همشهری آنلاین: مارگارت اتوود در ۷۸ سالگی همچنان پرفروش‌ترین نویسنده ادبیات داستانی در بریتانیاست و سال گذشته میلادی ۳۹۵ هزار نسخه از آثارش به ارزش حدود سه میلیون پوند فروش رفت.

مارگارت اتوود

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بوك‌سلر، در فهرست 10 نويسنده برتر بريتانيا در سال 2017 (در حوزه ادبيات داستاني) تنها يك مرد حضور دارد كه آن هم هاروكي موراكامي است. نويسنده 69 ساله ژاپني با بيش از 110 هزار نسخه و يك ميليون پوند فروش در جايگاه ششم فهرستي ايستاده كه ديگر اعضاي آن همگي زن هستند. سارا پري با 222 هزار نسخه و يك ميليون و 600 هزار پوند پس از اتوود دوم است و هلن دانمور با 146 هزار نسخه و يك ميليون 100 هزار پوند در جايگاه سوم قرار دارد. او تابستان گذشته از دنيا رفت اما كتاب‌هايش همچنان پرفروش است.

نكته جالب در اين ميان غيبت چهره‌هايي است كه بسياري تصور مي‌كنند كتاب‌هايشان هنوز در گوشه و كنار دنيا خواننده دارد. جولين بارنز و يان مك‌يوئن هر كدام فقط 855 هزار پوند فروش داشتند و كازوئو ايشي‌گورو با وجود بردن جايزه نوبل در رشته ادبيات، تنها توانست 709 هزار پوند به واسطه فروخته شدن كتاب‌هايش به حساب ناشران پول واريز كند. اين در حالي است كه معمولا كتاب‌هاي نويسندگان برندگان نوبل به فروش‌هاي سرسام‌آور مي‌رسند.

با وجود بازار خوب كتاب‌هاي داستاني در بريتانيا به ويژه در هفته‌هاي پاياني سال گذشته، نويسندگان اين حوزه همچنان براي تامين نيازهاي زندگي خود با مشكل‌هاي جدي مواجه هستند. در اين ميان، فقط چند نويسنده محدود مي‌توانند با دريافت دستمزد نوشتن و انتشار كتاب روزگار بگذرانند.

از سوي ديگر، در فهرست 50 نويسنده بريتانيا از تمام حوزه‌ها سهم زنان كمتر از 50 درصد است و فقط نام سه نفر در 10 صدرنشين جدول ديده مي‌شود؛ جي‌كي رولينگ، جوليا دانلدسن و فيونا وات. سال 2017 ديويد واليامز براي نخستين بار صدرنشين شد و جيمي اوليور (آشپز مشهور) در رده دوم ايستاد.

کد خبر 395888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha