شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به تازگی از امکان شناسایی هشت نوع سرطان با استفاده از یک آزمایش خون خبر داده‌اند که می‌تواند تومورها را پیش از پخش شدن در بدن شناسایی کند.

سرطان

براساس گزارش تلگراف، پيش از اجراي اين آزمايش كه CanserSEEK يا سرطان‌ياب نام دارد، روي انسان‌ها به مطالعات بيشتري نياز خواهد بود اما پس از تاييد نهايي همه انسان‌ها مي‌توانند با پرداخت 500 دلار به آن دسترسي داشته باشند.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در پژوهشي كه 1005 بيمار مبتلا به سرطان در آن مشاركت داشتند، متوجه شدند اين آزمايش مي‌تواند با دقت 70 درصدي تومورها را در بدن آنها شناسايي كند. تومورهاي سرطاني در بخش‌هاي مختلف بدن از جمله تخمدان، كبد، معده،‌لوزالمعده،مري روده بزرگ، ريه و سينه شناسايي شدند. در پنج نوع از اين سرطان‌ها، تخمدان، كبد،‌معده، لوزالمعده و مري، هيچ آزمايش غربالگري براي افرادي كه در معرض خطر متوسط ابتلا قرار دارند،‌ وجود ندارد. آزمايش جديد مي‌تواند با حساسيت 69 تا 96 درصدي اين بيماري‌ها را شناسايي كند.

در 83 درصد از موارد اين آزمايش حتي توانست موقعيت تومورها را از نظر آناتوميكي شناسايي كند. در آزمايش كاملا غيرتهاجمي و براساس تحليل جهش DNA در 16 ژن سرطاني و همچنين شدن ميزان 10 زيست‌نشانگر پروتئيني در چرخش است. محققان هدف اين آزمايش را شناسايي بيماري حتي پيش از آنكه بيماري به سطح نشان دادن علائم برسد مي‌دانند.

پیتر گیبس، پژوهشگر کانادایی که این آزمایش را مورد استفاده قرار داده‌است،‌ اميدوار است این روش بتواند جان هزاران نفر را به سرعت و بدون هزینه زیاد نجات دهد. او گفته است که این روش به معنی آن است كه برای اولین بار می‌توان با یک آزمایش خون، وجود انواع سرطان را به سرعت داد در حالیکه با روش‌های کنوني، برای تشخیص آنها بايد در انتظار ظهور علائم بيماري ماند.

با توجه به افزایش احتمال ابتلای به سرطان در سنین بالاتر عمر، روش جدید را می‌توان به طور وسیع و مرتب، مثلا سالانه، برای این گروه سنی به کار برد. همچنین آزمایش افرادی که به دلایل مختلف ممکن است با خطر بیشتر ابتلای به این بیماری مواجه باشند قادر به تشخیص به موقع و موفقیت در درمان است اما حساسيت آزمايش در افرادي كه در مرحله اول سرطان هستند بسيار پايين است.

کد خبر 395915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha