مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

پس از ۱۲ سال بودجه شهرداری تهران از سوی فرد جدیدی در قامت شهردار تهران ارائه شد که یک دهه سابقه فعالیت‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی در سطح کشوری و ملی در کارنامه خود دارد.

شهردار

به همین مناسبت بودجه اداره سال آینده شهر تهران با سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد اما آنطور که محمدعلی نجفی، شهردار جدید پایتخت هنگام ارائه لایحه بودجه درصحن علنی شورای شهر اعلام کرد، باید برای بودجه سال98 شهرداری منتظر تفاوت‌ها، تغییرات و تحولات اساسی‌تری باشیم چون قرار است تا دی‌ماه سال آینده برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری به تصویب برسد و قاعدتا و براساس همین برنامه نیز بودجه‌ای کاملا متفاوت با هر چه طی سال‌های گذشته برای اداره شهرتهران درنظر گرفته شده تدوین خواهد شد.

به گزارش همشهری، بودجه پیشنهادی محمدعلی نجفی برای سال97 شهرداری تهران به‌صورت انقباضی واقعی برابر با 17هزار و 500میلیارد تومان اعلام شد که گرچه از نظر عدد و رقم 2.2درصد از بودجه 17هزار و 900میلیارد تومانی سال96 کمتر است اما با توجه به تحقق 75درصدی بودجه سال‌جاری می‌توان گفت که افزایش داشته است.

نجفی از مثبت‌شدن تراز عملیاتی بودجه سال آتی خبر داد و گفت: گرچه تراز عملیات بودجه امسال منفی و بیش از 240میلیارد تومان است که آن هم به‌دلیل کسری بودجه پیش‌بینی نشده به‌منظور پرداخت حقوق و مزایای کارکنان است اما سال آینده تراز عملیاتی بالغ بر 132میلیارد تومان مثبت خواهد بود که این رقم مازاد درآمد بر هزینه را صرف فعالیت‌های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهیم کرد.

بنابراین، رویکرد شهرداری تهران درسال آینده به سمت بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک‌ها، املاک تصرفی و... (اشخاص حقیقی و حقوقی) خواهد بود. نجفی با ابراز تأسف بابت تأثیر منفی اجرای قانون برنامه ششم توسعه بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار گفت: این امر سبب متمایل‌شدن مدیران شهری ظرف یک دهه گذشته به سمت کسب درآمد از منابع ناپایدار و نوسان سهم درآمدهای پایدار از 7 تا 25درصد شد.

شهردار تهران در توضیح چالش‌های پیش روی تنظیم بودجه سال97 به تورم دیون سنواتی حدود 29هزار و 500میلیاردتومان، کسری اعتبار ناشی از افزایش بی‌رویه و یکباره حدود 13هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال و همچنین وجود پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد که برای اتمام آنها بیش از 34هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده که از سوی نجفی به آن اشاره شد، افزایش کیفیت منابع درآمدی است که به‌دلیل تغییر رویکرد از شهرفروشی به سمت ایجاد منابع پایدار فراهم خواهد شد به این معنی که در سال آینده از ظرفیت‌های لایحه بودجه سال1397 کل کشور، مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ)،

اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و... استفاده خواهد شد. او همچنین از حداکثر تلاش خود برای تسویه دیون پیمانکاران در سال آینده سخن گفت و تأکید کرد که در سال آینده پروژه‌هایی که مغایر با وظایف ذاتی شهرداری هستند حذف خواهد شد، پروژه جدیدی شروع نمی‌شود و پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی هم واگذار خواهد شد.

  • افزایش شفافیت بودجه سال97

نجفی به کاهش سهم منابع غیرنقد از 37.5درصد در سال96 به 25درصد در سال آینده اشاره کرد؛ امری که می‌تواند به شفافیت بیشتر منجر شود چون منابع غیرنقد به شفافیت لطمه می‌زند. یکی دیگر از محسنات بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال که از سوی نجفی به آن اشاره شد، این بود که سهم درآمدهای پایدار امسال 26درصد بود اما سال آینده این سهم به 28.5درصد افزایش خواهد یافت.

در بودجه سال آینده شاهد کاهش سهم منابع غیرنقد از 37.5درصد به 25درصد خواهیم بود که این امر افزایش شفافیت در تحصیل منابع را به‌دنبال خواهد داشت. شهردار تهران از ادامه فعالیت‌های عمرانی شهرداری در سال آینده خبر داد و گفت: در بودجه سال97 اعتبار لازم برای اتمام 220پروژه‌ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی‌اند و در سال1397 قابل اتمام هستند، پیش‌بینی شده است که این موضوع به افزایش ظرفیت‌های خدمات‌رسانی شهر منجر خواهد شد.

همچنین در سال آینده اعتبار لازم برای آغاز پروژه‌هایی همچون توجه ویژه به بافت‌های فرسوده، توسعه حمل‌ونقل عمومی و توجه به متد‌های جدید حمل‌ونقل و... پیش‌بینی شده است. نجفی بنیادی‌ترین تغییرات بودجه‌ای برای سال آینده را مربوط به بخش تبصره‌ها دانست و گفت: 17تبصره غیرضروری را از بودجه حذف کردیم. این کار هم به فهم بودجه و هم رسیدگی به آن کمک می‌کند زیرا وجود تبصره‌های متعدد عدم‌شفافیت بودجه را به‌دنبال خواهد داشت. دیروز یکی از تأکیدات مکرر شهردار تهران ضرورت استفاده از انواع روش‌های جدید تأمین مالی نظیر ابزارهای مشارکت بخش عمومی - خصوصی نظیر BOT، فاینانس و... بود.

  • اولویت‌های حمل‌ونقلی و عمرانی، خدماتی

نجفی با اشاره به اولویت‌های پیش‌رو در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک بر ضرورت توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا و پیش‌بینی ردیف اعتباری جدیدی برای بهسازی و نگهداری مراکز معاینه فنی در جهت افزایش کارایی و ارتقای استانداردها تأکید کرد و گفت: شرمنده‌ایم به‌عنوان مدیران شهرداری ازجهت کمبود شدید ناوگان شهری به‌ویژه در مترو و در ساعات پیک، چون واقعا وضعیت مترو قابل‌قبول و قابل دفاع نیست و متأسفانه به‌دلیل نداشتن بودجه نتوانستیم تحول خاصی در این حوزه انجام دهیم.

او اظهار امیدواری کرد که سال آینده از طریق بودجه شهرداری، قانون بودجه کشوری و فاینانس دراین حوزه تغییرات اساسی به‌وجود آید. شهردار تهران از تأمین اعتبار پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت فنی و عمرانی یاد کرد و گفت: بهسازی کندروی بزرگراه آزادگان، دسترسی بزرگراه آزادگان به دستواره و دوربرگردان حکیم - تعاون ازجمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود. شهردار تهران گفت:

علاوه براین بهسازی محیطی، احداث پارکینگ‌های عمومی، توسعه فضای سبز، ساماندهی و مرمت بافت‌ها و محله‌های واجد ارزش فرهنگی تاریخی در کنار تکمیل مسکن پیشگام نوسازان تسهیل‌گری، ترویج فرهنگ نوسازی بافت‌های فرسوده، تأمین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافت‌های فرسوده شهری از دیگر اولویت‌های پیش رو به شمار می‌رود. به‌گفته نجفی، نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان و همچنین ایجاد تأسیسات مناسب برای بهره‌برداری فرهنگی - آموزشی - تفریحی بخشی از این بوستان از سال آینده به‌تدریج عملیاتی خواهد شد.

  • استخدام آتش‌نشان در شهرداری تهران

نجفی از پیش‌بینی اعتبار لازم بابت استخدام 400 نیروی انسانی به‌منظور به‌کارگیری در ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی خبر داد و گفت: سازمان آتش‌نشانی به‌صورت استثنا تنها بخشی است که استخدام در آن پیش‌بینی می‌شود. ارتقای سطح ایمنی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی، احداث و تکمیل 18سوله مدیریت بحران در سطح مناطق 22گانه، احداث محل‌های اسکان موقت در مناطق 4 و 13، توسعه و تجهیز سامانه پرتال فرماندهی حادثه و تاسیسات و تجهیزات هشدار سیل، زلزله و...

از دیگر اقداماتی است که درحوزه ارتقای ایمنی درسال آینده قرار است محقق شود. او درعین حال به حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما در بودجه فرهنگی انقباضی عمل کردیم اما سقف بودجه کاهش نداشته است. نجفی همچنین از جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکمیل زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب در سال آینده سخن گفت و افزود: در حوزه همسان‌سازی‌ خدمات درمانی پرسنل شهرداری تهران درنظرداریم به‌منظور حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و همسان‌سازی‌ خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری سعی کنیم این عدالت را به نفع کارکنان تحت پوشش تأمین اجتماعی رعایت کنیم.

  • صرفه‌جویی و جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری در بودجه97

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به شهروندان تهرانی اطمینان داد که حتما کاهش‌ها و صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته در بودجه لطمه‌ای به خدمات‌رسانی به شهر وارد نخواهد کرد. او گفت: در بودجه سال آینده صرفه‌جویی و جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری مورد توجه قرار می‌گیرد،

به این منظور اعتبارات پروژه‌های تعمیر، تجهیز و مستمر در مناطق 22گانه با 14درصد کاهش نسبت به سال‌جاری روبه‌رو خواهد بود. تأکید نجفی این بود که حجم فعالیت‌های مناطق در سال آینده کاهش پیدا نمی‌کند بلکه شاهد صرفه‌جویی بیشتر و بهینه‌کردن فعالیت‌ها در مناطق خواهیم بود، چراکه هزینه‌های شهرداری در پروژه‌های خود بیش از سایر دستگاه‌هاست و باید این مسئله را حل کنیم.

کد خبر 396206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha