همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند بر خلاف تصور قبلی، ویروس آنفلوانزا ممکن است صرفاً از راه تنفس به دیگر افراد سرایت کند.

flu

تابه‌حال تصور می‌شد که ویروس آنفلوانزا هنگامی به افراد سرایت می‌کند که آن‌ها سطوح آلوده به ویروس را لمس می‌کنند یا قطرک‌های فرستاده‌شده به درون هوا به‌وسیله عطسه یا سرفه فرد دچار عفونت را استنشاق می‌کنند.

اما به گزارش هلث‌دی نیوز یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برای اشباع هوا با ویروس آنفلوانزا عطسه و سرفه کردن ضروری نیست.

پژوهشگران در این بررسی هوای اطراف بازدم ۱۴۲ نفر مبتلا به آنفلوانزا را آنالیز کردند.

به گفته دکتر دونالد میلتون، استاد بهداشت زیست‌محیطی در دانشگاه مریلند و سرپرست این بررسی، معلوم شد افراد مبتلا به آنفلوانزا صرفاً با تنفس، بدون سرفه یا عطسه یا سرفه کردن، هوای اطرافشان را با ویروس بیماری‌زا آلوده می‌کنند.

دکتر میلتون گفت:‌«افراد مبتلا به آنفلوانزا آئروسل‌های عفونت‌زا] قطرک‌های ریز که برای مدتی طولانی در هوا معلق می‌مانند[حتی هنگامی که این افراد سرفه نمی‌کنند و به‌خصوص در طول روزهای اول بیماری، وارد هوا می‌شوند. بنابراین هنگامی که افراد دچار آنفلوانزا می‌شوند، باید به خانه بروند و در محل کار نمانند و دیگران را آلوده نکنند.»

به گفته این پژوهشگران، تقریباً نیمی (۴۸ درصد) از نمونه‌های هوابرد که از هوای اطراف بیماران دچار آنفلوانزا که فقط تنفس می‌کردند- بدون عطسه یا سرفه کردن- حاوی مقادیر قابل‌شناسایی ویروس آنفلوانزا بودند.

جالب‌تر اینکه به نظر نمی‌رسید هنگامی که بیماران عطسه می‌کنند، افزایش چندانی در شمار ویروس‌ها در نمونه‌ها رخ دهد.

کارشناسان می‌گوید توصیه‌هایی که برای پیشگیری از آنفلوانزا می‌شود، شامل پاک نگه‌داشتن سطوح، شستن دست‌ها در همه اوقات و دوری کردن از افرادی است که سرفه می‌کنند، هنوز می‌توانند خطر دچار شدن آنفلوانزا را کاهش دهند.

اما اگر تنفس فرد مبتلا به آنفلوانزا ویروس بیماری را پخش کند، حتی این احتیاطات حفاظت کامل در برابر این بیماری ایجاد نمی‌کنند. ماندن افراد دچار آنفلوانزا در خانه و دوری کردن از فضاهای عمومی بهترین کار در چنین شرایطی است.

کد خبر 396112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha