مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

شهرداری تهران همایشی را با حضور صاحب‌نظران و مقام‌های ارشد ایرانی و خارجی برگزار می‌کند تا برای هوشمندسازی پایتخت یک برنامه جامع تدوین کند و «تهران هوشمند» شکل بگیرد

نمودار

تهران به یک شهر هوشمند تبدیل می‌شود؛ شهری که مردم در آن می‌توانند در زمانی کوتاه اطلاعات‌ مورد نیازشان را به‌دست بیاورند، اتلاف وقت کمتری خواهند داشت و خدمات شهری زودتر از آنچه نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار می‌گیرد. یکی از نخستین اقدامات برای خیز پایتخت و تبدیل‌شدن آن به شهری هوشمند، برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» در اسفندماه امسال خواهد بود. شهر هوشمنداما می‌تواند چه مشکلاتی را برای مردم حل کند؟

  • در شهر هوشمند چه اتفاقی می‌افتد؟

شهر هوشمند اکنون در جهان اصطلاح شناخته‌شده‌ای است که فناوری زندگی مردم و شهروندان را ساده‌تر و کم‌دغدغه‌تر می‌کند. در یک تعریف کلاسیک، شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که براساس آخرین نظریه‌های تکامل‌یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای ۶ معیار اصلی مهم باشد:‌ حمل‌ونقل هوشمند، حاکمیت هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند، شهروند هوشمند و کسب‌وکار هوشمند.

با استفاده از فناوری، زمان انجام کارهای مختلف در حال کوتاه‌ترشدن است. دولت‌های بسیاری در جهان در تلاش هستند تا از جنبه‌های مختلف فناوری در سیستم‌های شهری استفاده کنند و خدماتی ارائه کنند که با صرف کمترین زمان در تمام امور مورد نیاز زندگی شهری به بالاترین سطح بهره‌وری دست یابند. مهدی اسماعیلی رخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فاوای شهرداری تهران (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) درباره مشخصات شهر هوشمند به همشهری می‌گوید: «در این سیستم به شهروندان خدمات متنوعی ارائه می‌شود که قبلا به‌دست آوردن‌شان کار دشواری بود.

بخشی از این اطلاعات و خدمات مثل اطلاعات ترافیکی قبلا هم وجود داشته‌اند اما در این سیستم جدید قرار است شکل یکپارچه به‌خودشان بگیرند. دما، ترافیک، پارکینگ‌های آماده به‌کار یا جای‌پارک خالی بخشی از اطلاعاتی است که با راه‌اندازی این سیستم جدید قرار است کاربران شهری به آن دسترسی داشته باشند. قبلا بخش‌هایی از سرویس‌های مشابه با آنچه در شهر هوشمند وجود دارد به‌صورت الکترونیکی به شهروندان داده می‌شد اما این‌بار قرار است همه این اطلاعات همراه با یک سری سرویس‌های جدید در اختیار آنها قرار بگیرد.

همایش تهران هوشمند برای بررسی شرایط اجرای این برنامه شکل می‌گیرد.» او می‌گوید: «راه‌اندازی این سرویس ویژه یک مشارکت جمعی را می‌طلبد. به همین دلیل، نهادهای تصمیم‌گیر دیگر نیز در این همایش حضور خواهند داشت و برای تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری که قرار است از سال98 اجرایی شود، نظرات کارشناسی‌شان را ارائه می‌کنند. بخش مهمی از این همایش، برنامه‌ریزی در حوزه شهر هوشمند خواهد بود که در این همایش درباره‌اش بحث می‌کنیم.»

  • برنامه‌ریزی برای تهران آینده

نمایشگاه «تهران هوشمند» جرقه کوچکی خواهد بود تا برنامه‌ریزان و افراد صاحب‌نظر در این حوزه با چنین موضوعی آشنا شده و برنامه‌هایشان در این‌باره را بازگو کنند. هوشمند‌سازی‌ شهر پروژه مفصلی خواهد بود که طبق گفته محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین کارهای پیش روی این سازمان در سال‌های آینده است. وی با اشاره به اینکه طرح هوشمندسازی شهر تهران در افق1404 درج شده، از راه‌اندازی «دبیرخانه تهران هوشمند» خبر می‌دهد که طبق نظر شهردار تهران تشکیل شده و یکی از کارهای آن، تدوین و پیاده‌سازی سند راهبردی تهران هوشمند است.

  • در نمایشگاه «تهران هوشمند» چه می‌بینیم؟

همایش و نمایشگاه در 13 و 14 اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. سخنرانی کلیدی، معرفی فعالیت‌های اجراشده توسط دستگاه‌های اجرایی و شهرداری تهران و برنامه‌های آینده برای هوشمندسازی تهران در همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد. نمایشگاهی نیز از آخرین محصولات این حوزه برگزار خواهد شد که حضور عموم مردم در آن آزاد است. همچنین با هدف استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و جوان در مدیریت شهری، بخش ویژه استارت‌آپ‌های فعال در حوزه شهر هوشمند نیز در بخش دیگری از این رویداد برگزار خواهد شد.

کد خبر 396236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha