همشهری آنلاین: شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین خواستار تعلیق به رسمیت شناختن کشور اسرائیل شد. این موضع‌گیری واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.

سازمان فتح خواستار تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل شد

به گزارش دويچه وله، شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه پایانی نشست خود دو روزه خود در روز دوشنبه (۲۵ دی/۱۵ ژانویه) در رام الله کمیته اجرایی این سازمان را مامور تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان پذیرفتن کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل کرد.

این بیانیه واکنشی به تصمیم رئیس جمهموری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. ۷۴ عضو این شورا به بیانیه یاد شده رای مثبت، دو تن رای منفی و ده نفر نیز رای ممتنع دادند.

چنین تصمیم گیری به معنای پایان دادن به توافقنامه‌های اسلو در سال ۱۹۹۳ است. آن زمان یاسر عرفات، رئیس سابق سازمان آزادیبخش فلسطین و اسحاق رابین، نخست وزیر اسرائیل، توافقنامه صلحی را در مذاکرات اسلو امضا کردند که اولین پیمان صلح بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین بود. هدف این پیمان راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطین بود.

رئیس جمهوری آمریکا اوایل دسامبر گذشته (۲۰۱۷) اعلام کرد که کشورش بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌داند. ترامپ اعلام کرده بود به دنبال طرح صلحی "نهایی" برای بحران خاورمیانه است. دونالد ترامپ این مأموریت را به جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد خود سپرده است.

اين تصميم ترامپ در سراسر جهان انتقادهای شدیدی را برانگیخت و به ناآرامیِ مناطق فلسطینی انجامید. به دنبال این تصمیم ترامپ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از سیاست رئیس جمهوری آمریکا در برخورد با بحران خاورمیانه به شدت انتقاد کرد و اعلام کرد که "توافق‌های صلح "مرده‌اند".

محمود عباس در سخنرانی خود در کنفرانس دوروزه نمایندگان ارشد "سازمان آزادیبخش فلسطین" اعلام کرد که به ترامپ و طرح صلح او نه خواهد گفت.

آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال به تشکیلات خودگردان فلسطین و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به برنامه‌های سازمان ملل در کرانه باختری و نوار غزه می‌پردازد.

دو هفته پیش بود که دونالد ترامپ در یک توئیت نوشت که فلسطینی‌ها هیچگاه برای کمک‌های آمریکا قدردانی و احترام قائل نبوده‌اند و پرسیده بود که چرا باید به آن‌ها صدها میلیون دلار کمک داد وقتی که حاضر به مذاکره نیستند.

کد خبر 395657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha