسكلا در عرصه موسيقي آفريقاي جنوبي با بحران‌هاي سياسي سرزمين مادري‌اش همزمان بود.

هيو در شهر معدني ويتبنك در شرق آفريقاي جنوبي به دنيا آمد و نخستين ترومپت زندگي خود را از ترور هادلستن، اسقف اعظم و فعال ضدآپارتايد هديه گرفت. او بعدها براي درس خواندن به بريتانيا و آمريكا رفت و به موفقيت‌هاي فراوان رسيد. ماسكلا علاوه بر داشتن روابط دوستانه و نزديك با اسطوره‌هايي چون مايلز ديويس و جان كولترين، با چند ستاره بزرگ از جمله اوتيس ردينگ و جيمي هندريكس در دهه 1960 برنامه اجرا كرد.

او همزمان با فعاليت در عرصه موسيقي درگير سياست هم بود و در 1987 ترانه «او را به خانه برگردانيد» را براي نلسن ماندلا نوشت كه به سرود ملي جنبش ضدنژادپرستي تبديل شد. يكي از نقاط اوج كارنامه ماسكلا اجراي برنامه در مراسم افتتاحيه جام جهاني 2010 در ژوهانسبورگ مركز آفريقاي جنوبي بود. جيكوب زوما، رئيس‌جمهوري آفريقاي جنوبي هم در پيامي براي درگذشت ماسكلا، او را كسي توصيف كرد كه مشعل آزادي را زنده و روشن نگه داشته است.

کد خبر 396309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha