همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: شرکای طرح تحول سلامت، مردانگی داشته باشند و به وعده‌های خود عمل کنند.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي در مراسم روز پرستار، به تاخیر در پرداخت‌های پرستاری اشاره كرد و گفت: تاخیر پرداخت‌های پرستاری در کلانشهرها کمتر و در مناطق محروم و مرزی بیشتر است و امیدوارم که تا پایان سال بتوانیم مطالبات پرستاران تا شهریورماه را پرداخت کنیم.

وزير بهداشت افزود: در طرح تحول سلامت، تعهداتی نسبت به ارائه دهندگان خدمات وجود داشت که به خوبی انجام نشد و امیدواریم در مصوبات مجلس و حمایت‌های دولت، دیگر این شرایط تکرار نشود.

او اظهار داشت: باید رویکرد صرفه جویی و مدیریت منابع داشته باشیم و سازمان نظام پرستاری در این زمینه با نقدهای خود به ما کمک کند.

وزیر بهداشت گفت:‌ دانش، تجربه، تحمل، صبر، از خودگذشتگی، عاطفه، مدیریت و درک شرایط موجود از ویژگی‌های بارز پرستاران است. پرستار یک بیمار، خانواده وی را نیز مدیریت می‌کند چراکه آنها نیز در شرایط روحی و روانی مناسبی نیستند.

هاشمی افزود: معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری کشور پیگیری کنند که افرادی که در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند، به عنوان شهید خدمت شناخته شوند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در حوزه دانش در حوزه پرستاری نباید از استانداردها پایین بیاییم و کمیت‌گرایی نباید آسیبی به دانش و مهارت وارد كند. جای پرستار را فقط پرستار و جای ماما را فقط ماما می‌تواند پر کند و این شغل و فعالیت‌های علوم پزشکی، از حرفه‌های مورد نیاز مردم است و امیدواریم که همه قدردان زحمات آنها باشیم.

او افزود: مقاومت، صبر و متانت، بخشی از حرفه پرستاری است. در جوامع مختلف برای حرفه‌هایی مانند پرستاری احترام قائل هستند و آنها را مورد تکریم قرار می‌دهند چراکه آنها شایسته هستند و باید افراد دبگر را ترغیب کنند که به این رشته پاک و مقدس وارد شوند.

  • صنف پرستاری بدون کمک دولت و مجلس نمی‌تواند به اهداف عالی و ملی برسد

هاشمی تاکید کرد: صنف پرستاری بدون کمک دولت و مجلس نمی‌تواند به اهداف عالی و ملی برسد اما کشور و مردم مشکلات و نیازهای زیادی دارد که ما هم جزیی از مردم هستیم و باید دیده شویم.

هاشمي اظهارداشت: زیباترین تعبیری که در مورد پرستاری شنیده ام مربوط به مرحوم آیت الله بهاالدینی است که عنوان کرده بود پرستاری میانبری برای رسیدن به خدا است وخوشحالیم که پرستاران از انسان و انسانیت مراقبت می‌کنند.

وزير بهداشت گفت: در حوزه آموزش پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشته ایم و بنا به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در حوزه دانش نباید قانع باشیم. خوشبختانه در حال حاضر 193 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد و بیش از 60 هزار دانشجو و استاد در این حوزه تحصیل می‌کنند.

او افزود: باید برآوردهای دقیقی با رویکرد آینده نگارانه در خصوص بکارگیری پرستاران داشته باشیم و نباید همه کشور را یکسان ببینیم چراکه مشکلات استان‌ها با هم متفاوت است و همه را نمی‌توان با یک نسخه درمان کرد بنابراین دستورالعمل‌های ملی ممکن است کارایی چندانی نداشته باشند. آمارها متفاوت است اما در حال حاضر حدود 140 هزار پرستار در کشور مشغول فعالیت هستند و با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که از چشم ما پوشیده نیست، نیازها درمانی را برطرف می‌کنند.

هاشمی گفت: برای پیشرفت و موفقیت در کشور راهی جز همکاری، وحدت و همدلی نداریم و خوشحالم که امروز دور هم جمع شدیم. ممکن نیست که دولت بدون همکاری مردم و وزارت بهداشت بدون همکاری صنف به موفقیت برسند و در اداره کشور باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و تلاش ما در وزارت بهداشت نیز همین بوده است.

  • اجازه ندادیم که وزارت بهداشت در سیاق سیاسیون اداره شود

وزیر بهداشت گفت: اجازه ندادیم که وزارت بهداشت در سیاق سیاسیون اداره شود چراکه کار ما، تخصصی و خدماتی است و خدمات به مسلمان، غیر مسلمان و همه نژادها و انسان‌ها ارائه می‌شود حتی به دشمن خود هم خدمات ارائه می‌دهیم که در هیچ صنفی چنین موضوعی وجود ندارد.

هاشمي افزود: مشکلاتی د‌ر کشور وجود دارد اما به قدری نیست که در تریبون‌ها به صورت افراطی بیان می‌شود و نوعی خودزنی است.

او گفت: نباید کفران نعمت کنیم. امنیت کشور یک نعمت است. در بیان مطالبات خود باید دقت داشته باشیم ما می‌توانیم بگوییم که 54 درصد در مقابل زلزله آسیب‌پذیر هستند اما بهتر است بگوییم که 50 درصد از بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله مقاوم هستند و عمر 50 درصد دیگر نیز بیشتر از نیم قرن است تا موجب ناامیدی مردم نشویم.

وزیر بهداشت افزود: پزشک و پرستار همه یک تیم هستند و نباید مسیر اشتباه را برویم چراکه مردم به کوچکترین رفتار و سخنان این حرفه‌ها دقت می‌کنند و نباید تصور کنند که به جز آن‌ها و مشکلاتشان به چیز دیگری فکر می‌کنیم .

هاشمی تاکید کرد: نباید مشکلات خانوادگی را به تریبون‌ها بکشانیم. باید فضا را ایجاد کنیم تا اگر کسی حرف یا نقدی دارد در خلوت شنیده شود.

  • اجراي تعرفه خدمات پرستاري، از مطالبات پرستاري است

وزیر بهداشت اظهارداشت: یکی از مطالبات پرستاران، اجرای تعرفه خدمات پرستاری است که به مصوبه مجلس، استناد می‌شود اما مجلس هر چه دلتان بخواهد قانون تصویب کرده اما مهم اجرا است که به اعتبار و منابع مالی نیاز دارد و نباید قانونی تصویب کنیم که مردم را در مقابل خودمان و دولت قرار دهیم.

هاشمی گفت: تعرفه پرستاری می‌تواند در دو بیمارستان با همکاری سازمان نظام پرستاری اجرا شود تا بتوان مزیت‌ها و معایب آن را بررسی و سپس برای اجرای کامل آن متحد شد خوشبختانه در این دوره تعرفه خدمات پرستاری در منزل تصویب شد که گام اول است.

وزیر بهداشت افزود: بی‌عدالتی در نظام پرداخت حوزه سلامت از 30 سال پیش بین گروه‌های پزشکی و پرستاری و درون خود گروه‌ها وجود داشته و مبنا را بر این گذاشته اند که دولت منابع مالی لازم را ندارد که به پرسنل درمانی حقوق و مزایا پرداخت کند و ای کاش نظام ظالمانه فی فور سرویس راه نمی‌افتاد و بر اساس آن بخشی از درآمدی که پزشک و پرستار برای بیمارستان ایجاد می‌کند به خودشان پرداخت شود که محوریت با افراد و به روش خودگرانی اداره می‌شد.

هاشمی گفت:  تغییر نظام پرداخت ساده نیست اما نظام پزشکی می‌تواند اعتبارات و نحوه تقسیم آن را بررسی کند. نظر دولت و رییس جمهور این است که اعتبارات سلامت هر استان در اختیار رییس دانشگاه علوم پزشکی آن استان قرار گیرد به عنوان نمونه اگر اعتبارات تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بودجه عمومی یزد در سال 95، حدود 150 میلیارد تومان بوده رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد باید همان خدمات را در سال بعد ارائه دهد و هر ماه یک دوازدهم اعتبارات به وی پرداخت شود اما نباید به صرفه‌جویی بی‌توجه باشیم چراکه تا کنون گایدلاین‌های زیادی نوشته شده اما اجرایی نشده است.

وزیر بهداشت افزود: توقعی نداریم که اعتبارات ما افزایش یابد اما افزایش اعتبارات حوزه سلامت به مسئولان و نمایندگان مجلس وابسته است که نشان دهند چقدر برای سلامت مردم احترام قائل هستند.

  • اعتبارات نبايد روي كاغذ باشد | چرا زجرکش می‌کنید تا مطالبات و بودجه را پرداخت کنید

هاشمی تصریح کرد: اعتبارات نباید روی کاغذ باشد و فقط روی کاغذ نوشته شود ما حتی با اعتبارات سال 92 بدون افزایش و رشد بودجه و بدون در نظر گرفتن تورم، می‌توانیم خدمات طرح تحول سلامت را ارائه دهیم اما پرداخت‌ها باید به موقع باشد چرا زجرکش می‌کنید تا مطالبات و بودجه را پرداخت کنید.

هاشمی گفت: در داخل خانواده پزشکی و پرستاری باید گوش شنوا و عمل بیشتر وجود داشته باشد اما حرف حساب را می‌توان آرام تر و با صدای ملایم نیز گفت.

وزير بهداشت افزود: اداره حوزه بهداشت و درمان، به دلیل حجم و تنوع خدمات، کار بسیار دشواری است چرا که از قبل تولد تا بعد مرگ با مردم سروکار دارد. 4 درصد از دانشجویان کشور در حوزه علوم پزشکی هستند اما 40 درصد از تولید علم کشور مربوط به علوم پزشکی است.

کد خبر 396197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha