همشهری آنلاین: چراغ سینماها در عربستان سعودی روشن شد و نخستین فیلم‌هایی که پس از ۳۵ سال در این کشور روی پرده رفتند، دو انیمیشن تازه و البته نه‌چندان تحسین‌شده آمریکایی در شهر جده بود.

کاپیتان زیرشلواری

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، قانون منع نمايش فيلم در سينماهاي پادشاهي عربستان سعودي سرانجام برداشته شد و شهروندان اين كشور توانستند چند روز پس از ورود بانوان به ورزشگاه‌هاي فوتبال، پا به سالن‌هاي تاريك سينما بگذارند. مديران سينمايي عربستان از ميان انبوه فيلم‌هايي كه در چهار دهه گذشته در گوشه و كنار جهان توليد شده، ترجيح دادند دو انيميشن را انتخاب كنند كه هم براي خانواده‌ها مناسب است هم براي گروه سني كودك و نوجوان.

يكي از اين دو فيلم «فيلم ايموجي» است كه در سايت معتبر راتن توميتوز فقط 9 درصد راي از منتقدان گرفته و تماشاگران هم به آن نمره 39 از 100 داده‌اند. اين انيميشن 50 ميليون دلاري كه در اكران عمومي بيش از 215 ميليون دلار فروخته، اين هفته در سالن نمايش يك مركز فرهنگي در شهر جده روي پرده رفت. «فيلم ايموجي» به كارگرداني توني لئونديس محصول 2017 آمريكاست و تابستان امسال به نمايش عمومي درآمده بود.

دومين فيلمي كه سينماهاي عربستان پس از بازگشايي به نمايش گذاشته‌اند، انيميشن «كاپيتان زيرشلواري: نخستين فيلم حماسي» است كه منتقدان به آن بيشتر روي خوش نشان داده‌اند. هر چند تماشاگران در گوشه و كنار دنيا براي ديدن اين پروژه 30 ميليون دلاري فقط 125 ميليون دلار هزينه كردند. «كاپيتان زيرشلواري» هم اوايل امسال در آمريكا و ديگر نقاط جهان اكران شد و نامزد دريافت سه جايزه اني (معادل اسكار در دنياي انيميشن) از جمله بهترين فيلم است.

اعمال قانون منع نمايش فيلم در عربستان به مدت چند دهه به معني وجود نداشتن حتي يك سالن سينما در اين كشور اسلامي است. مقام‌هاي سعودي در نظر دارند تا سال 2030 حدود 300 سالن در اين كشور بسازند و به واسطه آن 30 هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد كنند. قرار است نخستين سينماي رسمي در عربستان اوايل ماه مارس يعني كمتر از دو ماه ديگر افتتاح شود.

دادن اجازه رانندگي به زنان، گشودن درهاي ورزشگاه‌ها به روي بانوان و حالا اكران فيلم در سينماها پس از نزديك به چهار دهه بخشي از برنامه‌هاي شاهزاده‌هاي سعودي براي گشايش فضاي اجتماعي و سياسي در كشوري است كه مشاركت زنان در اداره امور ناچيز و برگزاري انتخابات در آن شبيه يك آرزوست.

کد خبر 395656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha