مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: این تصویر‌سازی مفهومی لگاریتمی از کل جهان قابل مشاهده است درحالی که سامانه خورشیدی در مرکز آن قرار گرفته‌است.

جهان

براساس گزارش ساينس الرت، در مدار سامانه خورشيدي سياره‌هاي داخلي و خارجي‌تر آن در گردشند و پس از آن كمربند كويپر، ابر اورت، ستاره آلفا قنطورس، بازوي پرسئوس، كهكشان راه شيري، كهكشان اندرومدا، ديگر كهكشان‌هاي همسايه، شبكه كيهاني، تشعشعات ريزموج كيهاني، و پلاسماي نامرئي حاصل از بيگ بنگ در حاشيه‌هاي تصوير ديده مي‌شود.

اين تصوير كه توسط موسيقيدان و هنرمندي به نام پابلو كارلوس بوداسي خلق شده‌است، براساس نقشه‌هاي لوگاريتمي كه توسط محققان دانشگاه پرينستون تدوين شده‌اند و همچنين تصاوير ناسا از رصد‌هاي تلسكوپي و مدارگرد‌هايش به وجود آمده‌است.

جهان

محققان دانشگاه پرينستون نقشه‌هاي لگاريتمي خود از جهان را براساس داده‌هاي به دست آمده از برنامه رصد آسمان ديجيتال اسوآن به دست آورده‌اند،‌اين برنامه طي 15 سال گذشته از تلسكوپي نوري، 2.5 متري و وايد  در رصد‌خانه آپاچي پوينت در نيومكزيكو براي ايجاد دقيق‌ترين نقشه‌هاي سه‌بعدي از جهان و رصد بيش از سه ميليون جرم نجومي استفاده كرده‌است. 

نقشه‌هاي لگاريتمي يكي از ساده‌ترين شيوه‌ها براي مصور‌ساختن پديده‌اي درحد غيرقابل تصور بزرگ،‌مانند جهان قابل مشاهده هستند. محققان دانشگاه پرينستون اين نقشه‌ها را در سال 2005 در نشريه استروفيزيكال منتشر كردند. اگرچه اين نقشه‌ها بسيار كاربردي هستند، اما از نظر زيبايي و قابل تماشا بودن چندان جذابيتي ندارند از اين رو پابلو كارلوس بوداسي تصميم گرفت آنها را به تصويري زيباتر تبديل كند.

وي زماني كه براي تولد پسرش درحال ساخت چند‌وجهي‌هاي حجم‌دار بود ايده ساخت اين تصوير به ذهنش رسيد روز بعد با استفاده از نقشه‌هاي لوگاريتمي و عكس‌هاي ناسا و نرم‌افزار فوتوشاپ توانست تصوير كل جهان را خلق كند. براي ديدن اصل عكس اينجا كليك كنيد.

کد خبر 395719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha