محسن سلیمانی، نویسنده، مترجم، کنشگر ادبیات و رایزن فرهنگی ایران در صربستان، دوشنبه‌ی همین هفته (دوم بهمن ۱۳۹۶) در ۵۸ سالگی، درگذشت.

دوچرخه

سلیمانی، سال ۱۳۳۸ در تهران به دنيا آمد و فارغ‌التحصیل رشته‌ي زبان و ادبیات انگلیسی بود. او بيش از سه‌دهه از عمر خود را با داستان‌نويسي، ترجمه، روزنامه‌نگاري ادبي و ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي گذراند. او کار نویسندگی را به‌صورت حرفه‌اي، از سال 1359در «حوزه‌ي اندیشه و هنر اسلامی» شروع کرد و چند سالي مسئوليت واحد ادبیات داستانی حوزه و سردبیري شماره‌هاي نخستين جُنگ‌های سوره را برعهده داشت.

 او از سال ۱۳۶۶ به‌عنوان مسئول بخش ترجمه‌ي ادبی و ادبیات داستانی مجله‌ي کیهان فرهنگی به فعاليت ادبي- مطبوعاتي خود ادامه داد. سليماني از اوايل دهه‌ي 70 شمسي، در معاونت بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشغول به كار شد و از آن زمان تا كنون مسئوليت بخش فرهنگی نمايندگي‌هاي ایران را در چند كشور بر عهده داشته است. او در آخرين مأموريت فرهنگي خود، در جايگاه رايزن فرهنگي ايران در بلگراد براي معرفي فرهنگ و هنر ايران، به اهالي فرهنگ در خارج از كشور تلاش مي‌كرد. در پيشينه‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي- مطبوعاتي سليماني، دبیري سرویس ادبی روزنامه‌هاي همشهري، صبح امروز و بهار نیز درج شده ‌است.

از اين نويسنده و مترجم ده‌ها جلد كتاب داستان، طنز، آموزش و يا مباحث نظري در زمينه‌ي داستان‌نويسي و طنز و تعداد زيادي مقاله‌ي منتشر شده در نشريه‌هاي معتبر به يادگار مانده ‌است.

برخی از آثار محسن سليماني عبارتند از: سالیان دور، اتوبوس يك طبقه و چند داستان ديگر، درخت كاج و دو داستان ديگر، آشنای پنهان، نقاش كوچك، عيد پاك، عشق و نان، عابر پياده و خانه‌اي براي فرزندانم (مجموعه‌داستان)، چشم در چشم آینه (مجموعه‌نقد و یک گفتار)، تأملی دیگر در باب داستان، رمان چیست؟، درس‌هایی درباره داستان‌نویسی، فضا و مكان، طرح و ساختار رمان، از روی دست رمان‌نویس، ۲۸ اشتباه نویسندگان، و جادوي زاويه ديد (اصول داستان‌نويسي)، کلاسيك‌های مشهور جهان، عاشقانه‌هاي كلاسيك، چگونه زندگي‌نامه بنويسيم؟، شوخي‌هاي پسران آدم و شوخي‌هاي دختران حوا (طنز) اسرار و ابزار طنزنويسي و واژگان ادبیات داستاني (انگلیسی به فارسی و فارسی به انگليسي) و...

کد خبر 396241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha