همشهری آنلاین: یک مقام سازمان تامین اجتماعی هشدار داد شرایط صندوق تامین اجتماعی در آستانه رسیدن به مرز بحران است.

«رضا معینی» مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی در کارگاه آموزشی تامین اجتماعی ویژه کارفرمایان و پیمانکاران در اتاق تعاون ایران گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می دهد تا 20 سال آینده جمعیت سالمند در ایران بیش از 10 درصد جمعیت کل کشور می رسد و این روند چالش‌ های جدی برای صندوق‌ ها و سازمان ‌های تأمین اجتماعی ایجاد می کند.

وی گفت: افزایش زاد و ولد، افزایش امید به زندگی از جمله چالش های صندوق تامین اجتماعی است.

این مقام سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برنامه های برخی کشورها در کاهش آثار منفی سالمندی گفت: در روزهای اخیر در انگلیس وزیر تنهایی منصوب شد زیرا هشت تا ٩ میلیون سالخورده تنها در این جامعه زندگی می کنند. این میزان سالخوردگی هزینه بالایی به لحاظ اجتماعی دارند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی توضیح داد: وقتی جامعه ای رو به سالخوردگی می رود، دولت ها باید خود را با این شرایط هماهنگ کنند تا بتوانند خدمات بهتری به جامعه ارائه کنند.

معینی با اشاره به بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی گفت: این موضوع یکی از چالش های مهم در صندوق است.

وی سرمایه گذاری های نامناسب را یکی از دلایل مهم وضعیت نامطلوب صندوق تامین اجتماعی دانست و افزود: اشتغال غیر رسمی هم یکی دیگر از چالش های مهم صندوق های تامین اجتماعی است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی تورم و قوانین مصوب را از چالش های دیگر صندوق تامین اجتماعی دانست و گفت: قوانین مصوب اخیر بر اساس مقررات بیمه ای نیست.

وی افزود: در اصلاحات پارامتریک که در سال های آتی با شیب بسیار ملایم باید صورت گیرد، ضروری است روی چند موضوع تاکید کنیم. با افزایش سن بازنشستگی و یا افزایش حق بیمه می توان اصلاحات پارامتریک را انجام داد.

به گفت وی، ضرورت اصلاحات پارامتریک در همه کشورهای جهان اجتناب ناپذیر است. اما این مهم در ایران باید با شیب ملایمی انجام خواهد شد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی گفت: در همه جای دنیا نظام بیمه پایه وجود دارد، اما در ایران فقط نظام بیمه پایه تامین اجتماعی وجود دارد.

معینی اظهار داشت: تامین اجتماعی صندوق بین النسلی است و هرگونه آسیبی که به صندوق وارد شود نخستین آسیب آن به همه ما می رسد.

وی تعداد صندوق های بازنشستگی در ایران را حدود ٢٠ صندوق عنوان کرد و گفت: به طور تقریب ١٨ صندوق دچار مشکل هستند ومهمترین مشکلات در صندوق های لشگری و کشوری مشاهده می شود.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی وضعیت صندوق تامین آینده ساز را هم مطلوب ندانست و گفت: ما صندوقی که روی پای خود بایستد نداریم.

معینی گفت: اگر صندوق تامین اجتماعی آسیب ببیند همه بیمه گذاران آسیب خواهند دید.

وی اظهار داشت: بیش از ٥٠ درصد جمعیت کشور عضو صندوق تامین اجتماعی هستند بنابراین نباید با اتخاذ تصمیم غیر کارشناسانه وضعیت صندوق را بدتر کرد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: صندوق تامین اجتاعی در مسیر بحران قرار دارد و حتی برخی معتقدند که به بحران رسیده است و باید ساز و کارهایی اندیشیده شود تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.
وی گفت اگر امروز صندوق با مشکل مواجه شود دولت در آینده باید مسئولیت صندوق را به عهده بگیرد. دولت هم اکنون با مشکلات متعددی مواجه است زیرا تنها منبع درآمدی دولت مالیات و فروش نفت است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تأمین اجتماعی از پرداخت ماهانه بیش از 6 هزار میلیارد تومان مستمری توسط صندوق تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: مجموع درآمدهای صندوق به حدی است که طبق آمارها به مرز هشدار نزدیک شد.
وی تصریح کرد: وظایف و اختیاراتی که سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و قوانین بالادستی بخش تعاون به عهده اتاق تعاون ایران گذاشته است موجب شده تا در جریان بهبود فضای کسب ‌و کار رایزنی‌ هایی را با سازمان ‌هایی چون امور مالیاتی و تأمین اجتماعی آغاز کنیم.

معینی با اشاره به اینکه نرخ پرداخت حق بیمه در کشور ما بالا بوده و نمی ‌توان آن را افزایش داد، گفت: نرخ حق بیمه پرداختی به ‌طور متوسط به 24 سال می ‌رسد و این موضوع در مواردی به بیش از 30 سال هم می ‌رسد، در این ‌باره نیازمند اصلاحات پارامتریک با شیب ملایم و دقت زیاد و کارشناسی دقیق هست.

وی یکی از چالش‌های صندوق تأمین اجتماعی را نبود نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد اقدامات حمایتی به عهده صندوق تأمین اجتماعی بوده در حالی ‌که این صندوق مشاع بین‌ نسلی و متعلق به کارفرمایان است.
«علی مطیع جهانی» سرپرست پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران نیز در کارگاه آموزشی تامین اجتماعی ویژه کارفرمایان و پیمانکاران از افزایش تعامل و همکاری هر چه بیشتر سازمان تامین اجتماعی و اتاق تعاون ایران خبر داد.
وی با اشاره به اینکه عدم آگاهی و دانش لازم پیرامون قوانین و مقررات بیمه ‌ای میان کارفرمایان و پیمانکاران چالش‌های عدیده‌ای ایجاد کرده است، افزود: بی تردید تعامل کارفرمایان با سازمان تأمین اجتماعی و آشنایی بت مقررات موضوع بیمه منجر به بهبود فضای کسب ‌و کار و کاهش مشکلات عدیده ناشی از آن می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: وظایف و اختیاراتی که سیاست ‌های اصل 44 قانون اساسی و قوانین بالادستی بخش تعاون برعهده اتاق تعاون ایران گذاشته است موجب شده تا در جریان بهبود فضای کسب‌ و کار رایزنی‌هایی را با سازمان ‌هایی چون امور مالیاتی و تامین اجتماعی آغاز کنیم.
به گفته وی، برای ایجاد عدالت اجتماعی و افزایش کارایی و بهره‌ وری بخش تعاون نیازمند ایجاد تعامل و توسعه همکاری بین‌دستگاهی با بخش تعاون کشور هستیم.

هدف از برگزاری این کارگاه، توانمند کردن فعالان بخش تعاون در حوزه قوانین و مقررات بیمه تامین اجتماعی و آشنایی بیشتر نمایندگان اتاق های تعاون کشور، اتحادیه های تعاونی و تعاون گران با آخرین تغییرات قوانین، مقررات و بخشنامه های سازمان تأمین اجتماعی همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای تعامل بیشتر و شناسایی مشکلات بخش تعاون و مرتفع کردن آن عنوان شده است.

کد خبر 395836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha